Dividend ဆိုတဲ့ စကားလံုးက ကုမၸဏီတခုမွာ အစုရွယ္ယာဝင္ထားၾကသူေတြက
အျမတ္ေပၚလာတဲ့အခါ ခံစားခြင့္ရွိတဲ့ မွ်ေဝခံစားမႈ အေျခအေန ျဖစ္ပါတယ္။
အလားတူပဲ ဒီစကားလံုးကို ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္မွာ ယူေဆာင္လာၿပီး
ေျပာဆိုသံုးစြဲၾကပါတယ္။
မၾကာေသးမီက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ စတင္ေျပာဆိုသံုးစြဲလာၾကတာက Peace dividend ျဖစ္ပါတယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အက်ဳိးစီးပြား၊ အသီးအပြင့္ေတြကို ဘယ္လိုခြဲေဝ၊ မွ်ေဝခံစားၾကမလဲ ဆိုတာပါပဲ။
ႏိုင္ငံတကာမွာ သုေတသီေတြ၊ မူဝါဒခ်မွတ္သူေတြက စဥ္းစားၾကပါတယ္။ အပစ္ရပ္လိုက္တဲ့အခါ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ၾကတဲ့ အခါ ယခင္ ရန္ဘက္ျဖစ္ေနၾကတဲ့ ႏွစ္ဖက္စစ္သားေတြ စစ္တိုက္စရာ မလိုၾကေတာ့ပါဘူး။ သူပုန္ဘက္က စစ္သားေတြ လည္း စစ္ေၾကာင့္ အသက္မေသဆံုးၾကရေတာ့သလို၊ စစ္ကို ဆက္တိုက္စရာ မလိုေတာ့ပါဘူး။
အလားတူပဲ အစိုးရတပ္ဘက္က စစ္သားေတြလည္း ေသေၾက၊ စစ္တိုက္စရာ မလိုေတာ့ပါဘူး။ ႏွစ္ဖက္မွာလည္း စစ္တိုက္ ဖို႔အတြက္ သံုးစြဲေနၾကရတဲ့ ကုန္က်စရိတ္ေတြကို ေခၽြတာမိလာပါတယ္။ ယခင္လို စစ္စရိတ္ ကုန္က်ေနစရာ ဆက္လက္ မလိုအပ္ေတာ့ပါဘူး။
စီးပြားေရးပညာသေဘာအရ ‘လူ’ ကို အရင္းအႏွီးတခုအျဖစ္ သတ္မွတ္ပါတယ္။ ယခင္စစ္တိုက္ေနသူေတြ အားလပ္သြားၾကတဲ့အခါ သူတို႔ဟာ ကုန္ထုတ္ႏိုင္တဲ့ စြမ္းအားစုေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ စစ္စရိတ္ေတြ မကုန္က်ေတာ့တဲ့အခါ ဒီေငြေတြကို စုေဆာင္းဖုိ႔၊ သို႔မဟုတ္ ကုန္ထုတ္တဲ့ေနရာေတြမွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံဖို႔အတြက္ ျပန္သံုးၾကမယ္လို႔ အႏုမာန ယူဆႏိုင္ပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ကုန္ထုတ္လုပ္ေရး တက္လာမယ္။ အက်ဳိးစီးပြားျဖစ္လာမယ္။ ဒီအက်ဳိးစီးပြားေတြကိုလည္း ႏွစ္ဖက္ျပည္သူ အက်ဳိးရွိစြာ ခံစားႏိုင္ၾကမယ္ ယူဆလို႔ Peace dividend ဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈန္းျဖစ္လာတာပါ။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ သူပုန္အင္အားစု (အားလံုးေပါင္း ခန္႔မွန္း) တသိန္းဝန္းက်င္ ရွိႏိုင္ပါတယ္။ တပ္မေတာ္က ၅ သိန္းနီးပါး အင္အား ခန္႔မွန္းၾကပါတယ္။ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ကတည္းက အပစ္ရပ္ခဲ့ၾကၿပီး ေနရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ တိုက္ပြဲသံေတြ တိတ္ခဲ့ပါတယ္။
တခါ သမၼတဦးသိန္းစိန္တက္လာၿပီး အပစ္ရပ္စဲေရး ေဆြးေႏြးပြဲေတြ လုပ္လာတာ၊ တႏိုင္ငံလံုး ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္စဲဖို႔ သေဘာတူညီခ်က္ စာခ်ဳပ္ေတြ ခ်ဳပ္ဆိုႏိုင္ခဲ့ပါၿပီ။ အခ်ဳိ႕ေဒသေတြမွာ တိုက္ပြဲေတြ ဆက္ျဖစ္ေနေသးေပမယ့္၊ ေနရာ အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ တိုက္ပြဲသံေတြ တိတ္ခဲ့ပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအသီးအပြင့္ (Peace dividend) ကို ဘယ္လို ခံစား ႏိုင္ၾကသလဲ ဆိုတာကေတာ့၊ ေသခ်ာ ေလ့လာဖို႔ ေကာင္းတဲ့ကိစၥတခုပါ။
ယခင္ စစ္သားေတြက ကုန္ထုတ္စြမ္းအားစုေတြ ျပန္ျဖစ္လာပါသလား။ ယခင္ စစ္ကုန္က်စရိတ္ေတြက ထုတ္လုပ္မႈ အတြက္ ျပန္လည္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြ ျဖစ္လာပါသလား။ ဒီလိုအက်ဳိးအျမတ္ေတြကို ဘယ္လိုခြဲေဝၾကသလဲ ဆိုတဲ့အေပၚ ေလ့လာႏိုင္ရင္ ေကာင္းပါတယ္။
ဒါနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္ (Democracy dividend) ဆိုတာ ရွိသလားလို႔ ဆက္ၿပီး စဥ္းစားမိပါတယ္။ မတ္လ ၃၀ ရက္ ေန႔မွာ အရပ္သားသမၼတ ဦးထင္ေက်ာ္က က်မ္းသစၥာ က်ိန္ဆိုႏိုင္ခဲ့ပါၿပီ။ အျပည့္အဝ မဟုတ္ေသာ္လည္း ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ပိုနီးလာသလို ခံစားၾကရပါတယ္။
ယခင္အစိုးရအေနနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အာဏာလႊဲေျပာင္းေပးတဲ့၊ ေကာင္းမြန္တဲ့ အစဥ္အလာတရပ္ကို ထူေထာင္ႏိုင္ခဲ့တာ၊ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ကို အသိအမွတ္ျပဳခဲ့တဲ့ ကိစၥေတြအတြက္ ခ်ီးက်ဴးဂုဏ္ျပဳရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္မွာလည္း တခ်ိန္က အတိုက္အခံျဖစ္ခဲ့တဲ့ ပါတီနဲ႔ ပင္နီေရာင္ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြ လႊမ္းခဲ့ပါၿပီ။
ျပည္သူေတြက တခဲနက္ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ အစိုးရလည္း (အစစ္အမွန္အာဏာ အျပည့္မရွိေသးလွ်င္ေသာ္မွ) ရံုးျပင္ကနား ရာထူူးဌာနေတြ ယူႏိုင္ခဲ့ပါၿပီ။ ၁၀၀% ဒီမိုကေရစီဆိုတာ မရွိႏိုင္သလို၊ ပိုၿပီး ျပည့္စံုတဲ့ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ဆက္လက္ ေလွ်ာက္လွမ္းၾကရဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
က်ေနာ္ကေတာ့ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ (Public Goods) အမ်ားျပည္သူ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာကိစၥတရပ္လို႔ ယူဆမိပါတယ္။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ၾကန္အင္လကၡဏာေတြ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ အျပည့္အဝ ရွိေနပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီကို လူတိုင္း ခံစားရယူ ႏိုင္ၾကသလို၊ ဒီမိုကေရစီကို မည္သူ မခံစားေစရ ဆိုၿပီး ခြဲျခားဖယ္က်ဥ္ (discriminate) လုပ္ထားလို႔လည္း မရပါဘူး။
ယခင္က ဒီမိုကေရစီအေရး ဖိႏွိပ္ခဲ့သူေတြကိုေတာင္ ဒီမိုကေရစီ မခံစားေစရလို႔ ပိတ္ပင္မထားႏိုင္ပါဘူး။ ဒီမိုကေရစီ နည္းနည္း ပြင့္လင္းမႈအေျခအေနမွ မ်ားမ်ား ပြင့္လင္းမႈအေျခအေနသို႔ ဆက္၍ ေလွ်ာက္ၾကရဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ ပြင့္လင္းမႈနဲ႔အတူ အျခားအသီးအပြင့္မ်ားလည္း ရွိလာပါတယ္။
Democracy dividend (ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္ ခံစားခြင့္) ဆိုတာ ရွိပါသလား။ ျမန္မာ့စီးပြားေရးကို ကာလၾကာရွည္ ေလ့လာေနသူ ၾသစေၾတးလ်က ေရွာင္တာနဲလ္ (Sean Turnell) ကေတာ့ ဒီဇင္ဘာလ ၃ ရက္ေန႔က သူ႔ေဆာင္းပါး (Myanmar’s democracy dividend begins with an economic reboot) မွာ စီးပြားေရးဦးေမာ့မႈနဲ႔ စတင္ရမယ္လို႔ ဆိုပါ တယ္။ လူဆင္းရဲေတြ မခံစားခဲ့ရတဲ့ အခြင့္အေရး၊ ဆင္းရဲတြင္းကေန လြတ္ေျမာက္ေစရမယ္လို႔ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး ေဆာင္းပါးတေစာင္မွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။
ႏိုက္ဂ်ီးရီးယားဟာ ကာလၾကာရွည္ စစ္အာဏာရွင္ေတြေအာက္ ေနခဲ့ရတဲ့ႏိုင္ငံပါ။ ဒီမိုကေရစီေျပာင္းလဲမယ္ဆိုေတာ့ ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္ကိစၥ သူတို႔လည္း ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါတယ္။ စာေရးသူ Tochukwu Ezukanma ကေတာ့ ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္ေတြဆိုတာ လမ္းေတြေဖာက္တာ၊ လမ္းေတြျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္းတာ၊ စာသင္ခန္းအသစ္ေတြနဲ႔ မိခင္နဲ႔ကေလး ေစာင့္ေရွာက္ေရး ေဆးေပးခန္းေတြ တိုးခ်ဲ႔ဖြင့္လာတာလား… တကၠသိုလ္အသစ္ေတြ အုတ္ျမစ္ခ်တာလားေပါ့… ေမးခြန္း ထုတ္ပါတယ္။
ဒါေတြျဖစ္လာဖို႔ဆိုရင္ ‘ဒီမိုကေရစီ’ မလိုအပ္ပါဘူးလို႔လည္း ေျပာပါေသးတယ္။ အာဏာရွင္အစိုးရေတြကလည္း ခုနလို ဖြံ႔ၿဖိဳး ေရးကိစၥေတြ လုပ္ကိုင္ေပးႏိုင္ပါေသးတယ္။ ဒါဆိုရင္ လြတ္လပ္စြာေျပာေရးဆိုခြင့္ စသည္ျဖင့္ လူမႈ၊ ႏိုင္ငံေရး အခြင့္အေရး ေတြ အတြက္လားေပါ့။ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းညင္သာတဲ့ အာဏာရွင္ (Benevolent dictator) ေတြကလည္း ဒီလိုကိစၥကို ဖန္တီး ေပးႏိုင္ပါေသးတယ္။
ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္ဆိုတာ ဒီထက္ေတာ့ ပိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္ဆိုတာ ျပည္သူ႔ဘဝမ်ားကို အျပဳ သေဘာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ ျဖစ္လာေစဖို႔၊ အဓိပၸာယ္ရွိတဲ့ အေျပာင္းအလဲ (meaningful change) ေတြ လိုအပ္ပါ တယ္။
ကမၻာ့ေနရာ အမ်ားအျပားမွာ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရေတြနဲ႔ တရားဝင္မႈရွိတဲ့ စနစ္မ်ားက ျပည္သူေတြရဲ႕ဘဝေတြကို ပိုမို လြယ္ကူ သက္သာေအာင္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္နဲ႔ လူမႈဖူလံုေရးေတြကို ပံ့ပိုးဝန္ေဆာင္ေပးႏိုင္ၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းေတြမွာ အခက္အခဲေတြကို ရင္ဆိုင္ႏိုင္ဖို႔ ျပည္သူေတြကို ျပင္ဆင္ေပးၾကပါတယ္။
ႏိုင္ငံတကာအျမင္နဲ႔ ၾကည့္ရင္ ဒီမိုကေရစီအစိုးရတရပ္ဟာ ပို၍ တန္းဝင္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရးမွာ ပို၍ တရားဝင္မႈရွိပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ မိတ္ဖက္ႏိုင္ငံေတြက ေထာက္ကူ ပံ့ပိုးမႈေတြ ပို၍ ရႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒါအျပင္ ဒီမိုကေရစီ သေဘာ တရားေရးရာ ပါေမာကၡဟန္တင္တန္က “ကမၻာေပၚမွာ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံအခ်င္းခ်င္း စစ္ပြဲေတြျဖစ္တာ မရွိခဲ့ဘူး” ဆိုၿပီး သံုး သပ္ခဲ့တာေတြလည္း ရွိပါေသးတယ္။
ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္ (Democracy dividend) ဆိုတာ အာဏာလားေပါ့။ ၁၈ ရာစု ဂ်ာမန္ လူမႈသိပၸံပညာရွင္ မက္ဝီဘာ (Max Weber) ကေတာ့ “အာဏာဆိုတာ သင္၏ အလိုဆႏၵအတိုင္း အျခားသူမ်ားအေပၚ ျပဳမူေစႏိုင္တဲ့ စြမ္းရည္” လို႔ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ အာဏာကိစၥပါပဲ။ အဲသည္ေတာ့ ဒီမိုကေရစီ အာဏာေရးဆိုတာ ေရေပၚဆီ (elite) လူနည္းစုက အာဏာ လႊမ္းမိုးမႈ ပို၍ ေလ်ာ့နည္းေစရမယ္၊ ျပည္သူေတြ ပူးေပါင္းပါဝင္ခြင့္ ပိုရွိေစရပါမယ္။ အာဏာျဖန္႔ခြဲေဝမႈမွာလည္း ပိုလို႔တန္း တူညီမွ်မႈ ရွိေစရမယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။
ႏိုက္ဂ်ီးရီးယားမွေတာ့ လူနည္းစု ထိပ္သီးေတြက လႊမ္းမိုးထားတုန္းပဲ ဆိုၿပီး စာေရးသူ Tochukwu Ezukanma က ဆိုပါ တယ္။ ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္အေနနဲ႔ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဖြံ႔ၿဖိဳးလာေစမႈနဲ႔အတူ၊ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဝန္းက်င္ လည္း တိုးတက္လာဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
လူထုေတြ ခြန္အား အာဏာျမင့္မားလာေစဖို႔နဲ႔ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိဖို႔လည္း လိုအပ္ပါတယ္။ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအတြက္ တင္ကူး လိုအပ္ခ်က္ေတြ အျဖစ္နဲ႔ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ သဟဇာတျဖစ္မႈ၊ ႏိုင္ငံေရး တည္ၿငိမ္မႈေတြ ရွိလာေစဖို႔လည္း လိုအပ္ေနပါေသးတယ္။
တခ်ိန္က အခ်ဳိ႕ေသာသူေတြက ဒီမိုကေရစီအတြက္ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားမွာ အနစ္နာခံ လႈပ္ရွားေပးဆပ္ခဲ့ၾက ပါတယ္။ ေထာင္က်တန္းက် စြန္႔ခဲ့ၾကရပါတယ္။ အခုအခ်ိန္ဟာ သစ္ခုတ္သမားေတြ မလိုအပ္ေတာ့ဘူး။ ပန္းပုဆရာေတြ (ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရး ကၽြမ္းက်င္သူ) ေတြ လိုအပ္တဲ့ကာလျဖစ္ၿပီလို႔ ေျပာဆိုခဲ့တာေတြ ရွိပါတယ္။
ဒီေန႔ တိုင္းျပည္ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးမွာက်ေတာ့ သူတို႔အတြက္ ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္က ဘယ္လိုျဖစ္မွာပါလဲ။ ဒီလိုေျပာေတာ့ ယေန႔တိုင္ စိတ္ဒဏ္ရာ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ရုန္းကန္ရင္ဆိုင္ေနၾကရသူေတြအဖို႔ အသိအမွတ္ျပဳမႈမွ် သာမက ျပန္လည္ ထူေထာင္ေရး အကူအညီေတြ လိုအပ္ေနခဲ့တာလည္း အထင္အရွားပါ။
ဒီလိုဆိုရင္ ျပည္တြင္းစစ္ကို ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကရတဲ့ ေအာက္ေျခစစ္သားေတြ၊ သူပုန္စစ္သားေတြ အတြက္လည္း ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးနဲ႔ အျခား ျပန္လည္ေပါင္းစည္းေရး လိုအပ္ခ်က္ေတြက အမ်ားအျပား ရွိေနၾက ပါေသးတယ္။
လူမႈအဖြဲ႔အစည္းကိုယ္၌က ျပန္လည္ တည္ေဆာက္၊ ထူေထာင္ဖို႔ လိုအပ္ေနေသးတဲ့ အခ်ိန္ပါ။ အရင္းအျမစ္က နည္း၊ လုပ္စရာဝန္တာက မ်ားတဲ့ အေျခအေနလို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ ဖြံ႔ၿဖိဳးလာေစမႈနဲ႔အတူ အသီးအပြင့္ေတြကို မွ်ေဝ ခံစားမႈ ရွိေစခ်င္တာကေတာ့ က်ေနာ့္ ေစတနာပါပဲ။
(ေအာင္သူၿငိမ္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ဆိုင္ရာ သုေတသီတဦး ျဖစ္ၿပီး ထိုင္းႏိုင္ငံရွိ NIDA တကၠသိုလ္တြင္ Ph.D. ဘြဲ႔အတြက္ က်မ္းျပဳေနသည္)
မၾကာေသးမီက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ စတင္ေျပာဆိုသံုးစြဲလာၾကတာက Peace dividend ျဖစ္ပါတယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အက်ဳိးစီးပြား၊ အသီးအပြင့္ေတြကို ဘယ္လိုခြဲေဝ၊ မွ်ေဝခံစားၾကမလဲ ဆိုတာပါပဲ။
ႏိုင္ငံတကာမွာ သုေတသီေတြ၊ မူဝါဒခ်မွတ္သူေတြက စဥ္းစားၾကပါတယ္။ အပစ္ရပ္လိုက္တဲ့အခါ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ၾကတဲ့ အခါ ယခင္ ရန္ဘက္ျဖစ္ေနၾကတဲ့ ႏွစ္ဖက္စစ္သားေတြ စစ္တိုက္စရာ မလိုၾကေတာ့ပါဘူး။ သူပုန္ဘက္က စစ္သားေတြ လည္း စစ္ေၾကာင့္ အသက္မေသဆံုးၾကရေတာ့သလို၊ စစ္ကို ဆက္တိုက္စရာ မလိုေတာ့ပါဘူး။
အလားတူပဲ အစိုးရတပ္ဘက္က စစ္သားေတြလည္း ေသေၾက၊ စစ္တိုက္စရာ မလိုေတာ့ပါဘူး။ ႏွစ္ဖက္မွာလည္း စစ္တိုက္ ဖို႔အတြက္ သံုးစြဲေနၾကရတဲ့ ကုန္က်စရိတ္ေတြကို ေခၽြတာမိလာပါတယ္။ ယခင္လို စစ္စရိတ္ ကုန္က်ေနစရာ ဆက္လက္ မလိုအပ္ေတာ့ပါဘူး။
စီးပြားေရးပညာသေဘာအရ ‘လူ’ ကို အရင္းအႏွီးတခုအျဖစ္ သတ္မွတ္ပါတယ္။ ယခင္စစ္တိုက္ေနသူေတြ အားလပ္သြားၾကတဲ့အခါ သူတို႔ဟာ ကုန္ထုတ္ႏိုင္တဲ့ စြမ္းအားစုေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ စစ္စရိတ္ေတြ မကုန္က်ေတာ့တဲ့အခါ ဒီေငြေတြကို စုေဆာင္းဖုိ႔၊ သို႔မဟုတ္ ကုန္ထုတ္တဲ့ေနရာေတြမွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံဖို႔အတြက္ ျပန္သံုးၾကမယ္လို႔ အႏုမာန ယူဆႏိုင္ပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ကုန္ထုတ္လုပ္ေရး တက္လာမယ္။ အက်ဳိးစီးပြားျဖစ္လာမယ္။ ဒီအက်ဳိးစီးပြားေတြကိုလည္း ႏွစ္ဖက္ျပည္သူ အက်ဳိးရွိစြာ ခံစားႏိုင္ၾကမယ္ ယူဆလို႔ Peace dividend ဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈန္းျဖစ္လာတာပါ။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ သူပုန္အင္အားစု (အားလံုးေပါင္း ခန္႔မွန္း) တသိန္းဝန္းက်င္ ရွိႏိုင္ပါတယ္။ တပ္မေတာ္က ၅ သိန္းနီးပါး အင္အား ခန္႔မွန္းၾကပါတယ္။ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ကတည္းက အပစ္ရပ္ခဲ့ၾကၿပီး ေနရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ တိုက္ပြဲသံေတြ တိတ္ခဲ့ပါတယ္။
တခါ သမၼတဦးသိန္းစိန္တက္လာၿပီး အပစ္ရပ္စဲေရး ေဆြးေႏြးပြဲေတြ လုပ္လာတာ၊ တႏိုင္ငံလံုး ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္စဲဖို႔ သေဘာတူညီခ်က္ စာခ်ဳပ္ေတြ ခ်ဳပ္ဆိုႏိုင္ခဲ့ပါၿပီ။ အခ်ဳိ႕ေဒသေတြမွာ တိုက္ပြဲေတြ ဆက္ျဖစ္ေနေသးေပမယ့္၊ ေနရာ အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ တိုက္ပြဲသံေတြ တိတ္ခဲ့ပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအသီးအပြင့္ (Peace dividend) ကို ဘယ္လို ခံစား ႏိုင္ၾကသလဲ ဆိုတာကေတာ့၊ ေသခ်ာ ေလ့လာဖို႔ ေကာင္းတဲ့ကိစၥတခုပါ။
ယခင္ စစ္သားေတြက ကုန္ထုတ္စြမ္းအားစုေတြ ျပန္ျဖစ္လာပါသလား။ ယခင္ စစ္ကုန္က်စရိတ္ေတြက ထုတ္လုပ္မႈ အတြက္ ျပန္လည္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြ ျဖစ္လာပါသလား။ ဒီလိုအက်ဳိးအျမတ္ေတြကို ဘယ္လိုခြဲေဝၾကသလဲ ဆိုတဲ့အေပၚ ေလ့လာႏိုင္ရင္ ေကာင္းပါတယ္။
ဒါနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္ (Democracy dividend) ဆိုတာ ရွိသလားလို႔ ဆက္ၿပီး စဥ္းစားမိပါတယ္။ မတ္လ ၃၀ ရက္ ေန႔မွာ အရပ္သားသမၼတ ဦးထင္ေက်ာ္က က်မ္းသစၥာ က်ိန္ဆိုႏိုင္ခဲ့ပါၿပီ။ အျပည့္အဝ မဟုတ္ေသာ္လည္း ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ပိုနီးလာသလို ခံစားၾကရပါတယ္။
ယခင္အစိုးရအေနနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အာဏာလႊဲေျပာင္းေပးတဲ့၊ ေကာင္းမြန္တဲ့ အစဥ္အလာတရပ္ကို ထူေထာင္ႏိုင္ခဲ့တာ၊ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ကို အသိအမွတ္ျပဳခဲ့တဲ့ ကိစၥေတြအတြက္ ခ်ီးက်ဴးဂုဏ္ျပဳရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္မွာလည္း တခ်ိန္က အတိုက္အခံျဖစ္ခဲ့တဲ့ ပါတီနဲ႔ ပင္နီေရာင္ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြ လႊမ္းခဲ့ပါၿပီ။
ျပည္သူေတြက တခဲနက္ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ အစိုးရလည္း (အစစ္အမွန္အာဏာ အျပည့္မရွိေသးလွ်င္ေသာ္မွ) ရံုးျပင္ကနား ရာထူူးဌာနေတြ ယူႏိုင္ခဲ့ပါၿပီ။ ၁၀၀% ဒီမိုကေရစီဆိုတာ မရွိႏိုင္သလို၊ ပိုၿပီး ျပည့္စံုတဲ့ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ဆက္လက္ ေလွ်ာက္လွမ္းၾကရဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
က်ေနာ္ကေတာ့ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ (Public Goods) အမ်ားျပည္သူ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာကိစၥတရပ္လို႔ ယူဆမိပါတယ္။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ၾကန္အင္လကၡဏာေတြ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ အျပည့္အဝ ရွိေနပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီကို လူတိုင္း ခံစားရယူ ႏိုင္ၾကသလို၊ ဒီမိုကေရစီကို မည္သူ မခံစားေစရ ဆိုၿပီး ခြဲျခားဖယ္က်ဥ္ (discriminate) လုပ္ထားလို႔လည္း မရပါဘူး။
ယခင္က ဒီမိုကေရစီအေရး ဖိႏွိပ္ခဲ့သူေတြကိုေတာင္ ဒီမိုကေရစီ မခံစားေစရလို႔ ပိတ္ပင္မထားႏိုင္ပါဘူး။ ဒီမိုကေရစီ နည္းနည္း ပြင့္လင္းမႈအေျခအေနမွ မ်ားမ်ား ပြင့္လင္းမႈအေျခအေနသို႔ ဆက္၍ ေလွ်ာက္ၾကရဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ ပြင့္လင္းမႈနဲ႔အတူ အျခားအသီးအပြင့္မ်ားလည္း ရွိလာပါတယ္။
Democracy dividend (ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္ ခံစားခြင့္) ဆိုတာ ရွိပါသလား။ ျမန္မာ့စီးပြားေရးကို ကာလၾကာရွည္ ေလ့လာေနသူ ၾသစေၾတးလ်က ေရွာင္တာနဲလ္ (Sean Turnell) ကေတာ့ ဒီဇင္ဘာလ ၃ ရက္ေန႔က သူ႔ေဆာင္းပါး (Myanmar’s democracy dividend begins with an economic reboot) မွာ စီးပြားေရးဦးေမာ့မႈနဲ႔ စတင္ရမယ္လို႔ ဆိုပါ တယ္။ လူဆင္းရဲေတြ မခံစားခဲ့ရတဲ့ အခြင့္အေရး၊ ဆင္းရဲတြင္းကေန လြတ္ေျမာက္ေစရမယ္လို႔ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး ေဆာင္းပါးတေစာင္မွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။
ႏိုက္ဂ်ီးရီးယားဟာ ကာလၾကာရွည္ စစ္အာဏာရွင္ေတြေအာက္ ေနခဲ့ရတဲ့ႏိုင္ငံပါ။ ဒီမိုကေရစီေျပာင္းလဲမယ္ဆိုေတာ့ ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္ကိစၥ သူတို႔လည္း ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါတယ္။ စာေရးသူ Tochukwu Ezukanma ကေတာ့ ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္ေတြဆိုတာ လမ္းေတြေဖာက္တာ၊ လမ္းေတြျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္းတာ၊ စာသင္ခန္းအသစ္ေတြနဲ႔ မိခင္နဲ႔ကေလး ေစာင့္ေရွာက္ေရး ေဆးေပးခန္းေတြ တိုးခ်ဲ႔ဖြင့္လာတာလား… တကၠသိုလ္အသစ္ေတြ အုတ္ျမစ္ခ်တာလားေပါ့… ေမးခြန္း ထုတ္ပါတယ္။
ဒါေတြျဖစ္လာဖို႔ဆိုရင္ ‘ဒီမိုကေရစီ’ မလိုအပ္ပါဘူးလို႔လည္း ေျပာပါေသးတယ္။ အာဏာရွင္အစိုးရေတြကလည္း ခုနလို ဖြံ႔ၿဖိဳး ေရးကိစၥေတြ လုပ္ကိုင္ေပးႏိုင္ပါေသးတယ္။ ဒါဆိုရင္ လြတ္လပ္စြာေျပာေရးဆိုခြင့္ စသည္ျဖင့္ လူမႈ၊ ႏိုင္ငံေရး အခြင့္အေရး ေတြ အတြက္လားေပါ့။ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းညင္သာတဲ့ အာဏာရွင္ (Benevolent dictator) ေတြကလည္း ဒီလိုကိစၥကို ဖန္တီး ေပးႏိုင္ပါေသးတယ္။
ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္ဆိုတာ ဒီထက္ေတာ့ ပိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္ဆိုတာ ျပည္သူ႔ဘဝမ်ားကို အျပဳ သေဘာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ ျဖစ္လာေစဖို႔၊ အဓိပၸာယ္ရွိတဲ့ အေျပာင္းအလဲ (meaningful change) ေတြ လိုအပ္ပါ တယ္။
ကမၻာ့ေနရာ အမ်ားအျပားမွာ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရေတြနဲ႔ တရားဝင္မႈရွိတဲ့ စနစ္မ်ားက ျပည္သူေတြရဲ႕ဘဝေတြကို ပိုမို လြယ္ကူ သက္သာေအာင္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္နဲ႔ လူမႈဖူလံုေရးေတြကို ပံ့ပိုးဝန္ေဆာင္ေပးႏိုင္ၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းေတြမွာ အခက္အခဲေတြကို ရင္ဆိုင္ႏိုင္ဖို႔ ျပည္သူေတြကို ျပင္ဆင္ေပးၾကပါတယ္။
ႏိုင္ငံတကာအျမင္နဲ႔ ၾကည့္ရင္ ဒီမိုကေရစီအစိုးရတရပ္ဟာ ပို၍ တန္းဝင္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရးမွာ ပို၍ တရားဝင္မႈရွိပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ မိတ္ဖက္ႏိုင္ငံေတြက ေထာက္ကူ ပံ့ပိုးမႈေတြ ပို၍ ရႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒါအျပင္ ဒီမိုကေရစီ သေဘာ တရားေရးရာ ပါေမာကၡဟန္တင္တန္က “ကမၻာေပၚမွာ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံအခ်င္းခ်င္း စစ္ပြဲေတြျဖစ္တာ မရွိခဲ့ဘူး” ဆိုၿပီး သံုး သပ္ခဲ့တာေတြလည္း ရွိပါေသးတယ္။
ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္ (Democracy dividend) ဆိုတာ အာဏာလားေပါ့။ ၁၈ ရာစု ဂ်ာမန္ လူမႈသိပၸံပညာရွင္ မက္ဝီဘာ (Max Weber) ကေတာ့ “အာဏာဆိုတာ သင္၏ အလိုဆႏၵအတိုင္း အျခားသူမ်ားအေပၚ ျပဳမူေစႏိုင္တဲ့ စြမ္းရည္” လို႔ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ အာဏာကိစၥပါပဲ။ အဲသည္ေတာ့ ဒီမိုကေရစီ အာဏာေရးဆိုတာ ေရေပၚဆီ (elite) လူနည္းစုက အာဏာ လႊမ္းမိုးမႈ ပို၍ ေလ်ာ့နည္းေစရမယ္၊ ျပည္သူေတြ ပူးေပါင္းပါဝင္ခြင့္ ပိုရွိေစရပါမယ္။ အာဏာျဖန္႔ခြဲေဝမႈမွာလည္း ပိုလို႔တန္း တူညီမွ်မႈ ရွိေစရမယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။
ႏိုက္ဂ်ီးရီးယားမွေတာ့ လူနည္းစု ထိပ္သီးေတြက လႊမ္းမိုးထားတုန္းပဲ ဆိုၿပီး စာေရးသူ Tochukwu Ezukanma က ဆိုပါ တယ္။ ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္အေနနဲ႔ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဖြံ႔ၿဖိဳးလာေစမႈနဲ႔အတူ၊ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဝန္းက်င္ လည္း တိုးတက္လာဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
လူထုေတြ ခြန္အား အာဏာျမင့္မားလာေစဖို႔နဲ႔ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိဖို႔လည္း လိုအပ္ပါတယ္။ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအတြက္ တင္ကူး လိုအပ္ခ်က္ေတြ အျဖစ္နဲ႔ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ သဟဇာတျဖစ္မႈ၊ ႏိုင္ငံေရး တည္ၿငိမ္မႈေတြ ရွိလာေစဖို႔လည္း လိုအပ္ေနပါေသးတယ္။
တခ်ိန္က အခ်ဳိ႕ေသာသူေတြက ဒီမိုကေရစီအတြက္ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားမွာ အနစ္နာခံ လႈပ္ရွားေပးဆပ္ခဲ့ၾက ပါတယ္။ ေထာင္က်တန္းက် စြန္႔ခဲ့ၾကရပါတယ္။ အခုအခ်ိန္ဟာ သစ္ခုတ္သမားေတြ မလိုအပ္ေတာ့ဘူး။ ပန္းပုဆရာေတြ (ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရး ကၽြမ္းက်င္သူ) ေတြ လိုအပ္တဲ့ကာလျဖစ္ၿပီလို႔ ေျပာဆိုခဲ့တာေတြ ရွိပါတယ္။
ဒီေန႔ တိုင္းျပည္ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးမွာက်ေတာ့ သူတို႔အတြက္ ဒီမိုကေရစီ အသီးအပြင့္က ဘယ္လိုျဖစ္မွာပါလဲ။ ဒီလိုေျပာေတာ့ ယေန႔တိုင္ စိတ္ဒဏ္ရာ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ရုန္းကန္ရင္ဆိုင္ေနၾကရသူေတြအဖို႔ အသိအမွတ္ျပဳမႈမွ် သာမက ျပန္လည္ ထူေထာင္ေရး အကူအညီေတြ လိုအပ္ေနခဲ့တာလည္း အထင္အရွားပါ။
ဒီလိုဆိုရင္ ျပည္တြင္းစစ္ကို ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကရတဲ့ ေအာက္ေျခစစ္သားေတြ၊ သူပုန္စစ္သားေတြ အတြက္လည္း ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးနဲ႔ အျခား ျပန္လည္ေပါင္းစည္းေရး လိုအပ္ခ်က္ေတြက အမ်ားအျပား ရွိေနၾက ပါေသးတယ္။
လူမႈအဖြဲ႔အစည္းကိုယ္၌က ျပန္လည္ တည္ေဆာက္၊ ထူေထာင္ဖို႔ လိုအပ္ေနေသးတဲ့ အခ်ိန္ပါ။ အရင္းအျမစ္က နည္း၊ လုပ္စရာဝန္တာက မ်ားတဲ့ အေျခအေနလို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ ဖြံ႔ၿဖိဳးလာေစမႈနဲ႔အတူ အသီးအပြင့္ေတြကို မွ်ေဝ ခံစားမႈ ရွိေစခ်င္တာကေတာ့ က်ေနာ့္ ေစတနာပါပဲ။
(ေအာင္သူၿငိမ္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ဆိုင္ရာ သုေတသီတဦး ျဖစ္ၿပီး ထိုင္းႏိုင္ငံရွိ NIDA တကၠသိုလ္တြင္ Ph.D. ဘြဲ႔အတြက္ က်မ္းျပဳေနသည္)
Comments
Post a Comment