ပင္လံုစာခ်ဳပ္၌ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့စဥ္
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔သည္
လူေတြအေၾကာင္း စိတ္၀င္စားၾကသည္။ လူေတြက လူေတြအေၾကာင္း စိတ္၀င္စားသည္မွာ
သဘာ၀က်သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၀တၳဳေတြ ဖတ္သည္။ ႐ုပ္ရွင္ေတြ ၾကည့္သည္။
သီခ်င္းေတြကုိ နားေထာင္သည္။ ကဗ်ာေတြ ရြတ္ဆုိသည္။ ဇာတ္သဘင္၊ အၿငိမ့္၊
ျပဇာတ္ေတြကုိ ၾကည့္႐ႈခံစားၾကသည္။ အတၳဳပၸတၱိမ်ားကုိလည္း ရွာေဖြဖတ္႐ႈ
ၾကပါသည္။
အတၳဳပၸတၱိဟူေသာ ပါဠိစကား၏ အဓိပၸာယ္မွာ ‘အေၾကာင္းအရာ၏ ျဖစ္ျခင္း’ ဟု ဆုိပါသည္။ ျမန္မာ အဘိဓာန္က ‘ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး တစ္ေယာက္၏ ဘ၀ျဖစ္စဥ္၊ တစ္စုံတစ္ခု၏ အေၾကာင္းအရာ’ ဟု ဖြင့္ေပးထားပါသည္။
ဆရာႀကီး ဦးလွႀကိဳင္ (ဆရာပါရဂူ)က “ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး တစ္ေယာက္၏ ဘ၀ႏွင့္ စ႐ုိက္ကုိ ေဖာ္ျပသည့္ စာသည္ အတၳဳပၸတၱိျဖစ္သည္။ အတၳဳပၸတၱိသည္ ကဗ်ာ၊ ျပဇာတ္၊ ၀တၳဳ စသည္တုိ႔ကဲ့သုိ႔ပင္ စာေပ၏ အဂၤါအစိတ္အပုိင္းတစ္ခု ျဖစ္သည္။ စာေပ၏ အျခားအဂၤါ အစိတ္အပုိင္း ကဲ့သုိ႔ပင္ အတၳဳပၸတၱိသည္ စာဖတ္သူတုိ႔အား စိတ္၀င္စားမႈလည္း ျဖစ္ပြားေစသည္။ အက်ဳိးလည္း မ်ားေစသည္။ အတၳဳပၸတၱိကုိ ဖတ္လွ်င္ စာဖတ္သူသည္ စိတ္၀င္စားမႈ ရရွိႏိုင္ၿပီး မိမိအတြက္ အက်ဳိးမ်ားမည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကုိလည္း သိရွိနားလည္ႏုိင္သည္။ အျခားေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ ဘ၀ျဖစ္ရပ္ႏွင့္ စ႐ုိက္ကုိ သိရွိနားလည္ပါက မိမိ၏ ဘ၀ျဖစ္ရပ္၊ မိမိ၏ စ႐ုိက္ကုိ ျပန္လည္သုံးသပ္ၿပီး ျပဳျပင္သြားသင့္သည္ကုိ ျပဳျပင္သြားႏုိင္သည္။ အတုယူသင့္သည္ကုိ အတုယူသြားႏုိင္သည္။ စြန္႔ပယ္သင့္သည္ကုိ စြန္႔ပယ္သြားႏုိင္သည္” ဟူ၍ ‘ျမန္မာအတၳဳပၸတၱိသမုိင္း’ စာတမ္း၌ ဖြင့္ဆုိခဲ့ပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔သည္ အတၳဳပၸတၱိမ်ားကုိ ႐ုပ္ပုံလႊာ တစ္လႊာအေနျဖင့္ျဖစ္ေစဦး ျပဳစုေရးသား အားေပးလ်က္ ရွိၾကသူမ်ားအား အလြန္ေက်းဇူးတင္လ်က္ ရွိၾကသည္။ လမ္းလွမ္းတမီ ဖတ္႐ႈမိရသေလာက္ က်မ္းတစ္ေစာင္ ေပတစ္ဖြဲ႔တုိ႔ကုိ ေက်နပ္အားရပါသည္။ ရာျပည့္စာအုပ္တုိက္ ဦးစုိးညြန္႔က ၂၀၀၅ ခုႏွစ္မွ အစျပဳလ်က္ ‘၂၀ ရာစု ျမန္မာစာေရးဆရာ ၁၀၀’ အတၳဳပၸတၱိ အက်ဥ္းမ်ား စုစည္းျပဳစု ထုတ္ေ၀ေပးခဲ့သည္မွာ ယခု တတိယအုပ္ပင္ ရွိခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ဆရာမင္းယုေ၀က မကၡရာမင္းသားႀကီး၊ ေယာမင္းႀကီး ဦးဘုိးလႈိင္၊ ေဒါက္တာေရွာလူး၊ ဂ်ိမ္းလွေက်ာ္ အစရွိသည့္ ျပည္ေထာင္စုသား ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ ၁၈ ဦးတုိ႔ကုိ ‘ပထမျမန္မာမ်ား’ ဟူ၍ အႏွစ္ထုတ္ ျပဳစုေရးသား တင္ျပခဲ့ပါသည္။ ‘ေမာင္သုတ’ အမည္ခံ ဗုိလ္မွဴးဘေသာင္း၏ ‘စာဆုိေတာ္မ်ား အတၳဳပၸတၱိ’ သည္ ျမန္မာ့စာေပ ယဥ္ေက်းမႈ သမုိင္း၏ ေမာ္ကြန္းပင္ျဖစ္သည္။ အေမ လူထုေဒၚအမာ၏ ‘သာသနာ့တန္ေဆာင္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား’ ဆုိသည္မွာ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားအား အေမလူထု၏ ၾကည္ညိဳသဒၶါစိတ္ကုိ ဆင့္ပြားခံစားရသျဖင့္ ျပဳစုသူကုိလည္း ေလးစားၾကည္ညိဳစိတ္ ျဖစ္ေပၚရပါသည္။ ဆရာေမာင္ေဇယ်ာ၏ ‘ရွင္ေက်ာ္ ၁၀၀’ သည္ ထပ္ျပန္တလဲလဲ ဖတ္႐ႈၾကည္ညိဳေနဖြယ္ေကာင္းေသာ တကယ့္ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏ အတၳဳပၸတၱိအက်ဥ္း ျပဳစုခ်က္ ျဖစ္ေနပါသည္။ ပထမအတြဲ ဆရာေတာ္အပါး ၅၀ ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာေမာင္ေဇယ်ာကပင္ အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရး၊ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ စာေပယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာ ပညာရွင္မ်ား၏ အလယ္တြင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကား ၾသဇာႀကီးမားၾကသည့္ ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္တုိ႔၏ အတၳဳပၸတၱိကုိ ျပဳစုထားေသာ ‘ျမန္မာလူေက်ာ္ ၁၀၀’ သည္ ပထမ၊ ဒုတိယျဖင့္ ႏွစ္အုပ္ ထြက္ရွိခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ဂုဏ္ယူစြာ မွတ္သားရခ်က္မ်ား မ်ားလွသည္။ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းက “Micheal H.Hart ၏ The 100 A Ranking of the Most Influential Persons in History” စာအုပ္ကုိ ‘ေက်ာ္စြာ ၁၀၀’ ဆုိၿပီး ျပန္ဆုိေပးထားခဲ့သည္။ ဆရာႀကီးက သူဖတ္ဖူးသမွ် အတၳဳပၸတၱိ အက်ဥ္းမ်ားတြင္ ဤစာအုပ္မွာ အေတာ္ေကာင္းသျဖင့္ ျမန္မာျပန္ဆုိမိေၾကာင္းလည္း အမွာစာတြင္ ေရးသားထားသည္။ ‘ျမန္မာ့အလင္း ဦးသန္းညြန္႔’ က ‘အတၳဳပၸတၱိ မဟုတ္ပါ’ ဟု ဆုိလ်က္ သတင္းစာဆရာႀကီးမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္ ဦးခ်စ္ေမာင္၊ ဦးပုကေလး၊ စြယ္စုံရ ဆရာဇ၀န၊ ဆရာႀကီးေရႊဥေဒါင္း၊ စာနယ္ဇင္း သံေယာဇဥ္ႀကီးေသာ လူထုဦးလွ၊ မႈခင္းသတင္းေထာက္ ဦးဘႏွင္း၊ စစ္ႀကိဳေခတ္ သတင္းေထာက္ ဦးခ်စ္ဦး၊ ဓာတ္ပုံသတင္းေထာက္ႀကီး ဦးလွေဖတုိ႔ႏွင့္ သူ႔သတင္းစာဆရာ သက္တမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ၾကံဳဆုံခဲ့ပုံကုိ ေရးသားခဲ့သည္။ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ ဖူးပြင့္ေ၀ေ၀တုိက္မွ ထုတ္ေ၀သည့္ စာအုပ္တြင္ ဦးေလးဦးသန္းညြန္႔က သူၾကံဳဆုံခဲ့ရသည့္ အေၾကာင္းစုံကုိ မုိးေ၀၊ ႏြယ္နီ၊ မုိး၊ ရနံ႔သစ္၊ ျမန္မာမန္ေနဂ်ာ၊ ေရႊျပည္တန္၊ စာဖတ္သူ စသည့္ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္တုိ႔တြင္ ျပည့္စုံေအာင္ ေရးသားခဲ့ေသာ္လည္း ထုိစာနယ္ဇင္းတုိ႔၌ ပုံႏွိပ္ေဖာ္ျပ ပါရွိသမွ်သာဟု စာေရးသူ အစီရင္ခံစာတြင္ ေရးခဲ့သျဖင့္ မည္သုိ႔မည္မွ် ျဖတ္ေတာက္ခံခဲ့ရသည္ကုိ ဦးေလးသာလွ်င္ သိပါေတာ့မည္။ မည္သုိ႔ျဖစ္ေစ ဖတ္ရသမွ်ျဖင့္ ဦးေလး ျမန္မာ့အလင္း ဦးသန္းညြန္႔ကုိ ေက်းဇူးတင္ရွိေနပါသည္။ ယခုစာအုပ္မ်ားမွာ သတိရတတ္သမွ်ပါ။
“သူတုိ႔သည္ မ်ဳိးခ်စ္သူရဲေကာင္းမ်ား ျဖစ္သည္။ သူတုိ႔သည္ ကုိယ့္တုိင္းျပည္၊ ကုိယ့္လူမ်ဳိး ျပန္လည္လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ နယ္ခ်ဲ႕တုိ႔၏ မတရားေသာ တရားခြင္တြင္ ရဲရဲေတာက္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ေၾကြးေၾကာ္သံကုိ ေအာ္ဟစ္ရင္း ႀကိဳးစင္ေပၚ တက္သြားၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သူတုိ႔သည္ ဖက္ဆစ္ႏွင့္ နယ္ခ်ဲ႕တရားခြင္ကုိ လြတ္လပ္ေရးႏွင့္ ဖက္ဆစ္ဆန္႔က်င္ေရး တရားေဟာရာအျဖစ္ အသုံးျပဳခဲ့ၾကသည္။ သူတုိ႔သည္ သစၥာတရား၏ ေရွ႕ေနမ်ားျဖစ္၏။ အမႈမွ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ရေရးထက္ သစၥာတရားကုိ ပုိ၍ ျမတ္ႏုိးသူမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ သစၥာတရားအတြက္ ေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်ထားမႈကုိ မေၾကာက္မရြံ႕ မတုန္လႈပ္သူမ်ား ျဖစ္သည္” ဟု ဖြင့္ဆုိကာ စာေပဂႏၴ၀င္အျဖစ္ က်န္ရစ္ေသာ ထုိပုဂၢိဳလ္၊ ထုိသူရဲေကာင္းတုိ႔၏ ရဲရဲေတာက္ ေလွ်ာက္လဲခ်က္တုိ႔ကုိ ဥပေဒစာေပ မွတ္တမ္းတစ္ေစာင္အျဖစ္ က်န္ရစ္ခဲ့ေစရန္ ျပန္ဆုိျပဳစုသည္ဆုိေသာ ဆရာေမာင္ကုိယု၏ ‘ကမၻာေက်ာ္ တရားခြင္ေလွ်ာက္လဲခ်က္မ်ား’ ဖတ္႐ႈမိၾကလွ်င္ ဆုိကေရတီး၊ မဟတၱမဂႏၵီ၊ ဖီဒယ္လ္ကတ္စထ႐ုိ၊ ေဂ်ာ္ဂ်ီဒီမီထေရာ့ဗ္၊ အဲမီးလ္ဇုိလာ၊ ဂြၽန္ဘေရာင္း စသူတုိ႔၏ အတၳဳပၸတၱိ ႐ုပ္ပုံလႊာမ်ား အထင္းသား ဖမ္းယူခံစားႏိုင္ၾကမည္ ထင္ပါသည္။
တစ္ေန႔ကေတာ့ အၿငိမ္းစား ေက်ာင္းဆရာမႀကီး တစ္ဦးႏွင့္ ေတြ႔ဆုံ စကားစပ္မိသည္တြင္ မၾကာမီက ပုံႏွိပ္ထြက္ရွိေသာ အတၳဳပၸတၱိဆုိေသာ စာအုပ္တစ္အုပ္ကုိ ၀ယ္ယူမိသည္ဆုိ၏။ တန္ဖုိးက ေငြက်ပ္ ရွစ္ေထာင္။ သုိ႔ေသာ္ ဖတ္ၾကည့္ခ်င္၍ ၀ယ္လာၿပီးေနာက္ စာမ်က္ႏွာ ငါးမ်က္ႏွာထက္ပုိေအာင္ ဆက္ဖတ္ခ်င္စိတ္ မရွိေတာ့သျဖင့္ ဤအတုိင္းစာအုပ္ကုိ ပိတ္ထားလုိက္ေတာ့ေၾကာင္း ေျပာပါသည္။ ဆရာမႀကီးမွာ အဖုိးစားနားဆုံးရသည္ကုိ ႏွေျမာေနပုံရပါသည္။ စိတ္ပ်က္မိေၾကာင္း ဆုိပါသည္။ ကုိယ္ေရးအတၳဳပၸတၱိရွင္က ယခုက်မွ ဟုိကုိသည္ကုိ ပုံခ်သလားဟု ေစာဒက တက္ေနေသာ တစ္ခ်ိန္က ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေဟာင္း တစ္ဦးဟု ဆုိပါသည္။
အတၳဳပၸတၱိႏွင့္ သမုိင္း...၊ သမုိင္းႏွင့္ အတၳဳပၸတၱိ။
‘ကုိယ့္သမုိင္း ကုိယ္ေရးေနၾကတာ’ ဘယ္သူဘယ္တုန္းက စတင္ေျပာဆုိ သုံးႏႈန္းခဲ့သည္ေတာ့ မသိ။ ဤစကား အေတာ္အေျပာ ေလ့လာသည္ဟု ထင္ပါသည္။ ယခုလည္း ကုိယ့္သမုိင္း ကုိယ္ေရးခဲ့ၾကၿပီး ေရးလ်က္လည္း ရွိၾကပါလ်က္ မတရားမႈမ်ား က်ဴးခဲ့ပါရက္ မက်ဴးခဲ့ေလဟန္။ တရားမွ်တေလဟန္ျဖစ္မည္ ထင္၍မ်ား ေရးသားေလသည္ထင့္။ ယခုေတာ့ ဖတ္မိသူမွာ လက္မခံႏုိင္ပါတဲ့။ သူတုိ႔မုိ႔သာပဲ ကုိယ့္လိပ္ျပာ ကုိယ္လုံပဲ လုံႏိုင္လြန္းဟု ဆုိရေတာ့မည္။
စကားစပ္မိ၍ လိပ္ျပာလုံေအာင္ ျပဳသြားခဲ့ဖူးသူ တစ္ဦး၏ ႐ုပ္ပုံလႊာေလးတစ္လႊာကုိ ျပန္ေျပာခ်င္မိပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔၏ အဘုိးေလး ျဖစ္ပါသည္။ အဘြားမိေထြး၏ ေမာင္အရင္း ျဖစ္ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္မွာ ေျခာက္တန္း ခုနစ္တန္း။ အဘုိးေလးက ပထမ ေမၿမိဳ႕(ျပင္ဦးလြင္)မွာ ျဖစ္သည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သုိ႔ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ မိသားစုက အရင္ေရာက္သည္။ အဘုိးေလးလည္း ရန္ကုန္ေရာက္ၿပီး တစ္လလွ်င္ တစ္ေခါက္ႏွစ္ေခါက္ ဆုိသလုိ သူ႔အစ္မထံသုိ႔ အလည္လာပါသည္။ အဘြားက ေျမးမ်ားကုိခ်စ္၍ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ႏွင့္သာ အတူလုိက္ေနသည္။ အဘုိးေလးက လာလွ်င္ စစ္ဂ်စ္ကားကေလးႏွင့္ ျဖစ္သည္။ တစ္ရက္တြင္ အဘြားႏွင့္ အဘုိးေလးတုိ႔ အိမ္သုိ႔ ညအိပ္သြားလည္ၿပီး မနက္အေစာႀကီးတြင္ အဘုိးေလးက ဗုိလ္႐ႈသဘင္သုိ႔ တက္ေရာက္ရန္ တံဆိပ္ေတြ ျပည့္ေနေအာင္ တပ္ထားေသာ ယူနီေဖာင္း ၀တ္ဆင္ေနပုံကုိ မွတ္မိေနပါသည္။ အဘုိးေလးက ဒုတိယဗုိလ္မွဴးႀကီးဟု သိရွိခဲ့ရသည္။
ထုိ႔ေနာက္ ကာလအတန္ၾကာ အဘုိးေလးသည္ သူ႔အစ္မဆီ အလည္ေရာက္မလာဘဲ ရွိသည္။ အဘြားက သူ႔ေမာင္မလာတာ ၾကာၿပီဟု ေမွ်ာ္ရွာသည္။ ေနာက္ေတာ့ အဘုိးေလး မိသားစု ဇာတိျပည္နယ္ရွိ ၿမိဳ႕သုိ႔ ျပန္သြားၾကေၾကာင္း ၾကားရသည္။ ၿမိဳ႕ျပန္ၿပီး ကိစၥရွိ၍ ရန္ကုန္သုိ႔ တစ္ေခါက္လာရေတာ့မွ ေမာင္ႏွမႏွစ္ေယာက္ ဆုံေတြ႔သည္။ “နင္ ပင္စင္ယူလုိက္တာ ငါေတာင္ မသိရပါလား ေမာင္.... ရယ္” ဟု သူ႔ေမာင္တပ္မွ ပင္စင္ယူေၾကာင္း ေနာင္မွသိရ၍ အစ္မျဖစ္သူက အျပစ္တင္သလုိ ေျပာလုိက္သည္။ ထုိအခါ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ အဘုိးေလးက ျပန္ေျပာခဲ့သည္မွာ-
“မမ မသိဘူးေနာ္။ အေထြးက ဖဲသိပ္႐ုိက္တယ္ မမရယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္ ပင္စင္ယူလုိက္တာ” ပါတဲ့။
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ အဘုိးေလးသည္ ဇနီးျဖစ္သူက ဗုိလ္ကေတာ္မ်ား အသုိင္းအ၀ုိင္းတြင္ ဖဲကစားလြန္းသျဖင့္ ႐ုိးေျဖာင့္ေသာ စစ္သားက က်င့္၀တ္အထိပါးမခံႏုိင္ ျဖစ္သည္ ထင္ပါရဲ႕။ တပ္ကုိ ပင္စင္တင္ခဲ့လုိက္သည္။ လိပ္ျပာလုံေအာင္ အဘုိးေလး ျပဳမူခဲ့တာ ျဖစ္ပါမည္။ အစ္မျဖစ္သူကုိပင္ ေနာက္မွ အသိေပးခဲ့သည္။
ယခု ကုိယ့္သမုိင္း ကုိယ္ေရးေနၾကတာဟု ဆုိၾကသူမ်ားတြင္ မိသားစုအိမ္ထဲ၌ “သူ ဘာလုပ္တယ္၊ ငါ ဘာလုပ္တယ္၊ ငါ ဘာလဲ၊ သူ ဘာလဲ” ဟူ၍ ျဖစ္ပ်က္ၾကရာတြင္ပင္ ေျပာလာၾကသူမ်ား ရွိတတ္ၾကသည္။ ကုိယ္က ေကာင္းခဲ့တာ ေကာင္းေအာင္လုပ္ေနတာဟူေသာ သေဘာအဓိပၸာယ္ျဖင့္ ဆုိၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ကုိယ့္သမုိင္းကုိယ္ဆုိေတာ့ စကားက မရင့္သီးသလုိ စကားကလည္း လွသလုိျဖင့္ တကယ္ကမူ သူ႔အေၾကာင္း ကုိယ့္အေၾကာင္း ပါပင္။ ‘သမုိင္း’ ဟု ဆုိလုိက္ေတာ့ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားေနေလသည္။
‘There is properly no history; only biography.’
ဤစကားကုိ Ralph Waldo Emerson က သူ႔အက္ေဆး History တြင္ ေျပာေၾကာင္း မွတ္သားရပါသည္။
‘History is Philosophy from examples.’ ဤစကားကုိ Diomysius က ေျပာဆုိခဲ့သလုိ Thomas Carlyle ေျပာဆုိခဲ့သည့္ စကားမွာ ‘History is the essence of innumerable biographies.’ ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။ ဤစကားမ်ားႏွင့္ ဆရာပါရဂူ ဖြင့္ဆုိခဲ့သည့္အတုိင္း အတၳဳပၸတၱိ ဆုိသည္မွာ စာေပအရာေျမာက္ေလရာ ယခုထြက္ရွိ၍ အၿငိမ္းစား ေက်ာင္းဆရာမႀကီးပင္ ဖတ္ခ်င္စိတ္ ကုန္သည္ဆုိေသာ အတၳဳပၸတၱိဟူသည္ ဆြမ္းဆန္ထဲ ၾကြက္ေခ်းႏွယ္ ျဖစ္ေတာ့မည္ ထင္ပါသည္။
လူေတြအေၾကာင္းႏွင့္ အတၳဳပၸတၱိကုိ စိတ္၀င္စားေသာ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔သည္ သမုိင္းကုိ တန္ဖုိးထားရမွာ ျဖစ္သလုိ ႏုိင္ငံေရးကုိလည္း စိတ္၀င္စားၾကရမည္။ History is past politics, and politics is present history. ဟု E.A Freeman ၏ စကားကုိ ႏွလုံးသြင္း ဆင္ျခင္ၾကည့္ဖုိ႔ အလြန္ေကာင္းပါသည္။
“သင္ဟာ သမုိင္းေၾကာင္း ေကာင္းဖုိ႔... တစ္ခုခု လုပ္ခဲ့သလား....”
“လူေတြ စဥ္းစားၾက...စဥ္းစားၾက.... ေလာကအတြက္....”
မင္းသားႀကီး အကယ္ဒမီေက်ာ္ဟိန္း ရဟန္းေဘာင္သုိ႔ မတက္ေရာက္မီ အသံမာမာျဖင့္ သီဆုိခဲ့ေသာ သီခ်င္းသံတစ္ပုိင္းတစ္စက ကြၽန္ေတာ့္နားထဲ ၀င္လာျပန္ပါသည္။
အတၳဳပၸတၱိဟူေသာ ပါဠိစကား၏ အဓိပၸာယ္မွာ ‘အေၾကာင္းအရာ၏ ျဖစ္ျခင္း’ ဟု ဆုိပါသည္။ ျမန္မာ အဘိဓာန္က ‘ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး တစ္ေယာက္၏ ဘ၀ျဖစ္စဥ္၊ တစ္စုံတစ္ခု၏ အေၾကာင္းအရာ’ ဟု ဖြင့္ေပးထားပါသည္။
ဆရာႀကီး ဦးလွႀကိဳင္ (ဆရာပါရဂူ)က “ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး တစ္ေယာက္၏ ဘ၀ႏွင့္ စ႐ုိက္ကုိ ေဖာ္ျပသည့္ စာသည္ အတၳဳပၸတၱိျဖစ္သည္။ အတၳဳပၸတၱိသည္ ကဗ်ာ၊ ျပဇာတ္၊ ၀တၳဳ စသည္တုိ႔ကဲ့သုိ႔ပင္ စာေပ၏ အဂၤါအစိတ္အပုိင္းတစ္ခု ျဖစ္သည္။ စာေပ၏ အျခားအဂၤါ အစိတ္အပုိင္း ကဲ့သုိ႔ပင္ အတၳဳပၸတၱိသည္ စာဖတ္သူတုိ႔အား စိတ္၀င္စားမႈလည္း ျဖစ္ပြားေစသည္။ အက်ဳိးလည္း မ်ားေစသည္။ အတၳဳပၸတၱိကုိ ဖတ္လွ်င္ စာဖတ္သူသည္ စိတ္၀င္စားမႈ ရရွိႏိုင္ၿပီး မိမိအတြက္ အက်ဳိးမ်ားမည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကုိလည္း သိရွိနားလည္ႏုိင္သည္။ အျခားေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ ဘ၀ျဖစ္ရပ္ႏွင့္ စ႐ုိက္ကုိ သိရွိနားလည္ပါက မိမိ၏ ဘ၀ျဖစ္ရပ္၊ မိမိ၏ စ႐ုိက္ကုိ ျပန္လည္သုံးသပ္ၿပီး ျပဳျပင္သြားသင့္သည္ကုိ ျပဳျပင္သြားႏုိင္သည္။ အတုယူသင့္သည္ကုိ အတုယူသြားႏုိင္သည္။ စြန္႔ပယ္သင့္သည္ကုိ စြန္႔ပယ္သြားႏုိင္သည္” ဟူ၍ ‘ျမန္မာအတၳဳပၸတၱိသမုိင္း’ စာတမ္း၌ ဖြင့္ဆုိခဲ့ပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔သည္ အတၳဳပၸတၱိမ်ားကုိ ႐ုပ္ပုံလႊာ တစ္လႊာအေနျဖင့္ျဖစ္ေစဦး ျပဳစုေရးသား အားေပးလ်က္ ရွိၾကသူမ်ားအား အလြန္ေက်းဇူးတင္လ်က္ ရွိၾကသည္။ လမ္းလွမ္းတမီ ဖတ္႐ႈမိရသေလာက္ က်မ္းတစ္ေစာင္ ေပတစ္ဖြဲ႔တုိ႔ကုိ ေက်နပ္အားရပါသည္။ ရာျပည့္စာအုပ္တုိက္ ဦးစုိးညြန္႔က ၂၀၀၅ ခုႏွစ္မွ အစျပဳလ်က္ ‘၂၀ ရာစု ျမန္မာစာေရးဆရာ ၁၀၀’ အတၳဳပၸတၱိ အက်ဥ္းမ်ား စုစည္းျပဳစု ထုတ္ေ၀ေပးခဲ့သည္မွာ ယခု တတိယအုပ္ပင္ ရွိခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ဆရာမင္းယုေ၀က မကၡရာမင္းသားႀကီး၊ ေယာမင္းႀကီး ဦးဘုိးလႈိင္၊ ေဒါက္တာေရွာလူး၊ ဂ်ိမ္းလွေက်ာ္ အစရွိသည့္ ျပည္ေထာင္စုသား ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္ ၁၈ ဦးတုိ႔ကုိ ‘ပထမျမန္မာမ်ား’ ဟူ၍ အႏွစ္ထုတ္ ျပဳစုေရးသား တင္ျပခဲ့ပါသည္။ ‘ေမာင္သုတ’ အမည္ခံ ဗုိလ္မွဴးဘေသာင္း၏ ‘စာဆုိေတာ္မ်ား အတၳဳပၸတၱိ’ သည္ ျမန္မာ့စာေပ ယဥ္ေက်းမႈ သမုိင္း၏ ေမာ္ကြန္းပင္ျဖစ္သည္။ အေမ လူထုေဒၚအမာ၏ ‘သာသနာ့တန္ေဆာင္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား’ ဆုိသည္မွာ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားအား အေမလူထု၏ ၾကည္ညိဳသဒၶါစိတ္ကုိ ဆင့္ပြားခံစားရသျဖင့္ ျပဳစုသူကုိလည္း ေလးစားၾကည္ညိဳစိတ္ ျဖစ္ေပၚရပါသည္။ ဆရာေမာင္ေဇယ်ာ၏ ‘ရွင္ေက်ာ္ ၁၀၀’ သည္ ထပ္ျပန္တလဲလဲ ဖတ္႐ႈၾကည္ညိဳေနဖြယ္ေကာင္းေသာ တကယ့္ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏ အတၳဳပၸတၱိအက်ဥ္း ျပဳစုခ်က္ ျဖစ္ေနပါသည္။ ပထမအတြဲ ဆရာေတာ္အပါး ၅၀ ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာေမာင္ေဇယ်ာကပင္ အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရး၊ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ စာေပယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာ ပညာရွင္မ်ား၏ အလယ္တြင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကား ၾသဇာႀကီးမားၾကသည့္ ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္တုိ႔၏ အတၳဳပၸတၱိကုိ ျပဳစုထားေသာ ‘ျမန္မာလူေက်ာ္ ၁၀၀’ သည္ ပထမ၊ ဒုတိယျဖင့္ ႏွစ္အုပ္ ထြက္ရွိခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ဂုဏ္ယူစြာ မွတ္သားရခ်က္မ်ား မ်ားလွသည္။ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းက “Micheal H.Hart ၏ The 100 A Ranking of the Most Influential Persons in History” စာအုပ္ကုိ ‘ေက်ာ္စြာ ၁၀၀’ ဆုိၿပီး ျပန္ဆုိေပးထားခဲ့သည္။ ဆရာႀကီးက သူဖတ္ဖူးသမွ် အတၳဳပၸတၱိ အက်ဥ္းမ်ားတြင္ ဤစာအုပ္မွာ အေတာ္ေကာင္းသျဖင့္ ျမန္မာျပန္ဆုိမိေၾကာင္းလည္း အမွာစာတြင္ ေရးသားထားသည္။ ‘ျမန္မာ့အလင္း ဦးသန္းညြန္႔’ က ‘အတၳဳပၸတၱိ မဟုတ္ပါ’ ဟု ဆုိလ်က္ သတင္းစာဆရာႀကီးမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္ ဦးခ်စ္ေမာင္၊ ဦးပုကေလး၊ စြယ္စုံရ ဆရာဇ၀န၊ ဆရာႀကီးေရႊဥေဒါင္း၊ စာနယ္ဇင္း သံေယာဇဥ္ႀကီးေသာ လူထုဦးလွ၊ မႈခင္းသတင္းေထာက္ ဦးဘႏွင္း၊ စစ္ႀကိဳေခတ္ သတင္းေထာက္ ဦးခ်စ္ဦး၊ ဓာတ္ပုံသတင္းေထာက္ႀကီး ဦးလွေဖတုိ႔ႏွင့္ သူ႔သတင္းစာဆရာ သက္တမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ၾကံဳဆုံခဲ့ပုံကုိ ေရးသားခဲ့သည္။ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ ဖူးပြင့္ေ၀ေ၀တုိက္မွ ထုတ္ေ၀သည့္ စာအုပ္တြင္ ဦးေလးဦးသန္းညြန္႔က သူၾကံဳဆုံခဲ့ရသည့္ အေၾကာင္းစုံကုိ မုိးေ၀၊ ႏြယ္နီ၊ မုိး၊ ရနံ႔သစ္၊ ျမန္မာမန္ေနဂ်ာ၊ ေရႊျပည္တန္၊ စာဖတ္သူ စသည့္ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္တုိ႔တြင္ ျပည့္စုံေအာင္ ေရးသားခဲ့ေသာ္လည္း ထုိစာနယ္ဇင္းတုိ႔၌ ပုံႏွိပ္ေဖာ္ျပ ပါရွိသမွ်သာဟု စာေရးသူ အစီရင္ခံစာတြင္ ေရးခဲ့သျဖင့္ မည္သုိ႔မည္မွ် ျဖတ္ေတာက္ခံခဲ့ရသည္ကုိ ဦးေလးသာလွ်င္ သိပါေတာ့မည္။ မည္သုိ႔ျဖစ္ေစ ဖတ္ရသမွ်ျဖင့္ ဦးေလး ျမန္မာ့အလင္း ဦးသန္းညြန္႔ကုိ ေက်းဇူးတင္ရွိေနပါသည္။ ယခုစာအုပ္မ်ားမွာ သတိရတတ္သမွ်ပါ။
“သူတုိ႔သည္ မ်ဳိးခ်စ္သူရဲေကာင္းမ်ား ျဖစ္သည္။ သူတုိ႔သည္ ကုိယ့္တုိင္းျပည္၊ ကုိယ့္လူမ်ဳိး ျပန္လည္လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ နယ္ခ်ဲ႕တုိ႔၏ မတရားေသာ တရားခြင္တြင္ ရဲရဲေတာက္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ေၾကြးေၾကာ္သံကုိ ေအာ္ဟစ္ရင္း ႀကိဳးစင္ေပၚ တက္သြားၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သူတုိ႔သည္ ဖက္ဆစ္ႏွင့္ နယ္ခ်ဲ႕တရားခြင္ကုိ လြတ္လပ္ေရးႏွင့္ ဖက္ဆစ္ဆန္႔က်င္ေရး တရားေဟာရာအျဖစ္ အသုံးျပဳခဲ့ၾကသည္။ သူတုိ႔သည္ သစၥာတရား၏ ေရွ႕ေနမ်ားျဖစ္၏။ အမႈမွ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ရေရးထက္ သစၥာတရားကုိ ပုိ၍ ျမတ္ႏုိးသူမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ သစၥာတရားအတြက္ ေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်ထားမႈကုိ မေၾကာက္မရြံ႕ မတုန္လႈပ္သူမ်ား ျဖစ္သည္” ဟု ဖြင့္ဆုိကာ စာေပဂႏၴ၀င္အျဖစ္ က်န္ရစ္ေသာ ထုိပုဂၢိဳလ္၊ ထုိသူရဲေကာင္းတုိ႔၏ ရဲရဲေတာက္ ေလွ်ာက္လဲခ်က္တုိ႔ကုိ ဥပေဒစာေပ မွတ္တမ္းတစ္ေစာင္အျဖစ္ က်န္ရစ္ခဲ့ေစရန္ ျပန္ဆုိျပဳစုသည္ဆုိေသာ ဆရာေမာင္ကုိယု၏ ‘ကမၻာေက်ာ္ တရားခြင္ေလွ်ာက္လဲခ်က္မ်ား’ ဖတ္႐ႈမိၾကလွ်င္ ဆုိကေရတီး၊ မဟတၱမဂႏၵီ၊ ဖီဒယ္လ္ကတ္စထ႐ုိ၊ ေဂ်ာ္ဂ်ီဒီမီထေရာ့ဗ္၊ အဲမီးလ္ဇုိလာ၊ ဂြၽန္ဘေရာင္း စသူတုိ႔၏ အတၳဳပၸတၱိ ႐ုပ္ပုံလႊာမ်ား အထင္းသား ဖမ္းယူခံစားႏိုင္ၾကမည္ ထင္ပါသည္။
တစ္ေန႔ကေတာ့ အၿငိမ္းစား ေက်ာင္းဆရာမႀကီး တစ္ဦးႏွင့္ ေတြ႔ဆုံ စကားစပ္မိသည္တြင္ မၾကာမီက ပုံႏွိပ္ထြက္ရွိေသာ အတၳဳပၸတၱိဆုိေသာ စာအုပ္တစ္အုပ္ကုိ ၀ယ္ယူမိသည္ဆုိ၏။ တန္ဖုိးက ေငြက်ပ္ ရွစ္ေထာင္။ သုိ႔ေသာ္ ဖတ္ၾကည့္ခ်င္၍ ၀ယ္လာၿပီးေနာက္ စာမ်က္ႏွာ ငါးမ်က္ႏွာထက္ပုိေအာင္ ဆက္ဖတ္ခ်င္စိတ္ မရွိေတာ့သျဖင့္ ဤအတုိင္းစာအုပ္ကုိ ပိတ္ထားလုိက္ေတာ့ေၾကာင္း ေျပာပါသည္။ ဆရာမႀကီးမွာ အဖုိးစားနားဆုံးရသည္ကုိ ႏွေျမာေနပုံရပါသည္။ စိတ္ပ်က္မိေၾကာင္း ဆုိပါသည္။ ကုိယ္ေရးအတၳဳပၸတၱိရွင္က ယခုက်မွ ဟုိကုိသည္ကုိ ပုံခ်သလားဟု ေစာဒက တက္ေနေသာ တစ္ခ်ိန္က ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေဟာင္း တစ္ဦးဟု ဆုိပါသည္။
အတၳဳပၸတၱိႏွင့္ သမုိင္း...၊ သမုိင္းႏွင့္ အတၳဳပၸတၱိ။
‘ကုိယ့္သမုိင္း ကုိယ္ေရးေနၾကတာ’ ဘယ္သူဘယ္တုန္းက စတင္ေျပာဆုိ သုံးႏႈန္းခဲ့သည္ေတာ့ မသိ။ ဤစကား အေတာ္အေျပာ ေလ့လာသည္ဟု ထင္ပါသည္။ ယခုလည္း ကုိယ့္သမုိင္း ကုိယ္ေရးခဲ့ၾကၿပီး ေရးလ်က္လည္း ရွိၾကပါလ်က္ မတရားမႈမ်ား က်ဴးခဲ့ပါရက္ မက်ဴးခဲ့ေလဟန္။ တရားမွ်တေလဟန္ျဖစ္မည္ ထင္၍မ်ား ေရးသားေလသည္ထင့္။ ယခုေတာ့ ဖတ္မိသူမွာ လက္မခံႏုိင္ပါတဲ့။ သူတုိ႔မုိ႔သာပဲ ကုိယ့္လိပ္ျပာ ကုိယ္လုံပဲ လုံႏိုင္လြန္းဟု ဆုိရေတာ့မည္။
စကားစပ္မိ၍ လိပ္ျပာလုံေအာင္ ျပဳသြားခဲ့ဖူးသူ တစ္ဦး၏ ႐ုပ္ပုံလႊာေလးတစ္လႊာကုိ ျပန္ေျပာခ်င္မိပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔၏ အဘုိးေလး ျဖစ္ပါသည္။ အဘြားမိေထြး၏ ေမာင္အရင္း ျဖစ္ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္မွာ ေျခာက္တန္း ခုနစ္တန္း။ အဘုိးေလးက ပထမ ေမၿမိဳ႕(ျပင္ဦးလြင္)မွာ ျဖစ္သည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သုိ႔ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ မိသားစုက အရင္ေရာက္သည္။ အဘုိးေလးလည္း ရန္ကုန္ေရာက္ၿပီး တစ္လလွ်င္ တစ္ေခါက္ႏွစ္ေခါက္ ဆုိသလုိ သူ႔အစ္မထံသုိ႔ အလည္လာပါသည္။ အဘြားက ေျမးမ်ားကုိခ်စ္၍ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ႏွင့္သာ အတူလုိက္ေနသည္။ အဘုိးေလးက လာလွ်င္ စစ္ဂ်စ္ကားကေလးႏွင့္ ျဖစ္သည္။ တစ္ရက္တြင္ အဘြားႏွင့္ အဘုိးေလးတုိ႔ အိမ္သုိ႔ ညအိပ္သြားလည္ၿပီး မနက္အေစာႀကီးတြင္ အဘုိးေလးက ဗုိလ္႐ႈသဘင္သုိ႔ တက္ေရာက္ရန္ တံဆိပ္ေတြ ျပည့္ေနေအာင္ တပ္ထားေသာ ယူနီေဖာင္း ၀တ္ဆင္ေနပုံကုိ မွတ္မိေနပါသည္။ အဘုိးေလးက ဒုတိယဗုိလ္မွဴးႀကီးဟု သိရွိခဲ့ရသည္။
ထုိ႔ေနာက္ ကာလအတန္ၾကာ အဘုိးေလးသည္ သူ႔အစ္မဆီ အလည္ေရာက္မလာဘဲ ရွိသည္။ အဘြားက သူ႔ေမာင္မလာတာ ၾကာၿပီဟု ေမွ်ာ္ရွာသည္။ ေနာက္ေတာ့ အဘုိးေလး မိသားစု ဇာတိျပည္နယ္ရွိ ၿမိဳ႕သုိ႔ ျပန္သြားၾကေၾကာင္း ၾကားရသည္။ ၿမိဳ႕ျပန္ၿပီး ကိစၥရွိ၍ ရန္ကုန္သုိ႔ တစ္ေခါက္လာရေတာ့မွ ေမာင္ႏွမႏွစ္ေယာက္ ဆုံေတြ႔သည္။ “နင္ ပင္စင္ယူလုိက္တာ ငါေတာင္ မသိရပါလား ေမာင္.... ရယ္” ဟု သူ႔ေမာင္တပ္မွ ပင္စင္ယူေၾကာင္း ေနာင္မွသိရ၍ အစ္မျဖစ္သူက အျပစ္တင္သလုိ ေျပာလုိက္သည္။ ထုိအခါ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ အဘုိးေလးက ျပန္ေျပာခဲ့သည္မွာ-
“မမ မသိဘူးေနာ္။ အေထြးက ဖဲသိပ္႐ုိက္တယ္ မမရယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္ ပင္စင္ယူလုိက္တာ” ပါတဲ့။
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ အဘုိးေလးသည္ ဇနီးျဖစ္သူက ဗုိလ္ကေတာ္မ်ား အသုိင္းအ၀ုိင္းတြင္ ဖဲကစားလြန္းသျဖင့္ ႐ုိးေျဖာင့္ေသာ စစ္သားက က်င့္၀တ္အထိပါးမခံႏုိင္ ျဖစ္သည္ ထင္ပါရဲ႕။ တပ္ကုိ ပင္စင္တင္ခဲ့လုိက္သည္။ လိပ္ျပာလုံေအာင္ အဘုိးေလး ျပဳမူခဲ့တာ ျဖစ္ပါမည္။ အစ္မျဖစ္သူကုိပင္ ေနာက္မွ အသိေပးခဲ့သည္။
ယခု ကုိယ့္သမုိင္း ကုိယ္ေရးေနၾကတာဟု ဆုိၾကသူမ်ားတြင္ မိသားစုအိမ္ထဲ၌ “သူ ဘာလုပ္တယ္၊ ငါ ဘာလုပ္တယ္၊ ငါ ဘာလဲ၊ သူ ဘာလဲ” ဟူ၍ ျဖစ္ပ်က္ၾကရာတြင္ပင္ ေျပာလာၾကသူမ်ား ရွိတတ္ၾကသည္။ ကုိယ္က ေကာင္းခဲ့တာ ေကာင္းေအာင္လုပ္ေနတာဟူေသာ သေဘာအဓိပၸာယ္ျဖင့္ ဆုိၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ကုိယ့္သမုိင္းကုိယ္ဆုိေတာ့ စကားက မရင့္သီးသလုိ စကားကလည္း လွသလုိျဖင့္ တကယ္ကမူ သူ႔အေၾကာင္း ကုိယ့္အေၾကာင္း ပါပင္။ ‘သမုိင္း’ ဟု ဆုိလုိက္ေတာ့ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားေနေလသည္။
‘There is properly no history; only biography.’
ဤစကားကုိ Ralph Waldo Emerson က သူ႔အက္ေဆး History တြင္ ေျပာေၾကာင္း မွတ္သားရပါသည္။
‘History is Philosophy from examples.’ ဤစကားကုိ Diomysius က ေျပာဆုိခဲ့သလုိ Thomas Carlyle ေျပာဆုိခဲ့သည့္ စကားမွာ ‘History is the essence of innumerable biographies.’ ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။ ဤစကားမ်ားႏွင့္ ဆရာပါရဂူ ဖြင့္ဆုိခဲ့သည့္အတုိင္း အတၳဳပၸတၱိ ဆုိသည္မွာ စာေပအရာေျမာက္ေလရာ ယခုထြက္ရွိ၍ အၿငိမ္းစား ေက်ာင္းဆရာမႀကီးပင္ ဖတ္ခ်င္စိတ္ ကုန္သည္ဆုိေသာ အတၳဳပၸတၱိဟူသည္ ဆြမ္းဆန္ထဲ ၾကြက္ေခ်းႏွယ္ ျဖစ္ေတာ့မည္ ထင္ပါသည္။
လူေတြအေၾကာင္းႏွင့္ အတၳဳပၸတၱိကုိ စိတ္၀င္စားေသာ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔သည္ သမုိင္းကုိ တန္ဖုိးထားရမွာ ျဖစ္သလုိ ႏုိင္ငံေရးကုိလည္း စိတ္၀င္စားၾကရမည္။ History is past politics, and politics is present history. ဟု E.A Freeman ၏ စကားကုိ ႏွလုံးသြင္း ဆင္ျခင္ၾကည့္ဖုိ႔ အလြန္ေကာင္းပါသည္။
“သင္ဟာ သမုိင္းေၾကာင္း ေကာင္းဖုိ႔... တစ္ခုခု လုပ္ခဲ့သလား....”
“လူေတြ စဥ္းစားၾက...စဥ္းစားၾက.... ေလာကအတြက္....”
မင္းသားႀကီး အကယ္ဒမီေက်ာ္ဟိန္း ရဟန္းေဘာင္သုိ႔ မတက္ေရာက္မီ အသံမာမာျဖင့္ သီဆုိခဲ့ေသာ သီခ်င္းသံတစ္ပုိင္းတစ္စက ကြၽန္ေတာ့္နားထဲ ၀င္လာျပန္ပါသည္။
Writer:
ရဲထြတ္နီ
Comments
Post a Comment