Skip to main content

ေဒၚလာဘီလ်ံခ်ီရွိေနၿပီး ျပည္သူ႔ဘ႑ာဆီ ၀င္မလာတဲ့ ၀န္ႀကီးဌာနေတြရဲ႕ သီးသန္႔ေငြစာရင္းနဲ႔ စံခ်ိန္တင္ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ

တုိင္းျပည္မွာ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ အလြန္အမင္း ျဖစ္လာေနခ်ိန္မွာ ၀န္ႀကီးဌာနေတြရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ေငြစာရင္းေတြမွာေတာ့ အေမရိကန္ေဒၚလာ ဘီလ်ံနဲ႔ခ်ီၿပီးရွိေနတဲ့ သီးသန္႔ရန္ပံုေငြအျဖစ္ထားတဲ့ ေငြေတြက ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဏ္မွာ အပ္ႏွံထားၿပီး ႏိုင္ငံ့ဘ႑ာကေန ျပည္သူ႔အတြက္ သံုးစြဲေနရတဲ့ ဘတ္ဂ်က္ေတြကေန စနစ္တက် ဖယ္ထုတ္ခံထားရပါတယ္။
၀န္ႀကီးဌာနေတြရဲ႕ သီးသန္႔ရန္ပံုေငြစာရင္းလို႔ ေခၚဆိုၿပီး Other Accounts  ဘဏ္စာရင္းလို႔ သံုးႏႈန္းတဲ့ ေငြပမာဏဟာ ၀န္ႀကီးဌာနေတြရဲ႕ နာမည္နဲ႔ ဘဏ္မွာအိပ္စက္ေနသလား။ ဒါမွမဟုတ္ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္က ၀န္ႀကီးဌာနေတြရဲ႕ ဌာနခြဲေတြက  ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ေတြ၊ ဦးေဆာင္ညႊန္ၾကားေရးမွဴးေတြရဲ႕ နာမည္ေတြနဲ႔ အိပ္စက္ေနၿပီးရလာတဲ့ အတိုးႏႈန္းေတြက ဘယ္လိုစီမံခန္႔ခြဲေနလဲဆိုတာ ျပည္သူေတြ သိရွိနားလည္မႈမရွိသလို  ဒီအတုိးႏႈန္းေတြကေရာ Other Accounts ေတြကေန ဘယ္ကို စီးေမ်ာေနလဲဆိုတာကို သိရွိဖို႔လိုအပ္ေနတဲ့ အေျခအေနပါ။
ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ စတင္ခဲ့တဲ့ Other Accounts  ေတြဟာ ႏုိင္ငံ့ ဘတ္ဂ်က္ျပင္ပကို ေရာက္ေနၿပီး ဒီလိုေရာက္ေနတဲ့ ဘတ္ဂ်က္ေတြကို ႏုိင္ငံ့ဘ႑ာဆီျပန္ဆြဲထည့္ဖို႔ လုပ္ေဆာင္သင့္တာကို လက္ရွိအစိုးရ တက္လာခါစ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ဧၿပီလမွာ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရလက္ထက္က အစိုးရစရိတ္ ျပန္လည္သံုးသပ္မႈ အစီရင္ခံစာနဲ႔ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီးျဖစ္ၿပီး အစီရင္ခံစာ ပထမအဆင့္အရ ျပည္ေထာင္စုဘတ္ဂ်က္ျပင္ပက  Other Accounts ေတြကို တျဖည္းျဖည္း ေလွ်ာ့ခ်သြားမယ္လို႔ စီမံကိန္းႏွင့္ ဘ႑ာေရး၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ဦးေက်ာ္၀င္းက ေျပာၾကားထားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ရွိအခ်ိန္အထိေတာ့ အေကာင္အထည္လံုး၀ မေပၚေသးသလို ဒီ Other Accounts  ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ရွင္းလင္းေျဖဆိုႏုိင္စြမ္းကို မျမင္ရေသးပါဘူး။
Other Accounts  ေတြက ႏုိင္ငံ့ဘတ္ဂ်က္ျပင္ပကေန ႏိုင္ငံပိုင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြရဲ႕ ေငြစာရင္း အမည္နဲ႔ ရွိေနတဲ့ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံကလည္း ၿပီးခဲ့တဲ့ ဘ႑ာႏွစ္ ေျခာက္ႏွစ္ကထက္ စံခ်ိန္တင္ ျမင့္မားတဲ့ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပႆနာကို ရင္ဆိုင္ေနရၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။
၀န္ႀကီးဌာနအမ်ားစုက အ႐ံႈးျပေနၿပီး တိုင္းျပည္ရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြေတြရဲ႕ ရာခိုင္ႏႈန္း ၉၀ ေလာက္လိုေငြေတြကို စိုက္ထုတ္သံုးစြဲေပးေနရတဲ့ အခ်ိန္မွာ ေဒါက္တာသက္သက္ခိုင္ ေဆြးေႏြးထားသလို ႏုိင္ငံပိုင္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြကေန ၀င္ေငြထက္၀က္ဟာ ထူးဆန္းစြာ ၀န္ႀကီးဌာနေတြရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ေငြစာရင္းေတြဆီ ေရာက္သြားရတဲ့ အေျခအေနေတြကေန အျမန္ဆံုးဆြဲထုတ္ၿပီး တိုင္းျပည္အတြက္ လိုအပ္ေနတဲ့ ေနရာေတြနဲ႔ ဆိုးဆိုးရြားရြား လိုေငြျပေနတဲ့ႏိုင္ငံ့ အေျခအေနေတြအတြက္ ဒီ Others Accounts  ေတြကို တုိင္းျပည္ဘ႑ာ ဆီဆြဲသြင္းေရးဟာ အျမန္ဆံုးလုပ္ေဆာင္ရမယ့္ အေျခအေနျဖစ္လာပါတယ္။
“၀န္ႀကီးဌာနေတြကေနၿပီး အျမတ္ရရင္  Others Accounts ေတြဆီ စာရင္း၀င္သြားၿပီး ၀န္ႀကီးဌာနေတြက ႐ံႈးေနရင္ တိုင္းျပည္ဘ႑ာကေန စိုက္ထုတ္ေနရတယ္။ ဒီအေျခအေနက မျဖစ္သင့္ေတာ့ဘူး” ဟု NLD ပါတီရဲ႕ စီးပြားေရးေကာ္မတီ၀င္က သံုးသပ္ပါတယ္။

EITI ပထမအႀကိမ္ အစီရင္ခံစာအေပၚ NGRI က မွီျငမ္းထုတ္ျပန္တဲ့ Other Accounts  ျပႆနာ
ျမန္မာ့ေရနံႏွင့္ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔လုပ္ငန္း၊ ျမန္မာ့ေက်ာက္မ်က္ရတနာလုပ္ငန္းႏွင့္ အမွတ္ ၁၊ ၂၊ ၃ သတၱဳတြင္းလုပ္ငန္းစတဲ့ ႏုိင္ငံပိုင္ လုပ္ငန္းႀကီးေတြကေန ႏိုင္ငံဘတ္ဂ်က္ဆီ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပမႈ မရွိတဲ့ သီးသန္႔ရန္ပံုေငြအျဖစ္ စုေဆာင္းေငြဟာ ၂၀၁၃- ၂၀၁၄ ဘ႑ာႏွစ္ တစ္ခုတည္းမွာကို ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၆ ဘီလ်ံ (က်ပ္ေငြ ၁ ဒသမ ၅ ထရီလ်ံ) အထိ စုေဆာင္းခဲ့ၿပီး ဒီလိုႏုိင္ငံ့ရဲ႕  ပံုမွန္ဘတ္ဂ်က္ေတြမွာ မပါ၀င္တဲ့ ၀န္ႀကီးဌာနေတြရဲ႕  သီးျခားေငြစာရင္း Other Accounts  ေတြက ေငြေတြဟာ ဘယ္ေလာက္အထိ ရွိေနၿပီဆိုတာ မေဖာ္ျပထားေပမယ့္ အခ်ဳိ႕ေငြစာရင္းေတြမွာ ေဒၚလာသန္း ရာနဲ႔ခ်ီရွိေနႏုိင္ၿပီး အခ်ဳိ႕ေသာ ေငြစာရင္းေတြမွာ ေဒၚလာဘီလ်ံႏွင့္ ခ်ီ၍ရွိေနႏိုင္တယ္လို႔ အေမရိကန္ႏုိင္ငံအေျခစိုက္ National Resource Governance Institute (NGRI) က ထုတ္ျပန္တဲ့ Gilded Gatekeeprers း Myanmar ‘s State Owned oil and Mining Enterprises အစီရင္ခံစာမွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ EITI အစီရင္ခံစာအေပၚ အမွီျပဳေရးသားထားတဲ့ ဒီအစီရင္ခံစာမွာ ျပည္သူ႔ဘ႑ာအေပၚ လႊမ္းမိုးမႈႀကီးမားတဲ့ ေရနံ၊ ဓာတ္ေငြ႕နဲ႔ တြင္းထြက္က႑က ရေငြေတြဟာ ၂၀၁၂- ၂၀၁၃ ဘ႑ာႏွစ္ အစိုးရရေငြအားလံုးရဲ႕ ၂၈ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖစ္ၿပီး ၂၀၁၃-၂၀၁၄ ဘ႑ာႏွစ္မွာ စုစုေပါင္း၀င္ေငြရဲ႕ ၁၆ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ရွိေနတာပါ။
ႏိုင္ငံပိုင္ တြင္းထြက္လုပ္ငန္း  (SEE) ေတြကို ဘ႑ာေရးဆိုင္ရာ လြတ္လပ္ခြင့္ နည္းလမ္းအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ အစိုးရက ေဆာင္ရြက္ထားၿပီး ဒီ၀င္ေငြေတြထဲက ေငြေတြကို ဘ႑ာႏွစ္ တစ္ႏွစ္ကေန ေနာက္တစ္ႏွစ္ဆီ ကူးေျပာင္းစုေဆာင္းသြားဖို႔သီးျခား ေငြစာရင္းနဲ႔ စုေဆာင္းခဲ့တာျဖစ္ၿပီး ဒီလို Other Accounts ေငြေတြဟာ  Regular Annual Budget Process နဲ႔ သက္ဆိုင္မႈ မရွိဘူးလို႔ အစီရင္ခံစာက ေဖာ္ျပပါတယ္။
ပထမအႀကိမ္ ျမန္မာ့ EITI အစီရင္ခံစာ ေဖာ္ျပခ်က္အရ ၂၀၁၃- ၂၀၁၄ ဘ႑ာႏွစ္မွာ ကုန္ၾကမ္းထုတ္ယူမႈ အႀကီးအက်ယ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့ ႏုိင္ငံပိုင္လုပ္ငန္းႀကီး ငါးခုဟာ သူတို႔ရဲ႕ Other Accounts ေတြဆီ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၆ ဘီလ်ံ ( က်ပ္ ၁ ဒသမ ၅ ထရီလ်ံ ) အထိ စုေဆာင္းခဲ့ၿပီး ျမန္မာ့ေရနံႏွင့္ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ လုပ္ငန္းတစ္ခုတည္းက အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၄ ဘီလ်ံအထိ စုေဆာင္းခဲ့တယ္လို႔  အစီရင္ခံစာက ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ဒီလို ႏုိင္ငံ့ဘတ္ဂ်က္မွာ ပါ၀င္မႈ မရွိတဲ့ ေငြေတြနဲ႔ တုိင္းျပည္ဘတ္ဂ်က္ အေျခအေနကို ျမင္သာေအာင္ ႏႈိင္းယွဥ္မယ္ဆိုရင္ ၂၀၁၃-၂၀၁၄ ဘ႑ာႏွစ္ က်န္းမာေရးအသံုးစရိတ္က အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၇၅၀ သာ ရွိၿပီး ပညာေရးအတြက္ အသံုးျပဳေငြက ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၁ ဘီလ်ံသာ ရွိေနတာေၾကာင့္ ၀န္ႀကီးဌာနေတြရဲ႕ Other Accounts ေတြက ေငြေတြဟာ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး ဘတ္ဂ်က္သံုးစြဲမႈထက္ မ်ားေနၿပီလို႔ အစီရင္ခံစာမွာ ႏႈိင္းယွဥ္ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။
ဒီလို ႏိုင္ငံပိုင္ တြင္းထြက္လုပ္ငန္းေတြဟာ ႏုိင္ငံရဲ႕ ျပည္သူ႔ဘ႑ာအေပၚ သက္ေရာက္မႈအားေကာင္း လွတာေၾကာင့္ သူတို႔ရဲ႕ တာ၀န္ေတြကို အတိအက်သတ္မွတ္တာ၊ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မႈ တိုးတက္ေစဖို႔ ျပင္ဆင္ႏုိင္မယ္ဆို ျမန္မာႏုိင္ငံအေနနဲ႔ မ်ားစြာအက်ဴိးရွိမယ္လို႔ အစီရင္ခံစာက သံုးသပ္ခဲ့ေပမယ့္ ဒီလိုႏိုင္ငံပုိင္ တြင္းထြက္လုပ္ငန္းေတြရဲ႕ အကန္႔အသတ္ေတြ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကို စနစ္တက် ျပ႒ာန္းသတ္မွတ္မႈမရွိဘူးလို႔ အစီရင္ခံစာက ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။
ပထမအႀကိမ္ EITI အစီရင္ခံစာမွာဆို ေရနံနဲ႔ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ ကုမၸဏီ ၁၃ ခုက ၂၀၁၃ -၂၀၁၄ ဘ႑ာႏွစ္အတြက္ ရရွိတဲ့အခြန္ ဘ႑ာေငြက်ပ္ ဘီလ်ံ ၈၈၀ က ၄၉ ရာခိုင္ႏႈန္းကိုပဲ ဘ႑ာေရး၀န္ႀကီးဌာနဆီ ျမန္မာ့ေရနံႏွင့္ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕လုပ္ငန္းက လႊဲေျပာင္းေပးခဲ့တာျဖစ္ၿပီး က်န္ ၅၁ ရာခိုင္ႏႈန္းကို စြမ္းအင္၀န္ႀကီးဌာန အမည္နဲ႔ ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဏ္မွာ အပ္ႏွံထားခဲ့တာေၾကာင့္ ဒီလိုမ်ားျပားလွတဲ့ ေရနံနဲ႔ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕၀င္ေငြေတြဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အမ်ဳိးသားဘတ္ဂ်က္ လုပ္ငန္းစဥ္က စနစ္တက် ဖယ္ထုတ္ခံထားရတဲ့ အေျခအေနကို သြယ္၀ိုက္ညႊန္းဆိုေနတယ္လို႔ အရပ္ ဘက္လူမႈအဖြဲ႕အစည္းေပါင္း၅၀၀ ေက်ာ္နဲ႔ ပါ၀င္ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈႏွင့္ တာ၀န္ယူမႈ၊ တာ၀န္ခံမႈဆိုင္ရာ အရပ္ဘက္ မဟာမိတ္အဖြဲ႕ (MATA) က ထုတ္ျပန္ခဲ့ပါတယ္။
ဦးသိန္းစိန္အစိုးရလက္ထက္အၿပီး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အစိုးရလက္ထက္မွာ တင္ျပေတာ့မယ့္ ဒုတိယအႀကိမ္ EITI အစီရင္ခံစာမွာဆိုရင္ ဒီလိုႏုိင္ငံ့ဘ႑ာဆီ မေရာက္လာတဲ့ Other Accounts ေတြအေၾကာင္း အေသးစိတ္ေဖာ္ျပမွာျဖစ္ၿပီး ဘယ္လိုရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔  Other Accounts ေတြထားခဲ့တယ္။ ဘာေတြသံုးခဲ့တယ္။ စထားကတည္းက အေကာင့္ထဲမွာ ဘယ္ေလာက္အထိ ရွိေနတယ္ဆိုတာေတြကို အေသးစိတ္ ေဖာ္ျပသြားမယ္လို႔ EITI ရဲ႕ အရပ္ဘက္ကိုယ္စားလွယ္ MATA ရဲ႕ ေျပာေရးဆိုခြင့္ရွိသူ ေဒၚမိုးမိုးထြန္းက ေျပာၾကားပါတယ္။

ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္ စီးပြားေရးအဖြဲ႕အစည္းေတြက ပိုေငြျပဘတ္ဂ်က္နဲ႔ လိုေငြျပ မိခင္ဌာန
ႏုိင္ငံေတာ္ပိုင္ စီးပြားေရးအဖြဲ႕အစည္းေတြကို ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ျပန္ၾကားေရး၊ စိုက္ပ်ဳိးေရး၊ ေမြးျမဴေရးနဲ႔ဆည္ေျမာင္း၊ ပို႔ေဆာင္ေရးနဲ႔ ဆက္သြယ္ေရး၊ သယံဇာတနဲ႔ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္၊ လွ်ပ္စစ္ႏွင့္ စြမ္းအင္၊ စက္မႈ၊ စီမံကိန္းႏွင့္ ဘ႑ာေရးဆိုၿပီး ခြဲျခားထားတာကို ေတြ႕ရၿပီး ၂၀၁၆-၂၀၁၇ ယာယီ အမွန္စာရင္းမွာဆို ဒီ၀န္ႀကီးဌာနေတြရဲ႕ ဦးစီးဌာနအခ်ဳိ႕က ပိုေငြျပခဲ့ပါတယ္။ ဦးစီးဌာနအခ်ဳိ႕က ပိုေငြျပတယ္ဆိုေပမယ့္ မိခင္ဌာနေတြကေတာ့ လိုေငြ အလြန္မ်ားျပားေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ ျပည္ေထာင္စုဘ႑ာ ရန္ပံုေငြ ျပင္ပက ေဆာင္ရြက္တဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္ပိုင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းစု သံုးခုရွိၿပီး အဲဒီသံုးခုမွာ ပို႔ေဆာင္ေရးနဲ႔ ဆက္သြယ္ေရး၊ ရန္ကုန္လွ်ပ္စစ္ ဓာတ္အားေပးေရးေကာ္ပိုေရးရွင္းနဲ႔ မႏၲေလးလွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားေပး ေရးေကာ္ပိုေရးရွင္းဆိုၿပီးရွိရာ မွာ ၂၀၁၆-၂၀၁၇ ဘ႑ာႏွစ္အတြက္ ဒီဌာနသံုးခုဟာ လိုေငြက်ပ္သန္း ေပါင္း ၃၅၆၅၈ ေက်ာ္အထိ ျဖစ္ေပၚခဲ့တာကို ေတြ႕ရပါတယ္။
လက္ရွိ ၂၀၁၇-၂၀၁၈ ဘ႑ာႏွစ္မွာဆို  Other Accounts ေတြကေန စိုက္ထုတ္သံုးစြဲမယ့္ ဦးစီးဌာန ရွစ္ခုရွိၿပီး အဲဒီရွစ္ခုမွာ ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာနေအာက္က သတင္းနဲ႔ စာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္း၊ ျမန္မာ့ဆက္သြယ္ေရးလုပ္ငန္း၊ ျမန္မာ့သစ္လုပ္ငန္း၊ အမွတ္ (၁)၊ (၂) သတၱဳတြင္းလုပ္ငန္း၊ ျမန္မာ့ေက်ာက္မ်က္ရတနာ ေရာင္း၀ယ္ေရးလုပ္ငန္း၊ ျမန္မာ့ပုလဲထုတ္လုပ္ေရးနဲဲ႔ ေရာင္း၀ယ္ေရးလုပ္ငန္း၊ ျမန္မာ့ေရနံႏွင့္ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ လုပ္ငန္းဆိုၿပီး ရွိေနတာကိုေတြ႕ ျမင္ရပါတယ္။ ဒီ အဖြဲ႕အစည္းရွစ္ခုရဲ႕ သာမန္အသံုးစရိတ္နဲ႔ ေငြလံုးေငြရင္း အသံုးစရိတ္အားလံုးကို သူတို႔ရဲ႕ Other Accounts ေတြကေန သံုးမွာျဖစ္ေပမယ့္ သူတို႔ရဲ႕ ေၾကြးၿမီေတြကိုေတာ့ ျပည္သူ႔ဘ႑ာ ႏုိင္ငံ့ဘတ္ ဂ်က္ကေန စိုက္ထုတ္သံုးစြဲေပးရမွာပါ။
သာမန္အသံုးစရိတ္ေအာက္က ကုန္ၾကမ္း၊ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္၊ ၀င္ေငြခြန္၊ ႏုိင္ငံေတာ္ဆီထည့္၀င္ေငြ၊ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈစရိတ္၊ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မႈစရိတ္၊ စီမံနဲ႔ သုေတသနစရိတ္၊ ေရာင္းခ်ျဖန္႔ျဖဴးမႈစရိတ္ေတြကို ကိုယ့္အသံုးစရိတ္ Other Accounts  က သံုးစြဲၿပီးက်န္တဲ့ လစာ၊ လုပ္ခ၊ ပင္စင္၊ ျပည္ပေခ်းေငြအေပၚ အတုိးေပးေငြနဲ႔ ေငြလံုးေငြရင္းအသံုး စရိတ္ေတြအျပင္ ေၾကြးၿမီေတြကို ျပည္သူ႔ဘ႑ာက စိုက္ထုတ္ၿပီး သံုးစြဲေပးရမယ့္ Other Accounts ရွိေနတဲ့ ဦးစီးဌာန ၁၀ ခုရွိၿပီး ျမန္မာ့မီးရထား၊ ကုန္းလမ္းပို႔ေဆာင္ေရး၊ ျမန္မာ့စာတိုက္လုပ္ငန္း၊ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားျဖန္႔ျဖဴးေရးလုပ္ငန္း၊ ျမန္မာ့ေရနံဓာတုေဗဒလုပ္ငန္း၊ ျမန္မာ့ေရနံထြက္ ပစၥည္းေရာင္း၀ယ္ေရး လုပ္ငန္း၊ အမွတ္(၁)၊ (၂)၊ (၃) အႀကီးစား စက္မႈလုပ္ငန္းနဲ႔ ျမန္မာ့ေဆး၀ါးလုပ္ငန္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလိုပဲ သာမန္အသံုးစရိတ္ေအာက္က ကုန္ၾကမ္းပစၥည္း၀ယ္ယူတာ၊ အသံုးစရိတ္ရဲ႕ရာခိုင္ႏႈန္း ၅၀၊  ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္၊ ၀င္ေငြခြန္၊ ႏုိင္ငံေတာ္ဆီထည့္၀င္ေငြ၊ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈစရိတ္၊ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မႈ စရိတ္ေတြကို ကိုယ့္ဘာသာက်ခံၿပီး က်န္တာအားလံုးကို ျပည္သူ႔ဘ႑ာက စိုက္ထုတ္ေပးရမယ့္ အဖြဲ႕အစည္းႏွစ္ခုက ျပည္တြင္းေရေၾကာင္း ပို႔ေဆာင္ေရးနဲ႔ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ထုတ္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းပါ။
Other Accounts ရွိေနတဲ့ ၀န္ႀကီးဌာနေတြရဲ႕ လက္ေအာက္က ဦးစီးဌာန ၂၀ ရဲ႕ မိခင္ဌာနေတြကေတာ့ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ အမ်ားအျပားျပေနတဲ့အျပင္ ဒီဦးစီးဌာနေတြက Other Accounts လည္းရွိေနတဲ့ၾကားက တုိင္းျပည္ဘ႑ာက ရယူေနတဲ့အျပင္ ေခ်းေငြေတြလည္း ရယူခြင့္ရွိေနပါေသးတယ္။
ဒီလို ဦးစီးဌာနေတြက ႐ံႈးေနရင္ ႏိုင္ငံေတာ္က စိုက္ထုတ္၊ အျမတ္ရေနတဲ့ အေျခအေနေတြနဲ႔ ၀င္ေငြေတြ ကိုက်ေတာ့သူတို႔ရဲ႕ Other Accounts ေတြဆီထည့္၀င္ခဲ့တာက အခုဆိုရင္ ဘ႑ာႏွစ္ ေျခာက္ႏွစ္ စာေလာက္ရွိေနၿပီျဖစ္တာေၾကာင့္ ဒီ Other Accounts ေတြက ဘဏ္ေတြမွာ သိုမီွးထားတဲ့ပမာဏဟာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၀ ဘီလ်ံေအာက္ ရွိေနႏိုင္တဲ့ အေျခအေန ျဖစ္ေနပါၿပီ။ တစ္ႏုိင္ငံလံုး ဂ်ီဒီပီရဲ႕ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္းနဲ႔အထက္ကို ဘဏ္ေတြမွာ သိုေလွာင္ထားၿပီး ႐ႈံးေနတဲ့အခ်ိန္က်မွ တုိင္းျပည္က စိုက္ထုတ္သံုးစြဲပါဆိုတဲ့ အေျခအေနကေန လြန္ေျမာက္သင့္ေနၿပီလို႔ ဆိုရမယ့္ အေျခအေန ျဖစ္ပါတယ္။
Other Accounts ေတြမွာ ရလာတဲ့၀င္ေငြကို သိုေလွာင္ထားၿပီး မိခင္ဌာနက အ႐ံႈးေပၚေနတဲ့ ၀န္ႀကီးဌာနေတြကို ဥပမာျပရရင္ ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာနကို ျပရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာနဟာ ႏွစ္တုိင္းလိုလို လိုေငြျပေနတဲ့ ဌာနျဖစ္ေနၿပီး ႏုိင္ငံ့ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ ျပေနမႈမွာ အျမဲလို အခက္ၾကံဳေစတဲ့ ဌာနေတြထဲက တစ္ခုျဖစ္ေနတယ္လို႔ ယူဆရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာနဟာ ၂၀၁၃-၂၀၁၄ ဘ႑ာႏွစ္မွာဆို လိုေငြပမာဏက က်ပ္သန္းေပါင္း ၅၇၇၃၆ ေက်ာ္အထိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၁၄-၂၀၁၅ ဘ႑ာႏွစ္မွာဆို လိုေငြပမာဏက က်ပ္သန္းေပါင္း ၆၁၁၂၉ ေက်ာ္အထိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၁၅-၂၀၁၆ ဘ႑ာႏွစ္မွာ ဆို လိုေငြပမာဏက က်ပ္သန္းေပါင္း ၃၄၃၉၅  ေက်ာ္အထိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ပါတယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့ ၂၀၁၆-၂၀၁၇ ဘ႑ာ ႏွစ္မွာဆို လိုေငြပမာဏက က်ပ္သန္းေပါင္း ၂၂၁၇၀ ေက်ာ္အထိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ပါတယ္ ။
လက္ရွိ  ၂၀၁၇-၂၀၁၈ ဘ႑ာႏွစ္မွာလည္း ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာနက အစဥ္အလာမပ်က္ လိုေငြျပျမဲျပခဲ့ၿပီး ရေငြက က်ပ္သန္းေပါင္း ၃၅၇၅၃ ေက်ာ္ပဲရွိခဲ့ၿပီး သံုးေငြက ကနဦးမွာ က်ပ္သန္းေပါင္း ၆၀၀၅၄ ေက်ာ္ရွိခဲ့လို႔ လိုေငြပမာဏက က်ပ္သန္းေပါင္း ၂၄၃၀၁  ေက်ာ္အထိ ျဖစ္ေပၚေနပါတယ္။ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ထမ္းလစာကို ႏုိင္ငံ့ဘ႑ာက ေပးရတယ္။ ယာဥ္၊ အေဆာက္အအံု၊ ေျမေနရာ၊ ပံုႏွိပ္လုပ္ငန္းအတြက္ စက္ပစၥည္း၀ယ္ယူမႈအရာအားလံုးမွာ ႏိုင္ငံ့ဘ႑ာက စိုက္ထုတ္သံုးစြဲေနရၿပီး သတင္းနဲ႔ စာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္းမွာ အ႐ံႈးမရွိဘူးလို႔ အရင္တုန္းက ေျပာခဲ့တာရွိခဲ့ေပမယ့္ လက္ရွိအခ်ိန္မွာေတာ့ အရင္တုန္းကနဲ႔ ျခားနားၿပီး ေၾကာ္ျငာေတြကို လက္၀ါးႀကီးအုပ္ထားတာေတာင္မွ ရရွိမႈက်ဆင္းခဲ့တာကို ျမန္မာ့အလင္းမွာေရာ၊ ေၾကးမံုမွာပါ ျမင္ေတြ႕ေနရတာျဖစ္လို႔  သတင္းနဲ႔ စာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္းက ကိုယ္၀င္ေငြနဲ႔ ကိုယ္ရပ္တည္ႏုိင္ေသးရဲ႕လား ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္ေနပါတယ္။
“MICA လို ပံုစံမ်ဳိးျဖစ္ေနတယ္။ အစိုးရက ဘာမွမလုပ္ႏိုင္ေသးဘူး” လို႔  လက္ရွိအစိုးရက Other Accounts ေတြရဲ႕ ေငြစီးဆင္းေနမႈ ပံုစံမေျပာင္းလဲႏိုင္ေသးတဲ့အေပၚ NLD ရဲ႕ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒါက္တာခြန္ ၀င္းေသာင္းက သံုးသပ္ပါတယ္။

ထပ္တလဲလဲ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြနဲ႔ Other Accounts ေငြေတြ ျပည္သူ႔ဘ႑ာဆီ ျပန္၀င္လာေရး
ၿပီးခဲ့တဲ့ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ တာ၀န္ယူခဲ့တဲ့ ငါးႏွစ္သက္တမ္းမွာ ကနဦး ဘတ္ဂ်က္လိုေငြေပါင္း က်ပ္ဘီလ်ံ ၁၃၀၀၀ ေက်ာ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ပါတယ္။ အနီးစပ္ဆံုးကာလေတြအထိ တြက္ခ်က္မႈေတြအရဆိုရင္ ၂၀၁၁-၂၀၁၂ ကေန ၂၀၁၄-၂၀၁၅ အထိ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြေတြက မူလခန္႔မွန္းေျခမွာ ပ်မ္းမွ် ၄ ဒသမ ၄၂ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိေပမယ့္ အမွန္စာရင္းမွာ ဆိုရင္ ၂ ဒသမ ၀၈ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ ရွိေနပါတယ္။ ဒါေတြကဘာ့ေၾကာင့္ ျဖစ္ရတာလဲဆိုေတာ့ အမွန္တကယ္ မလုပ္ႏိုင္ဘဲ ဘတ္ဂ်က္ဆိုတာ ပိုတင္ရမယ္။ ျဖတ္ခ်တာနဲ႔မွအကိုက္ ဘဲဆိုတဲ့ ၀န္ႀကီးဌာနေတြရဲ႕ မေျပာင္းလဲႏိုင္ေသးတဲ့ စိတ္ဓာတ္ေတြနဲ႔ အမွန္တကယ္ လိုအပ္မႈ ရွိ၊ မရွိ မဆန္းစစ္ႏုိင္ဘဲ အနည္းငယ္သာ ျဖတ္ခ်ၿပီး ေတာင္းသေလာက္ ခြင့္ျပဳလိုက္ရတဲ့ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ အားနည္းခ်က္ေၾကာင့္ လို႔ပဲဆိုရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘ႑ာႏွစ္ တစ္ႏွစ္ကုန္ဆံုးလို႔ ဘတ္ဂ်က္အမွန္စာရင္း ထြက္လာတိုင္းမွာ လိုေငြပမာဏဟာ ကနဦးတြက္ခ်က္မႈေတြထက္ ေလ်ာ့နည္းခဲ့တာ ေတြ႕ရမွာျဖစ္ၿပီး ဦးသိန္းစိန္အစိုးရရဲ႕ ၿပီးခဲ့တဲ့ ငါးႏွစ္သက္တမ္းအတြင္းမွာ လိုေငြစုစုေပါင္းဟာ က်ပ္ ၈၀၂၈ ဘီလ်ံခန္႔သာ ရွိခဲ့ပါတယ္။ လက္ရွိ ဦးထင္ေက်ာ္အစိုးရလက္ထက္ ပထမသက္တမ္းမွာတင္ လိုေငြက က်ပ္ ၄၀၁၅ ဘီလ်ံေက်ာ္ျဖစ္လာခဲ့လို႔ ပထမသက္တမ္းမွာတင္ အရင္အစိုးရရဲ႕ ငါးႏွစ္တာရဲ႕ ထက္၀က္ကို ေက်ာ္ျဖတ္သြားၿပီဆိုရမွာပါ။ ဒီေနရာမွာ အမွန္စာရင္းက်ရင္ ဘတ္ဂ်က္ လိုေငြဟာ က်ပ္ ၄၀၂၅ ဘီလ်ံထက္ ေလ်ာ့က်သြားႏုိင္တယ္ဆိုေပမယ့္ တိုင္းျပည္က ဘတ္ဂ်က္လိုေငြအတြက္  ဗဟိုဘဏ္ကေန ေငြ႐ိုက္ထုတ္ၿပီး ျဖည့္စြက္ရတာေတြကို လုပ္ခဲ့ရလို႔ ေငြေဖာင္းပြမႈျမင့္တက္လာတာ ကုန္ေစ်းႏႈန္းျမင့္တက္လာ တာေတြက ျဖစ္လာေနခဲ့ၿပီးျဖစ္လို႔ အေျခခံလူတန္းစားေတြကေတာ့ ကုန္ေစ်းႏႈန္းျမင့္တက္မႈမွာ လက္ရွိမွာကို အရင္အစိုးရလက္ထက္ ေနာက္ဆံုးႏွစ္ကထက္အထိနာေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ႏွစ္အလိုက္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြေတြမွာ ၂၀၁၁- ၂၀၁၂ ဘ႑ာႏွစ္မွာ က်ပ္ဘီလ်ံ ၁၆၃၀၊ ၂၀၁၂- ၂၀၁၃ ဘ႑ာႏွစ္မွာ က်ပ္ ၁၂၅၁ ဘီလ်ံ ၊ ၂၀၁၃- ၂၀၁၄ ဘ႑ာႏွစ္မွာ က်ပ္ ၇၀၆ ဘီလ်ံ၊ ၂၀၁၄- ၂၀၁၅ ဘ႑ာႏွစ္မွာ က်ပ္ ၇၈၂ ဘီလ်ံ ရွိခဲ့ၿပီး ၂၀၁၅- ၂၀၁၆ ေရြးေကာက္ပြဲႏွစ္မွာ က်ပ္ ၃၆၅၉ ဘီလ်ံ အထိလိုေငြျဖစ္ခဲ့လို႔ ေရြးေကာက္ပြဲႏွစ္ဟာ လိုေငြအမ်ားဆံုးႏွစ္ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။  ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ ေရးဆြဲခဲ့တဲ့ ဘတ္ဂ်က္ကို ဆက္ခံရတဲ့ လက္ရွိ ဦးထင္ေက်ာ္အစိုးရ ပထမသက္တမ္း ၂၀၁၆- ၂၀၁၇ ဘ႑ာႏွစ္မွာ လိုေငြက်ပ္ ဘီလ်ံ ၄၀၀၀ ေက်ာ္ျဖစ္လို႔ လိုေငြအမ်ားဆံုးအျဖစ္ စံခ်ိန္တင္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္လည္းျဖစ္ေနပါတယ္။ လက္ရွိ ၂၀၁၇-၂၀၁၈ ဘ႑ာႏွစ္မွာလည္း ဘတ္ဂ်က္လိုေငြဟာ ကနဦး ဘတ္ဂ်က္လိုေငြက မူလခန္႔မွန္းေျခမွာ က်ပ္ ၃၉၈၉ ဘီလ်ံေက်ာ္ပဲရွိေပမယ့္ တကယ့္တကယ္မွာေတာ့ ၃၉၉၅ ဘီလ်ံေက်ာ္ အထိျဖစ္လာတဲ့အျပင္ လက္ရွိျဖည့္စြက္ခြင့္ေတာင္းတဲ့ ထပ္တိုးဘတ္ဂ်က္ဟာ ၂၅၄၄ ဒသမ ၇၃၇ ဘီလ်ံျဖစ္လို႔ အလြန္႔အလြန္ကို မ်ားေနခဲ့ပါၿပီ။ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲတုိင္းျပည္တစ္ခုက ေနရာတိုင္းမွာ လိုအပ္ခ်က္အျပည့္နဲ႔ တည္ေဆာက္ရမွာပါ။ ဒါေပမဲ့ တုိင္းျပည္အေျခအေနကို ျပန္မၾကည့္ဘဲ ဘတ္ဂ်က္ရသမွ်ကို ေတာင္းေနမယ္။ ဘာမွလည္း အက်ဳိးမျဖစ္ထြန္းဘူး။ အဂတိလိုက္စားမႈကိုလည္း မတိုက္ဖ်က္ႏုိင္ဘဲ ဆီးသီးဗန္းေမွာက္ဘတ္ဂ်က္ ဆက္ျဖစ္ေနဦးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ တုိင္းျပည္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအိပ္မက္ဟာ ပ်က္သုဥ္းသြားမွာပါ။
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ႏုိင္ငံေတာ္ဘတ္ဂ်တ္ဟာ အေဟာသိကံမ်ားျပားေနၿပီး အထူးသျဖင့္ တင္ဒါေခၚယူမႈေတြမွာ ျပႆနာအမ်ားဆံုး ျဖစ္ေနတယ္လို႔ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီ  စီးပြားေရးေကာ္မတီ အဖြဲ႕၀င္ေတြနဲ႔ ပညာရွင္ေတြ ပါ၀င္ဖြဲ႔စည္းထားၿပီး လက္ရွိအစိုးရ၏ ဦးစားေပးမူ၀ါဒေတြျဖစ္တဲ့ ဘ႑ာေရးဆိုင္ရာ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈေလွ်ာ့ခ်ေရးႏွင့္ ျပည္သူ႔ဘ႑ာေငြစီမံခန္႔ခြဲမႈ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေတြကို ကူညီပံ့ပိုးေနတဲ့ Renaissance Institute ရဲ႕ အၾကံေပးဦးစိန္ေဌးက သံုးသပ္ထားပါတယ္။
“ႏိုင္ငံေတာ္ဘတ္ဂ်က္က အေဟာသိကံမ်ားေနတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဘယ္ေနရာမွာ မ်ားေနလဲဆိုရင္ တင္ဒါျပႆနာေတြမွာ မ်ားေနတာ။ ကြၽန္ေတာ္ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးအစိုးရ အဖြဲ႕ေတြဆီသြားၿပီး ကူတာရွိတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံမွာ စီမံကိန္းနဲ႔ ဘတ္ဂ်က္က လိုက္ေလ်ာညီေထြ မရွိဘူး။ မရွိတဲ့အခါက်ေတာ့ ဒီအပိုင္း ေလးေတြမွာ အသံုးစရိတ္က အနည္းအပါး အေျပာင္းအလဲေလး ရွိပါတယ္”လို႔ ဦးစိန္ေဌးက ဆိုပါတယ္။
Renaissance Institute က ျမန္မာ့ဘတ္ဂ်က္ပြင့္လင္းျမင္သာမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ပြင့္လင္းဘတ္ဂ်က္ ေပးမွတ္ ၁၀၀ နဲ႔ တန္ဖိုးျဖတ္ရာမွာ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈႏွစ္မွတ္၊ လူထုပါ၀င္မႈေျခာက္မွတ္၊ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ ႀကီးၾကပ္မႈ ၂၇ မွတ္နဲ႔ စာရင္းစစ္ႀကီးၾကပ္မႈ ၂၅ မွတ္သာရရွိတဲ့အထိ ဆိုးရြားခဲ့တယ္လို႔ RI က  ထုတ္ျပန္တဲ့ ဘတ္ဂ်က္လုပ္ငန္းစဥ္မွာ အားလံုးပါ၀င္ခြင့္ရေစမည့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား၊ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ မူေဘာင္စာတမ္းမွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။
ပြင့္လင္းဘတ္ဂ်က္ စစ္တမ္းေပးမွတ္အရ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ႏွစ္မွတ္ပဲရခဲ့တာက ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ဘတ္ဂ်က္လုပ္ငန္းစဥ္ရဲ႕ လကၡဏာ မွန္သမွ်နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို ရံဖန္ရံခါပဲ အသိေပးခ်ျပတတ္တာနဲ႔ အစိုးရအေနနဲ႔ ဘ႑ာေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈ မဟာဗ်ဴဟာေတြကို အစိုးရမဟုတ္တဲ့ သက္ဆိုင္သူေတြကို ရွင္းျပမယ့္ အဖြဲ႕ဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းစဥ္အနည္းငယ္သာရွိတာေၾကာင့္ ႏွစ္မွတ္ပဲရတာပါ။
လူထုပါ၀င္မႈဟာ ဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္မွာ လူထုပါ၀င္ဖို႔ အခြင့္အလမ္းမရွိသေလာက္ျဖစ္ေနၿပီး လူထုပါ၀င္မႈ အားမေပးတဲ့ ကာလရွည္ဓေလ့ေၾကာင့္ျဖစ္ေနၿပီး ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ UNDP စစ္တမ္းအရ ျပည္သူသံုးပံု တစ္ပံုနီးပါးက အစိုးရနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ထင္ျမင္ခ်က္ကို ေျပာရာမွာ သတိထားရတယ္လို႔ ေျပာၾကားခဲ့ၾကၿပီး ျပည္သူ ေလးပံုတစ္ပံုက သူတို႔အျမင္ကို လူသိရွင္ၾကားထုတ္ေျပာရန္ လြတ္လပ္ခြင့္မရွိ       လို႔ ယူဆေၾကာင္း ေျဖၾကားခဲ့ျခင္းစတဲ့ အေျခအေနေတြအတြက္ လူထုပါ၀င္မႈ ေျခာက္မွတ္ပဲရရွိပါတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြကို ျပဳလုပ္ေနၿပီျဖစ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္ေတြအတြက္ ဘတ္ဂ်က္လုပ္ငန္းစဥ္ဟာ အသစ္အဆန္းျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္နဲ႔  ေအာက္အဆင့္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္မ်ဳိးစလံုးကို သင္တန္းေပးျခင္းဟာ အေရးႀကီးတဲ့ တာထြက္မွတ္ျဖစ္ေနၿပီး လႊတ္ေတာ္ေတြက ဘတ္ဂ်က္ကိုေကာင္းစြာ ႏွံ႔စပ္ကြၽမ္းက်င္လာမယ္ဆို လူထုထံက ျပန္လာတဲ့ ထင္ျမင္ခ်က္ေတြကို ထပ္ဟပ္ေျပာၾကားလာႏိုင္မွ ျဖစ္ေပမယ့္ လက္ရွိမွာေတာ့ လႊတ္ေတာ္ႀကီးၾကပ္ႏိုင္မႈက ရမွတ္ ၁၀၀ မွာ၂၇ မွတ္သာ ရွိေနပါတယ္။
ဆီးသီးဗန္းေမွာက္ဘတ္ဂ်က္၊ ၀န္ထမ္း ၁၄ သိန္းေက်ာ္က အခ်ဳိ႕လူေတြရဲ႕ လာဘ္စားမႈမထိန္းႏိုင္ေသး တဲ့အေျခအေနနဲ႔ ဘတ္ဂ်က္လုပ္ငန္းစဥ္ျပင္ပက Other Accounts ေတြဆိုတဲ့ အေျခအေနမွာ နစ္နာေနရတာက တုိင္းျပည္ပါ။ လစာတိုး မေပးႏိုင္ေသးဘူးဆိုတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္ရွိေနလို႔ ၀န္ထမ္း ၁၄ သိန္းေက်ာ္ထဲက လာဘ္စားသူေတြကို မထိန္းခ်ဳပ္လိုေသးဘူးဆိုရင္ေတာင္ Other Accounts ေတြက ေငြေတြကိုေတာ့ ႏိုင္ငံ့ဘ႑ာဆီ အေရးတႀကီး ဆြဲသြင္းႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္ေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။
“Expenditure က အရမ္းမ်ားေနတယ္။ ထိေရာက္မႈရွိတဲ့ အသံုးစရိတ္ဆိုတာက မလိုတာေတြ မသံုးဖို႔ေပါ့။ ေငြ ၁၀၀ သံုးရင္ ၁၀၀ ျပန္ ရရမယ္။ အဲဒီသေဘာမ်ဳိးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ဖို႔လိုတယ္။ အသံုးစရိတ္ေတြ ေဖာင္းပြလာရင္ မ်ားလာရင္ အခုက Deficit ဘတ္ဂ်က္ျဖစ္ေနတယ္။ ေလးငါးႏွစ္ေလာက္ လိုေငြျပဘတ္ဂ်က္ ျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒါမေကာင္းဘူးေလ။ ဒီႏွစ္မွာလည္း အဲဒီလိုပဲ။ ေနာက္ႏွစ္ ေနာင္ႏွစ္ေတြလည္း အဲဒီလိုပဲ ျဖစ္ေနတယ္ဆိုရင္ အေျခအေနက မေကာင္းဘူး။ ဆိုးတယ္လို႔ ေျပာရမယ္။ စြမ္းေဆာင္ရည္က ျမႇင့္တင္ဖို႔တက္လာဖို႔ လိုေသးတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္” လို႔ NLD ရဲ႕ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးရဲထြဋ္က လက္ရွိအစိုးရနဲ႔ လႊတ္ေတာ္အၾကားက ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ အေျခအေနနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သံုးသပ္ပါတယ္။
Other Accounts ေငြစာရင္းေတြ အမ်ားအျပားေဖာ္ျပထားၿပီး ဒီလိုအမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ တြင္းထြက္သယံဇာတက ရေငြေတြနဲ႔ Other Accounts ေငြေတြ ဘယ္လိုစီးဆင္းေနတယ္ဆိုတာကို သိရွိဖို႔ ပြင့္လင္းျမင္သာတဲ့ အေျခအေနသို႔ ေရာက္ရွိဖို႔ လက္ရွိစံခ်ိန္တင္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြနဲ႔ ဗဟိုဘဏ္က ထုတ္ေခ်းေနရတဲ့ တိုင္းျပည္အေျခအေနက ေဖာ္ျပေနပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္  Other Accounts ေငြစာရင္းေတြ ႏိုင္ငံ့ဘ႑ာဆီ ဆြဲမသြင္းႏိုင္ေသးရင္ေတာင္ တည္ေထာင္ထားရွိမႈနဲ႔ စီမံခန္႔ခြဲမႈအတြက္ ဥပေဒမူေဘာင္တစ္ခု ျပ႒ာန္းေပးသင့္ၿပီး ေနာင္အနာဂတ္မွာ Other Accounts ဘဏ္စာရင္းေတြက စုေဆာင္းထားတဲ့  ေငြပမာဏေတြကို ေဖာ္ျပဖို႔သာမက ဒီေငြစာရင္းေတြက ေငြေတြကို ဘယ္လိုစီမံခန္႔ခြဲေနတယ္ ဆိုတာကို ျပည္သူသိေအာင္ လုပ္ေဆာင္သင့္တဲ့ အခ်ိန္အခါကို ေရာက္ေနၿပီဆိုတာ သတိျပဳဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။

Comments

Popular posts from this blog

စာအုပ် Download Myanmar Book စာအုပ် ဒေါင်းလု လုပ်ရန်

PDFဖိုင်တွေ တင်ပေးလိုက်ပြီဗျာ .. . အကြိုက်ဆွဲတော့ ကြိုက်နှစ်သက်သော စာရေးဆရာအမည်ကို ရွေးချယ်၍ ပေးထားသော link ပေါ်မှာ click တချက်ပေးလိုက်ပါ။ စာအုပ်များပေါ်ထွက်လာလိမ့်မယ် နှစ်သက်ရာ စာအုပ်ကို ရွေးချယ်ကာ download ပြုလုပ်ပါရန်... PDF ဖိုင် ဒေါင်းလုဒ်ဆွဲနည်းကို အောက်ဆုံးတွင်ဖော်ပြထားပါတယ်.. Browserကတဆင့်၀င်ပြီးဆွဲရတာကြောင့် Browserမှာ မြန်မာစာ မှန်သည်ဖြစ်စေ မမှန်သည်ဖြစ်စေ အဆင့်ဆင့်အတိုင်း ဆက်လက်ဆောင်ရွက်ကြပါရန် အကြံပြုအပ်ပါတယ်... ကဗျာစာအုပ်များ https://yadi.sk/d/BQyHLzoufQXPX ခင်ခင်ထူး https://yadi.sk/d/KtKuAcbXgVNmj ချစ်စံဝင်း https://yadi.sk/d/BU2XKZbugx9Ex ချစ်ဦးညို https://yadi.sk/d/rU4MkOd1gApsz ဂမ္ဘီရစာအုပ်များ https://yadi.sk/d/dJEyZO6CfQXPZ စပ်စု https://yadi.sk/d/i4yJ56s8eut8i စွယ်စုံကျမ်း https://yadi.sk/d/FoE5markfQXPj စာအုပ်ပေါင်းစုံ https://yadi.sk/d/70hWsKVTfQXPf ဇာဂနာ https://yadi.sk/d/mZnPo9MafQXPm တက္ကသိုလ်ဘုန်းနိုင် https://yadi.sk/d/8f3aw1u3fQXap တာရာမင်းဝေ https://yadi.sk/d/HnHuiehUfQXar ဒဂုန်ရွှေမျှား https://yadi.sk/d/zsjJwRs7fhdsq နတ်နွယ် https://yadi.sk/d/

တိုင်းရင်းသားပါတီတွေနဲ့ အပြိုင်ကြဲရမယ့် ပြည်နယ် ၇ ခု

  ၄ နိုဝင်ဘာ ၂၀၂၀ ဓာတ်ပုံ ရင်းမြစ်, SNLD ဓာတ်ပုံ ပုံစာ, SNLD ထောက်ခံသူများ မဲဆွယ် လှည့်လည့်စဥ် မြန်မာနိုင်ငံက တိုင်းရင်းသားတွေ အများစုနေထိုင်ကြတဲ့ ပြည်နယ် ၇ခု က အမျိုးသားလွှတ်တော်နဲ့ ပြည်သူလွှတ်တော် မဲဆန္ဒနယ် ၁၈၀ ကျော်ဟာ ပါတီတစ်ရပ် အစိုးရဖွဲ့နိုင်ရေး အဆုံးအဖြတ်အတွက် အရေးပါတဲ့ မဲဆန္ဒနယ်တွေဖြစ်ပါတယ်။ လက်ရှိ မြန်မာ့နိုင်ငံရေးရေချိန် အရ ၂၀၁၅ တုန်းကလို ပြည်နယ်တွေမှာ အာဏာရပါတီ အနိုင်မရနိုင်တော့ဘူးလို မှန်းဆမှုတွေရှိပြီး ဒေသတွင်းအားကောင်းတဲ့ တိုင်းရင်းသားပါတီတွေ စုစည်း ပြိုင်ဆိုင်လာမှုကြောင့် ၂၀၂၀ ရွေးကောက်ပွဲမှာ မဲတွေကွဲခဲ့ရင်တော့ လွှတ်တော်ထဲကို အသင့်ရောက်နေတဲ့ တပ်မတော်သား ကိုယ်စားလှယ်တွေ နဲ့ မိတ်ဖက် ကြံ့ခိုင်ဖွံ့ဖြိုးရေးပါတီအတွက် ပြည်နယ်မဲတွေဟာ အခွင့်အလမ်းဖြစ်နိုင်တယ်လို့ သုံးသပ်မှုတွေရှိနေပါတယ်။ ဓာတ်ပုံ ရင်းမြစ်, SAIONE LENG KHAN ဓာတ်ပုံ ပုံစာ, ကိုယ်စားလှယ်လောင်း ၁၃၀ ကျော်နဲ့ ရှမ်းပြည်နယ်အတွင်း မြို့နယ် အတော်များများမှာ SNLD ဝင်ရောက်ယှဉ်ပြိုင် ချင်း၊ ကချင်၊ ကရင် နဲ့ မွန် တို့မှာ ဒေသခံတိုင်းရင်းသားပါတီတွေ ပေါင်းစည်းပြီး ၂၀၂၀ ရွေးကောက်ပွဲကို ဝင်ပြိုင်ကြသလို ကယား၊ ရခိုင်နဲ့ ရှမ်းတို့မှာလည်း ဒ

ဘုရားေက်ာင္းတိုက္ခိုက္ခံရၿပီးေနာက္ ဖိလစ္ပိုင္က အၾကမ္းဖက္ ႏွိမ္နင္းမယ္လို႔ဆို

In this photo provided by WESMINCOM Armed Forces of the Philippines, a soldier views the site inside a Roman Catholic cathedral in Jolo (AAP) Hide Grid Image 1 / Video