၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ပါတီစံုဒီမိုကေရစီ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲမ်ား နီးကပ္လာျခင္းႏွင့္အတူ မၾကာမီရက္ပိုင္းမ်ားအတြင္း ေရြးေကာက္ ပြဲမဲဆြယ္စည္း႐ံုးေရးစတင္ေတာ့ မည္ျဖစ္သည္။ အစိုးရအဖြဲ႕ဝင္ မ်ား၊ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္၊ စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္၊ ရာထူးဝန္အပါအဝင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာပိုင္မ်ားအေနျဖင့္ ေရြး ေကာက္ပြဲဆုိင္ရာ ပါတီစည္း႐ံုး ေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ နယ္ေျမစည္း ႐ံုးေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ရာထူး သက္တမ္းအတြင္း ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရရွိၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ၿပိဳင္ မည္ဆုိလွ်င္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ခ်ိန္ထိုးဆန္း စစ္ရမည္ျဖစ္သည္။
၂၀၁၅ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၈ ရက္ေန႔မွ ႏုိင္ဝင္ဘာလ ၆ ရက္ ေန႔အထိ ရက္ေပါင္းေျခာက္ဆယ္ ေရြးေကာက္ပြဲမဲဆြယ္စည္း႐ံုးေရး ကာလတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ၿပိဳင္ မည့္ အစိုးရအဖြဲ႕ဝင္မ်ားႏွင္ ့အုပ္ ခ်ဳပ္ေရးအာဏာပိုင္အဖြဲ႕ဝင္မ်ား အေနျဖင့္ ရာထူးသက္တမ္းအ တြင္း မဲဆြယ္စည္း႐ံုးေရးလုပ္ငန္း မ်ား ေဆာင္ရြက္လာမည္ဆုိလွ်င္ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ မဆီမေလ်ာ္ျဖစ္ လာႏုိင္ဖြယ္ရွိေနသည္။ လာမည့္ ႏိုဝင္ဘာေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဒုတိ ယသမၼတ ေဒါက္တာစိုင္းေမာက္ ခမ္း၊ ဒုတိယသမၼတ ဦးဉာဏ္ထြန္း၊ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးႏွင့္ ဒုတိယဝန္ႀကီး ၄၀ ေက်ာ္တုိ႔သည္ အာဏာရျပည္ေထာင္စုႀကံ႕ခုိင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ၏ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းမ်ားအျဖစ္ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္မည္ျဖစ္ၿပီး သမၼတ႐ံုးဝန္ႀကီးမ်ားျဖစ္သည့္ ဦးစိုးသိန္းႏွင့္ ဦးေအာင္မင္းတုိ႔သည္လည္း ကယားျပည္နယ္ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္တြင္ တစ္သီးပုဂၢလကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းမ်ားအျဖစ္ ဝင္ေရာက္အေရြးခံၾကမည္ျဖစ္သည္။
ဒုတိယသမၼတမ်ား၊ ဝန္ႀကီး မ်ား၊ ဒုတိယဝန္ႀကီးမ်ားႏွင့္ အုပ္ ခ်ဳပ္ေရးအာဏာပိုင္မ်ားအေနျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲမဲဆြယ္စည္း႐ံုးေရး ကာလကို အာဏာပိုင္ရာထူး ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံျပဳလ်က္ ျဖတ္သန္းမည္ဆုိလွ်င္ ႏုိင္ငံႏွင့္ ျပည္သူအတြက္ အက်ိဳးထက္အဆိုးျဖစ္ႏိုင္ေျခမ်ားၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲ၏ လြတ္လပ္၍တရားမွ်တႏုိင္ေျခကိုလည္း အျငင္းပြားဖြယ္ျဖစ္လာႏုိင္သည္။ အာဏာပိုင္ရာထူးသက္တမ္းရွိေနမည္ဆုိလွ်င္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ အရွိန္အဝါလည္းရွိေနမည္ျဖစ္သည့္ အေလ်ာက္ ၿပိဳင္ဘက္ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းမ်ားအေပၚ အသာစီးယူယွဥ္ၿပိဳင္သည့္ သေဘာျဖစ္ႏုိင္သည့္အားေလ်ာ္စြာ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ၏ စံခ်ိန္စံၫႊန္းမ်ားကို တုိက္စားသြားဖြယ္ရွိသည္။
ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္သည္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ဇူလုိင္လ ၈ ရက္ေန႔တြင္ အစိုးရ အဖြဲ႕ဝင္မ်ား၊ ဒုတိယဝန္ႀကီးမ်ား၊ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္၊ တရားလႊတ္ ေတာ္တရားသူႀကီးမ်ား၊ ႏုိင္ငံ ေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒခံု႐ံုး ဥကၠ႒ႏွင့္ အဖြဲ႕ဝင္မ်ား၊ ေရွ႕ေန ခ်ဳပ္ႏွင့္ ဒုတိယေရွ႕ေနခ်ဳပ္၊ စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္ႏွင့္ ဒုတိယစာရင္း စစ္ခ်ဳပ္၊ ရာထူးဝန္အဖြဲ႕ဥကၠ႒ႏွင့္ အဖြဲ႕ဝင္မ်ားသည္ သက္ဆုိင္ရာ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားအရ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ ၈ ရက္ေန႔ က်င္းပမည့္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ပါဝင္ေရြးခ်ယ္ခံမည့္သူျဖစ္ပါက ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပရန္ ေကာ္မရွင္က ေၾကညာသည့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ဇူလုိင္လ ၈ ရက္ေန႔မွစ၍ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ၁၂၀ ႏွင့္ ၁၂၁ တုိ႔ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ကိုက္ညီလွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲဆုိင္ရာ ပါတီစည္း႐ံုးေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ နယ္ေျမစည္း႐ံုးေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိသည္ဟု ထုတ္ျပန္ေၾကညာခဲ့သည္။
ႏုိင္ငံေရးပါတီတစ္ခုခု၏ အဖြဲ႕ဝင္ျဖစ္လွ်င္ေသာ္လည္း ေကာင္း၊ တစ္သီးပုဂၢလေရြးခ်ယ္ ခံသူျဖစ္လွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သီးျခားခန္႔အပ္ တာဝန္ေပးျခင္းခံ ရသည့္ႏုိင္ငံသားတစ္ဦးျဖစ္လွ်င္ ေသာ္လည္းေကာင္း အဆုိပါ ပုဂၢိဳလ္သည္ ေနာက္လာမည့္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲတစ္ရပ္ ရပ္တြင္ ပါဝင္ေရြးခ်ယ္ခံမည့္သူ ျဖစ္ပါက ႏုိင္ငံသားတစ္ဦးအား ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၈ (က)အရ ေပးအပ္ထားေသာ ေရြး ေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံပိုင္ခြင့္ မဆံုး႐ႈံးေစရန္အလို႔ငွာ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပရန္ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္က ေၾကညာသည့္ေန႔မွစ၍ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၂၀ ႏွင့္ ၁၂၁ တို႔ပါျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီလွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲဆုိင္ရာ ပါတီစည္း႐ံုးေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ နယ္ေျမစည္း႐ံုးေရးလုပ္ငန္းမ်ားကိုလည္း ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိသည္ဟု ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ အဖြဲ႕ဥပေဒပုဒ္မ၇(ခ)တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည္။ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕ဥပေဒႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္၏ ေၾကညာခ်က္တုိ႔သည္ ကြၽန္းကိုင္းမီွီကိုင္းကြၽန္းမွီျဖစ္ေနသည္မွာ ထင္ရွား ေသာ္လည္း ဥပေဒတုိ႔၏ အခ်ဳပ္ ျဖစ္သည့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ႏွင့္ ျပန္လည္ခ်ိန္ထိုးရမည္ျဖစ္ သည္။
ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာ ႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၆၄ တြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတ(သို႔မဟုတ္) ဒုတိယသမၼတမ်ားသည္ ႏုိင္ငံေရးပါတီတစ္ခုခု၏ အဖြဲ႕ဝင္ျဖစ္လွ်င္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ(သို႔မဟုတ္) ဒုတိယသမၼတမ်ားအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ျခင္းခံရသည့္ေန႔မွစ၍ မိမိတို႔ရာထူးသက္တမ္းအတြင္း ယင္းပါတီအဖြဲ႕အစည္း၏ ပါတီလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ျခင္းမျပဳရဟု အတိအလင္းျပ႒ာန္းထားသည္။ ထိုနည္းတူ ပုဒ္မ ၂၃၂(ဋ)၊ ပုဒ္မ ၂၃၄(စ)ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးမ်ားႏွင့္ ဒုတိယဝန္ႀကီးမ်ားသည္လည္း မိမိတို႔ရာထူးသက္တမ္းအတြင္း ယင္းပါတီအဖြဲ႕အစည္း၏ ပါတီလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိမည္ မဟုတ္ေပ။
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၃၇(ဇ)အရ ျပည္ေထာင္စု ေရွ႕ေနခ်ဳပ္ႏွင့္ ဒုတိယေရွ႕ေနခ်ဳပ္ တို႔သည္လည္းေကာင္း၊ ပုဒ္မ ၂၄၂(ဆ)အရ ျပည္ေထာင္စု စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္ႏွင့္ ဒုတိယစာရင္း စစ္ခ်ဳပ္တို႔သည္လည္းေကာင္း၊ ပုဒ္မ ၂၈၅(ဆ)အရ ေနျပည္ေတာ္ ေကာင္စီဥကၠ႒ႏွင့္ ေကာင္စီဝင္ တို႔သည္လည္းေကာင္း ခန္႔အပ္ တာဝန္ေပးျခင္းခံရသည့္ေန႔မွစ၍ မိမိရာထူးသက္တမ္းအတြင္း ယင္းပါတီအဖြဲ႕အစည္း၏ ပါတီလုပ္ ငန္းမ်ားတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ ျခင္းျပဳႏုိင္မည္မဟုတ္ေပ။
သို႔ျဖစ္၍ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္၏ ေၾကညာခ်က္ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕ဥပေဒ ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားသည္ ဖြဲ႕စည္း ပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္ လြဲေခ်ာ္ ကြဲ လြဲေနသည္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒအရ မိမိရာထူးသက္တမ္း အတြင္း ယင္းပါတီအဖြဲ႕အစည္း ၏ ပါတီလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပါဝင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းမျပဳရဟု အတိ အလင္းျပ႒ာန္းၿပီးျဖစ္သည္။ ေရြး ေကာက္ပြဲမဲဆြယ္စည္း႐ံုးေရးလုပ္ ငန္းမ်ားႏွင့္ နယ္ေျမစည္း႐ံုးေရး လုပ္ငန္းမ်ားသည္ ပါတီအဖြဲ႕အစည္း၏ ပါတီလုပ္ငန္းမ်ားပင္ ျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္စြာ ေကာ္မရွင္၏ ေၾကညာခ်က္ႏွင့္ အစိုးရ အဖြဲ႕၏ ဥပေဒတို႔တြင္ မည္သို႔ပင္ ျပ႒ာန္းထားေစကာမူ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ ပါတီအဖြဲ႕ အစည္း၏ ပါတီလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္မည္ဆုိလွ်င္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္ကိုက္ ညီမည္မဟုတ္ေပ။ သို႔ျဖစ္၍ ႏုိင္ငံ ေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆုိင္ ရာခံု႐ံုး၏ အဆံုးအျဖတ္ကို မျဖစ္ မေနရယူရမည္ျဖစ္သည္။ ဖြဲ႕စည္း ပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၂၂(က)အရ ခံု႐ံုးအေနျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ကို အနက္အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိရန္ တာဝန္ရွိသည့္အေလ်ာက္ ေရြး ေကာက္ပြဲဆုိင္ရာပါတီစည္း႐ံုး ေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ နယ္ေျမစည္း ႐ံုးေရးလုပ္ငန္းမ်ားသည္ ယင္း ပါတီအဖြဲ႕အစည္း၏ ပါတီလုပ္ ငန္းမ်ားဟုတ္၊ မဟုတ္ကို တရား ဝင္တုိင္းသိ ျပည္သိထုတ္ျပန္ရ မည္ျဖစ္သည္။
အႏွစ္ခ်ဳပ္ရေသာ္ ဒုတိယ သမၼတမ်ား၊ ဝန္ႀကီးမ်ား၊ ဒုတိယ ဝန္ႀကီးမ်ား၊ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္၊ စာရင္း စစ္ခ်ဳပ္၊ ရာထူးဝန္ဥကၠ႒အပါ အဝင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕ဝင္မ်ား အေနျဖင့္ လာမည့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲ၌ ဝင္ ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္မည္ဆုိပါက မိမိ တို႔၏ ရာထူးေနရာမ်ားမွႏုတ္ထြက္ ၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲဆုိင္ရာပါတီ စည္း႐ံုးေရးလုပ္ငန္းႏွင့္ နယ္ေျမ စည္း႐ံုးေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္မွသာ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ႏွင့္ ကိုက္ညီႏုိင္ေျခရွိသည္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသည္ အျမင့္ဆံုးဥပေဒျဖစ္ၿပီး ဥပေဒအားလံုးသည္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္ရန္အေရးႀကီးသည့္ အေလ်ာက္ ေၾကညာခ်က္ႏွင့္ ဥပေဒတြင္ မည္သို႔ဆုိေစကာမူ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ယင္းျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအေပၚ ႏုိင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာခံု႐ံုး၏ အနက္အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္တို႔သည္သာ ေသာ့ခ်က္က်မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း မီးေမာင္းထိုးတုိက္တြန္း ေဆာ္ဩလိုက္ရပါသည္။
Comments
Post a Comment