၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ ဧျပီလ (၂၁) ကား ျမန္မာႏိုင္ငံသူႏိုင္ငံသားအေျမာက္အမ်ား စိတ္ႏွလုံးမသာမယာ ၀မ္းနည္းမဆုံး ေၾကကြဲ မဆုံးျဖစ္ၾကရသည့္ ေန႕။ ျမန္မာ့ ဒီမိုကေရစီဘက္ေတာ္သားတို႕အတြက္ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပ ၾကယ္တံခြန္ႀကီးတစ္စင္း ကြယ္ေပ်ာက္ သည့္ေန႕။ ထိုေန႕တြင္ သတင္းစာဆရာႀကီး ဟံသာ၀တီ ဆရာဦး၀င္းတင္ (သို႕မဟုတ္) အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ကို ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ အတူ ထူေထာင္ခဲ့သူ ႏိုင္ငံေရးသုခမိန္ႀကီး ဦး၀င္းတင္အား ဒီမိုကေရစီ ဘက္ေတာ္သား တို႕ဆုံးရႈံး လိုက္ရသည့္ ေန႕ ျဖစ္ေပသည္။
ဆရာသည္ စစ္အာဏာရွင္အေမွာင္ေခတ္၏ “သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း” ျဖစ္သည္ဟု ယေန႕ေခတ္ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားက ယူဆၾကသည္။ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းေခတ္တြင္ သခင္ေအာင္ဆန္းကို ေ၀ဖန္လမ္းျပႏိုင္သူမွာ ဆရာႀကီးမိႈင္းသာ ရွိသည္။ ယခု ေခတ္တြင္မူ ႏိုင္ငံကအားကိုးအားထားရေသာ ေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အား ေ၀ဖန္ရဲ အႀကံေပးရဲသူမွာ ဆရာ ဦး၀င္းတင္တစ္ဦးသာ ရွိေပသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ဦး၀င္းတင္ကြယ္လြန္ျခင္းသည္ အေမွာင္ေခတ္ ႏိုင္ငံေရးေလာက၏ အလင္းလက္ဆုံး ၾကယ္တာရာႀကီး ေၾကြက်သြားသကဲ့သို႕ ယေန႕ႏိုင္ငံေရးအ၀န္းအ၀ိုင္းတြင္ ခံစားေနၾကရေပသည္။
ဆရာသည္ သတင္းစာသမားပီပီ တိုင္းျပည္လူထုေတြ႕ႀကဳံခံစားေနရေသာ ဒုကၡဆင္းရဲတို႔ကို ႏွလုံးရည္ျဖင့္ ကယ္တင္ရန္ ႀကိဳးစား အားထုတ္သူမၽွသာျဖစ္သည္၊၊ ထို႔ေၾကာင့္လည္း တိုင္းျပည့္ျပႆနာမ်ားကို အၾကမ္းမဖက္သည့္နည္း (ႏိုင္ငံေရးျပႆနာကို ႏိုင္ငံေရးအရ ေတြ႕ဆုံ ေဆြးေႏြးသည့္ နည္း) ျဖင့္ အေျဖရွာလိုသူ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ လက္တြဲမိျခင္းျဖစ္ေပသည္၊၊ ထိုသို႔ေသာ ႏွလုံးရည္သမားတဦးကို ၿငိဳးသူ ရန္ဖက္သဖြယ္ ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္စုနီးပါး ေထာင္းသြင္းအက်ဥ္းခ်ထားရက္သည့္ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ား၏ ‘မ်ိဳးခ်စ္စိတ္’ဆိုသည္မွာ အံ့စရာ ေကာင္းလွေပ သည္၊၊ အကယ္သာ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ား တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ိဳးကို အမွန္တကယ္ ခ်စ္သည္ဆိုလၽွင္ ‘ျပည့္ဦးေႏွာက္’ႏွင့္တူေသာ သတင္းစာဆရာ စာေရးဆရာ ပညာရွင္မ်ားကို ဖမ္းဆီးေထာင္ခ်မည့္အစား ေနရာေပးရမည္၊ စကားေျပာခြင့္ေပးရမည္ျဖစ္သည္၊၊
ဆရာသည္ စာေရးဆရာ သတင္းစာဆရာအျဖစ္ ႏွစ္ေပါင္း(၃၀)ေက်ာ္ တိုင္းျပည္ ႏွင့္ လူမ်ိဳးကို အလုပ္အေကၽြးျပဳခဲ့သည္၊၊ သူ ေနထိုင္ က်င္လည္ရာ လူမႈပတ္ဝန္းက်င္ရွိ မိတ္ေဆြ သူငယ္ခ်င္း အေပါင္းအသင္း လုပ္ေဖၚကိုင္ဖက္မ်ားကိုလည္း စိတ္ေစတနာ ျပည့္၀စြာ ကူညီေထာက္ပံ့ ေလ့ရွိသည္မွာ သူ၏ ထူးျခားထင္ရွားသည့္ စ႐ိုက္သဘာ၀ျဖစ္သည္၊၊ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာသည္ လူခ်စ္လူခင္ မ်ားသူ ျဖစ္သည္၊၊ ဆရာသည္ သူ႕ လူမႈ ပတ္ဝန္းက်င္တြင္ အကူအညီလိုေနသူ မည္သူ႕ကို မဆို မ်က္ႏွာစိမ္း မ်က္ႏွာက်က္မေ႐ြး ကူညီတတ္သူျဖစ္သည္၊၊ အထူးသျဖင့္ သူအလုပ္ လုပ္သည့္ သတင္းစာ တိုက္မွ လုပ္ေဖၚကိုင္ဖက္ အလုပ္သမားမိသားစုမ်ား၏ စားဝတ္ေနေရး အခက္အခဲမ်ားကို သူ႕အိပ္ထဲမွ စိုက္ထုတ္ကူညီေလ့ရွိသည္၊၊ သူရရွိသည့္လစာ ဝင္ေငြကို သူ႕အတြက္သုံးစြဲသည္က နည္း၍ အျခားလိုအပ္ေနသူ မိတ္ေဆြမ်ား လုပ္ေဖၚကိုင္ဖက္မ်ားအတြက္ သုံးစြဲသည္က မ်ားေပသည္၊၊ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာဦးဝင္းတင္ ၏ ေနထိုင္စားေသာက္မႈ ဘ၀ပုံသ႑ာန္ကို အာဏာရွင္ဘက္သားတို႔က ‘ဘုံဝါဒ’သမား အျဖစ္ ကင္ပြန္း တတ္ၾကျခင္းျဖစ္သည္၊၊ ဆရာ့ကို ကြန္ျမဴနစ္ဟု တံဆိပ္ကပ္ၾကျခင္းျဖစ္ေပသည္၊၊ ဗိုလ္ေအာင္ႀကီးကပင္လၽွင္ ဆရာ့အား ကြန္ျမဴနစ္ဟု စြပ္စြဲခဲ့သည္ကို မွတ္မိၾကမည္ထင္ပါသည္၊၊
အမွန္တြင္မူ ဆရာ့စိတ္ေနစိတ္ထားမွာ သူေတာ္စင္တဦးကဲ့သို႔ ျဖဴစင္ေနျခင္းသာျဖစ္သည္၊၊ ဆရာသည္ သူ႕တကိုယ္ေရ တကာယ အတြက္ ၿခိဳးၿခံစြာေနတတ္သူျဖစ္၍ အဝတ္အစား အသုံးအေဆာင္မွ အစ ေငြေၾကးအဆုံး အျခား လိုအပ္ေနသူမ်ားကို ေဝမၽွစြန္႔ႀကဲတတ္သည္မွာ ဝါသနာတခုလိုပင္ျဖစ္ေနသည္၊၊ အလြန္ က်ဥ္းက်ပ္သည့္ ေထာင္ထဲမွာပင္ ဆရာသည္ သူ၏ေထာင္ဝင္စာတြင္ ပါရွိလာေသာ အသုံးအေဆာင္ အစား အေသာက္မ်ားကို အျခားလိုအပ္ေနသူမ်ားအား မၽွေဝစြန္႔ႀကဲေလ့ရွိေပသည္၊၊ ရံဖန္ရံခါ သူ႕အတြက္ အမွန္တကယ္လိုအပ္သည့္အာဟာရျဖစ္မည့္ အစားအေသာက္ႏွင့္ ေဆးဝါးမ်ားကိုပင္ ေဝမၽွတတ္သျဖင့္ ေဘးမွ ရဲေဘာ္မ်ားက ဝင္ေရာက္ဟန္႔တားၾကရသည္၊၊ သို႔တိုင္ေအာင္ ဆရာက အၿပဳံး မပ်က္ဘဲ “ေဝလိုက္ပါဗ်ာ၊ က်ေနာ္လည္း ေနေကာင္း ေနတာပဲ၊ အသည္းအသန္ႀကီး ဖ်ားနာေနတာမွ မဟုတ္ဘဲ၊၊” ဟု ေျပာတတ္သည္၊၊ ေနာက္ဆုံး ဆရာစိတ္ခ်မ္းသာေအာင္ သူေျပာသည့္ အတိုင္း ခြဲတမ္းခ် ေဝမၽွေပးရၿမဲျဖစ္သည္၊၊
အမွန္ဆိုလၽွင္ ဆရာ့ က်န္းမာေရးမွာ ေဒါင္ေဒါင္မည္မဟုတ္ပါ၊၊ အ႐ိုးက်ည္းေပါင္းတက္ေရာဂါေၾကာင့္ လည္ပင္းတြင္ အၿမဲတေစ ေဒါက္ခ်ာ စြပ္ထားရသည္၊၊ ႏွလုံးေရာဂါအတြက္လည္း အၿမဲ ေဆးစားေနရသည္၊၊ ဆီးေရာဂါ ခံစားေနရ႐ုံမက အူက်ေဝဒနာကိုလည္း အာဏာပိုင္မ်ားက လ်စ္လ်ဴ ျပဳထား၍ လက္တဖက္ႏွင့္ အၿမဲ မ ထားရပါသည္၊၊ အက်ဥ္းတိုက္ထဲတြင္ ေနေရာင္၊ ေလေကာင္းေလသန္႕၊ ေရေကာင္းေရသန္ မရသျဖင့္ လည္း အာဟာရခ်ိဳ႕တဲ့မႈ ရွိပါသည္၊၊ အက်ိဳးဆက္မွာ ဆရာ့မ်က္ေစ့မ်ား မႈန္ဝါးေနၿပီး၊ အေပၚသြားမ်ား လုံး၀မရွိရွာေတာ့ပါ၊၊ ေအာက္သြားလည္း သြားေလးငါးေခ်ာင္းသာက်န္ပါေတာ့သည္၊၊ သို႕တိုင္ေအာင္ ဆရာသည္ စားေရးေသာက္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္လာလၽွင္ ဘ၀တူရဲေဘာ္မ်ားအတြက္သာ ၾကည့္၍ သူ႕အတြက္ စဥ္းစားေလ့မရွိပါ၊၊ စစ္အာဏာပိုင္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္လၽွင္ကား သူ႕ရပ္တည္ခ်က္ ယုံၾကည္ခ်က္တို႕ကို ျမဴမႈံမၽွပင္ အပြန္းအပဲ့ ခံတတ္သူမဟုတ္ပါ၊၊ ဤသည္ပင္ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားက ဆရာ့အေပၚ အထူးေလးစား ခ်စ္ခင္ရသည့္ အေၾကာင္းျဖစ္ပါသည္၊၊
ေထာင္ထဲတြင္ ေထာင္ဝင္စာ လုံး၀မလာႏိုင္သူမ်ား၊ ႏွစ္လ သုံးလၾကာမွ တႀကိမ္လာတတ္သူမ်ား၊ ေထာင္ဝင္စာလာေသာ္လည္း ခ်ိဳ႕တဲ့သူမ်ား စသည္တို႔ကို ဆရာက အေသအခ်ာမွတ္သားထားတတ္သည္၊၊ သူေထာင္ဝင္စာေတြ႕ၿပီး ျပန္လာသည္ႏွင့္ အဆင္သင့္သူ ရဲေဘာ္ တဦးကို အကူအညီေတာင္း၍ အစားအေသာက္မ်ားကို ခြဲတမ္းခ် အထုပ္ကေလးမ်ား ထုပ္ေစသည္၊၊ လူပုဂၢိဳလ္တဦးခ်င္းအတြက္ လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္ ဆီေလ်ာ္ ေအာင္ ဟင္းလ်ာ မုန္႔ပဲသြားေရစာ သစ္သီး ေဆးဝါးစသည္မ်ားကို အထုပ္ငယ္မ်ားထုပ္၍ မၽွေဝေပးသည္၊၊ သူ႕အတြက္ အနည္းငယ္သာ ခ်န္ထားတတ္သည္၊၊ စစ္အာဏာရွင္၏ အက်ဥ္းတိုက္ထဲ၌ ထိုကဲ့သို႔ကိုယ့္အတၱကို ခ်ိဳးႏွိမ္ကာ ၿခိဳးၿခိဳးၿခံၿခံေဝမၽွစားေသာက္ႏိုင္ေရးကိစၥသည္ ေျပာသေလာက္ လြယ္သည့္ ကိစၥမဟုတ္ေပ၊၊ အခက္အခဲ အက်ပ္အတည္းႀကီးေလ အတၱစိတ္က ထိုးထြက္လာတတ္ေလေလ ျဖစ္သည္၊၊ တိုက္ခန္း တခန္းထဲတြင္ ႏွစ္ေယာက္အတူ ပိတ္ထားျခင္းခံေနရေသာ္လည္း မိမိ၏ေထာင္ဝင္စာရိကၡာကို အခန္းေဖၚ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ေဖၚကိုင္ဖက္ခ်င္း ေဝမၽွ မေကၽြး ႏိုင္သူမ်ားရွိခဲ့သည္ ဟုဆိုလၽွင္ တခ်ိဳ႕က ယုံခ်င္မွ ယုံပါလိမ့္မည္၊၊ ပို၍အံ့ဩစရာေကာင္းသည္မွာ ‘ငပိေက်ာ္တဇြန္း’ ‘ေဆးလိပ္တဖြာ’ ေဝမၽွ မစားႏိုင္မ်ားသူက ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးၾကေသာအခါ ‘ကိုယ္က်ိဳးစြန္႔ေရး’ ‘အနစ္နာခံေရး’ ရွိဖို႔ ထပ္တလဲလဲ ေျပာတတ္ၾကေပသည္၊၊ ‘ငပိေက်ာ္တဇြန္း’ ‘ေဆးလိပ္တဖြာ’ အတြက္ႏွင့္ ကိုယ့္ ရဲေဘာ္ကို သစၥာေဖါက္ကာ အာဏာပိုင္၏ သတင္းေပးျဖစ္သြားၾကသည္မ်ားပင္ရွိေပသည္၊၊ ထို႔ေၾကာင့္ ေထာင္အတြင္း အေျခအေန စ႐ိုက္သဘာ၀ႏွင့္ အခက္အခဲမ်ားကို သိမွသာ ဆရာ ဦးဝင္းတင္၏ စိတ္ေနစိတ္ထား မြန္ျမတ္လွပုံကို သိႏိုင္ေပမည္၊၊ ဆရာႏွင့္ အက်ဥ္းတိုက္ တခုထည္းတြင္ အတူေနဖူးၾကေတာ့မွ ဆရာ့ကို အာဏာပိုင္တို႔က ဘာေၾကာင့္ ကြန္ျမဴနစ္ဟု တံဆိပ္ကပ္ၾကသည္ကို နားလည္လာရသည္၊၊ အမွန္တြင္ ဆရာသည္ လူသားဆန္လြန္းေသာ လူပီသလြန္းေသာ ပုဂၢိဳလ္တဦးျဖစ္သျဖင့္ သူႏွင့္ဆက္ဆံဖူးသူမ်ားက သူ႕ကို ခ်စ္ခင္ေလးစား သြားျခင္းျဖစ္ေပသည္၊၊ ထို႔ေၾကာင့္ လူအမ်ား၏ ေလးစားျခင္းမခံရသူ အာဏာရွင္တို႔က ဆရာ့ကို လူအမ်ားအထင္အျမင္လြဲမွားေအာင္ ဝါဒျဖန္႔ခဲ့ ၾကပုံရေပသည္၊၊
လူတဦးကို လူအမ်ားက ေလးစားခ်စ္ခင္သည္ဆိုျခင္းမွာ အေၾကာင္းမဲ့ျဖစ္ႏိုင္သည္ မဟုတ္ေပ၊၊ ဆရာ ဦးဝင္းတင္ ကဲ့သို႔ တိုင္းျပည္လူထု ကပါ ခ်စ္ခင္ေလးစားဖို႔ဆိုသည္က ပို၍ပင္မလြယ္ပါ၊၊ လူထု၏ခ်စ္ခင္ေလးစားမႈကို ေငြေပးဝယ္၍ ရႏိုင္သည္မဟုတ္သကဲ့သို႔၊ ေသနတ္ႏွင့္ခ်ိန္၍ ေလးစားခိုင္းေသာ္လည္း မရႏိုင္ပါ၊၊ ဤသည္မွာ လူတဦး၏ တသက္တာ ေနထိုင္စားေသာက္မႈႏွင့္တကြ ကိုယ္က်င့္သီလတို႔ႏွင့္ပါ သက္ဆိုင္သည့္ ကိစၥ ဟု ဆိုရေပမည္၊၊
ဆရာ့ ေနာက္ေၾကာင္းကို တေစ့တေစာင္းမၽွ ေလ့လာၾကည့္လၽွင္ လူထုကဘာေၾကာင့္ ဆရာ့အား ေလးစားၾကသည္ကို နားလည္ သေဘာေပါက္ႏိုင္လိမ့္မည္ထင္ပါသည္၊၊ ဆရာဦးဝင္းတင္၏ ဇာတိမွာ ပဲခူးတိုင္း ႀကိဳ႕ပင္ေကာက္ၿမိဳ႕ျဖစ္သည္၊၊ အဖ ဦးပုႏွင့္ အမိ ေဒၚအမာ တို႔မွ ၁၉၃၀ ျပည့္ မတ္လ ၁၂ ရက္ ေန႔တြင္ေမြးဖြားခဲ့၍ ကြယ္လြန္ခ်ိန္တြင္ အသက္ (၈၅) ႏွစ္အတြင္း၌ ျဖစ္သည္၊၊ ဆရာသည္ ငယ္စဥ္ကပင္ စာဖတ္ဝါသနာ ထုံခဲ့သူျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ စာေပဗဟုသုတႂကြယ္၀ သူျဖစ္သည္၊၊ အသက္(၂၀)အ႐ြယ္ တကၠသိုလ္တက္ေနစဥ္မွာပင္ တဖက္၌ သတင္းေထာက္ တပိုင္းလုပ္ေနခဲ့ၿပီျဖစ္သည္၊၊ ဆရာသည္ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္ (၂၃) ႏွစ္အ႐ြယ္တြင္ အဂၤလိပ္စာေပ၊ ေခတ္သစ္ရာဇဝင္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံဘာသာတြဲျဖင့္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္မွ ဝိဇၨာဘြဲ႕ရခဲ့သည္။ အသက္ (၁၃) ႏွစ္အ႐ြယ္ ၁၉၄၃ ခုႏွစ္တြင္ ‘အက်ိဳးေဆာင္’ဂ်ာနယ္တြင္ ဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္ ခဲ့ဖူးသည္၊၊ စာေပဗိမာန္၌လည္း လက္ေထာက္အယ္ဒီတာအျဖစ္ ၁၉၅၀ မွ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္ထိ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ေသးသည္။
ဝိဇၨာဘြဲ႕ ရသည့္ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္တြင္ Agence France-Press (AFP) ႏိုင္ငံျခားသတင္း႒ာနတြင္ ညပိုင္း အယ္ဒီတာအျဖစ္ ဝင္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ေနၿပီျဖစ္သည္။ ဆရာသည္ သူစိတ္အားထက္သန္သည့္ သတင္းစာပညာႏွင့္ စာေရးျခင္းကိစၥ၌သာ အာ႐ုံစူးစိုက္၍ ႀကိဳးစား အလုပ္ လုပ္ခဲ့သည္၊၊ အသက္ (၂၀) အ႐ြယ္မၽွႏွင့္ စာေပဗိမာန္တြင္ လက္ေထာက္အယ္ဒီတာျဖစ္ေနၿပီ၊ (၂၃)ႏွစ္တြင္ (AFP) ႏိုင္ငံျခားသတင္း ႒ာနတြင္ ညပိုင္း အယ္ဒီတာျဖစ္ေနၿပီ ဆိုသည္ကို ၾကည့္လၽွင္ ဆရာ၏ ပညာထူးခၽြန္မႈကို သိႏိုင္ေပသည္၊၊
ထို႔ေၾကာင္ပင္ ၁၉၅၄ မွ ၁၉၅၇ ထိ နယ္သာလန္(ေဟာ္လန္)ႏိုင္ငံ၊ အမ္စတာဒမ္ၿမိဳ႕၊ ဂ်မ္ဘာတန္ (Jamဘေမအသည) စာအုပ္ထုတ္ေဝေရး ကုမၸဏီတြင္ စာအုပ္ထုတ္ေဝမႈပညာႏွင့္ စာနယ္ဇင္းပညာဆည္းပူးခြင့္ရရွိခဲ့သည္၊၊ ဂ်မ္ဘာတန္မွာပင္ ပညာဆည္းပူးရင္း ျမန္မာဘာသာျပန္ စာအုပ္စာတမ္းမ်ားထုတ္ေဝေရးတြင္ အႀကံေပးအယ္ဒီတာအျဖစ္ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည္။ ထိုသို႔ မအားလပ္သည့္ ၾကားမွပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသတင္းမ်ား စုေဆာင္း၍ ကိုယ္တိုင္ဘာသာျပန္ တည္းျဖတ္ လက္ႏွိပ္စက္႐ိုက္၍ “ဒို႔ျပည္သတင္း”ဆိုသည့္ သတင္းစာ ေစာင္ေရ(၅၀၀) ခန္႔ကို ကိုယ့္အိပ္ထဲမွ ေငြေၾကးစိုက္ထုတ္ကာ ထုတ္ေဝခဲ့သည္၊၊ ထိုသတင္းစာကို ကမၻာတဝွမ္းရွိ ျပည္ပေရာက္ျမန္မာမ်ားထံ စာတိုက္မွအခမဲ့ေပးပို႔ျဖန္႔ေဝသည့္အလုပ္ကို ၁၉၅၇ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ ျမန္မာႏိုင္ငံျပန္လာသည့္အခ်ိန္ အထိ လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည္။ ေတာ္႐ုံတန္႐ုံ ဇြဲလုံ႔လႏွင့္ ပညာလည္းသင္ အလုပ္လည္း လုပ္ တဖက္တြင္လည္း ေစတနာ႔ဝန္ထမ္း သတင္းစာထုတ္ စသည္တို႔ကို တၿပိဳင္နက္လုပ္ႏိုင္မည္မဟုတ္ေပ၊၊ ယေန႔ေခတ္လူငယ္မ်ား အတုယူဖြယ္ျဖစ္ သည္၊၊
၁၉၅၇ ခုႏွစ္ေၾကးမုံသတင္းစာ စတင္ထူေထာင္စဥ္ကလည္း ေၾကးမုံဦးေသာင္း(ေအာင္ဗလ) ႏွင့္အတူပါဝင္ခဲ့ၿပီး ေၾကးမုံသတင္းစာ ဦးစီးအယ္ဒီတာ အျဖစ္တာဝန္ယူခဲ့သည္၊၊ ေၾကးမုံသတင္းစာ ခ်ိတ္ပိတ္ခံရၿပီးေနာက္၊ ၁၉၆၉ ခုႏွစ္မွ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္ထိ မႏၲေလး ဟံသာ၀တီ သတင္းစာ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ျဖစ္ခဲ့သည္။ ဟံသာ၀တီသတင္းစာ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ဘ၀တြင္ ဥေရာပႏွင့္ အာရွႏိူင္ငံမ်ားစြာသို႔ သတင္းစာဆရာ တေယာက္အျဖစ္ ေလ့လာေရးခရီးဆန္႔ခဲ့သည္။ ဟံသာ၀တီသတင္းစာ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္အျဖစ္တာဝန္ယူစဥ္ ျမန္မာစာေပ လႈပ္ရွားမႈအတြက္ အေရးပါေသာ “မႏၲေလး စေနစာဖတ္ဝိုင္း” ကို ဦးေဆာင္က်င္းပခဲ့သူတဦးလည္းျဖစ္ခဲ့သည္။ ထို စေနစာေပဝိုင္းတြင္ လူထုဦးလွ လူထုေဒၚအမာ သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာ သန္းထြန္း ေမာင္သာႏိုး ေမာင္စြမ္းရည္ တင္မိုး ၾကည္ေအာင္ ကိုေလး(အင္း၀ဂုဏ္ရည္) အစရွိေသာ ထင္ရွားသည့္ စာေပကဗ်ာပညာရွင္မ်ား တက္ေရာက္ စာတမ္းဖတ္ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသျဖင့္ မဆလအာဏာရွင္တို႔၏ မ်က္မာန္ရွျခင္းခံခဲ့ရေပသည္၊၊ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္၌ မဆလအစိုးရက ဟံသာ၀တီ သတင္းစာကို ပိတ္ပင္ ဖ်က္သိမ္း လိုက္ၿပီး၊ ဦးဝင္းတင္ကိုလည္း ရာထူးမွထုတ္ပယ္ခဲ့သည္။
သို႔ေသာ္ ဆရာသည္ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ စာပိုေရးႏိုင္ခဲ့သည္၊၊ ‘ေပၚသစ္’ ကေလာင္အမည္ျဖင့္ စာေပပန္းခ်ီသဘင္ဂီတစသည္တို႔ ႏွင့္ပတ္သတ္၍ ေဆာင္းပါး၊ စာတမ္းႏွင့္ ေဝဖန္ အကဲျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ေရးသားခဲ့သည္။ မဂၢဇင္း ဂ်ာနယ္မ်ားတြင္ ကိုယ္တိုင္ေရးေဆာင္းပါမ်ား၊ ဘာသာျပန္ေဆာင္းပါးမ်ားအဆက္မျပတ္ေရးခဲ့သည္၊၊ ဆရာ ဦးဝင္းတင္၏ ထင္ရွားေသာ ဘာသာျပန္စာအုပ္မ်ားမွာ ‘ကြိ’(Queed)၊ ‘ဥတၱရအလင္း’(The Northern Star) တို႔ျဖစ္သည္၊၊ ‘ကမၻာနီတြင္တဒဂၤ’ ဆိုသည့္ ခရီးသြားမွတ္တမ္းစာအုပ္ကိုလည္းေရးသားခဲ့သည္။ ဟံသာ၀တီသတင္းစာ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ဘ၀တြင္ ဥေရာပတိုက္သို႔ ျမန္မာယဥ္ေက်းမႈအက အဖြဲ႕ႏွင့္လိုက္ပါခဲ့စဥ္က အေတြ႕အႀကဳံမ်ားကို သတင္းစာမ်ားတြင္ အခန္းဆက္ ေဆာင္းပါး မ်ားေရးခဲ့သည္၊၊ ယင္းေဆာင္ပါးမ်ားကို စုစည္း၍ ‘ေျခမွာစကား လက္ဖ်ားကဗ်ာ’ဟု စာအုပ္တအုပ္ထုတ္ေဝခဲ့သည္၊၊
ရွစ္ေလးလုံးအေရးေတာ္ပုံအတြင္း စာေပ အႏုပညာရွင္ေပါင္းစုံတို႔ လက္မွတ္ထိုးထုတ္ျပန္သည့္ ေၾကညာခ်က္ ထြက္ေပၚလာေရးအတြက္ ဆရာဦးဝင္းတင္ ကမကထျပဳ၍ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည္။ စာနယ္ဇင္းသမဂၢဖြဲ႕စည္း လႈပ္ရွားၾကသည့္ အခါ ဒုတိယဥကၠ႒အျဖစ္ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့ သည္။ ေက်ာင္းသားသမဂၢမွ ထုတ္ေဝခဲ့သည့္ “သမဂၢသတင္းစာ” တြင္လည္း တက္ႂကြစြာ ပါဝင္ေရးသားခဲ့သည္။ “ဆႏၵေဖၚသံ သတင္းစာ”ကို ၁၉၈၈ခုႏွစ္ ဩဂုတ္လ(၃၀) တြင္ ကိုယ္တိုင္ဦးစီး ထုတ္ေဝခဲ့သည္။ စစ္အာဏာသိမ္းၿပီးေနာက္ စက္တင္ဘာလ (၂၄) ရက္ေန႔တြင္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္စတင္ဖြဲ႕စည္းသည့္အခါ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏အစုအဖြဲ႕မွ ဗဟိုအလုပ္အမႈေဆာင္အဖြဲ႕ဝင္အျဖစ္တာဝန္ယူခဲ့သည္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလတြင္ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွ ဦးေအာင္ႀကီး ႏႈတ္ထြက္ခဲ့ရၿပီးေနာက္ ျပန္လည္ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည့္ ဗဟိုအလုပ္အမႈေဆာင္ေကာ္မတီတြင္ ‘အတြင္းေရးမႈး’ အျဖစ္ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည္။
စစ္အစိုးရ၏ ျပည္ထဲေရးႏွင့္သာသနာေရး ဝန္ႀကီး႒ာနမွ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ဇြန္လ (၆)ရက္ေန႔တြင္ ႏိူင္ငံေရးပါတီမ်ား ၏ လြတ္လပ္စြာ ေရးသားထုတ္ေဖၚ စည္း႐ုံးခြင့္ကို ပိတ္ပင္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ရန္ရည္႐ြယ္၍ ေၾကညာခ်က္အမွတ္ (၃၈) ကို ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွဦးေဆာင္၍ ႏိူင္ငံေရးပါတီမ်ားအေနျဖင့္ ထိုအမိန္႔ကိုဆန္႔က်င္ရန္ေဆာ္ဩခဲ့သည္၊၊ ထိုသို႔ေဆာ္ဩရာ၌ သုံးစြဲခဲ့သည့္ ‘အမ်ားျပည္သူ၊ သေဘာမတူတဲ့၊ အမိန္႔အာဏာဟူသမၽွ၊ တာဝန္အရ ဖီဆန္ၾက’ ဟူေသာေဆာင္ပုဒ္ကို ဆရာဦးဝင္းတင္ေရးသားခဲ့သည္။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ျပစ္မႈမွ ေရွာင္တိမ္းေနသည့္တရားခံ (အဖြဲ႕ခ်ဳပ္လူငယ္ စိုးသိမ္း) ၏ ဖခင္ထံ တယ္လီဖုန္း ဆက္သြယ္စကားေျပာဆို၍ဟူေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ဇူလုိင္ (၄) ရက္ ေန႔တြင္ ဆရာဦး၀င္းတင္ ဖမ္းဆီးခံရသည္။ အလုပ္ၾကမ္းႏွင့္ ေထာင္ဒဏ္ (၃) ႏွစ္ခ်မွတ္ခံရသည္။ လြတ္ရက္ ေစ့ခါနီးတြင္ ဆရာဦး၀င္းတင္အား “လိႈင္းႀကီးေလထန္ ျဖစ္ရပ္မွန္” ဆိုသည့္ စစ္အစိုးရ၏ ၀ါဒျဖန္႕ခ်ိေရး ျပပြဲကို စစ္ေထာက္လွမ္းေရးက ျပသခဲ့သည္။ ထို႕ေနာက္ ဆရာ၏ ျပပြဲအေပၚအျမင္ကို ေရးေပး ရန္ ေတာင္းဆိုခဲ့သည္။ ျပပြဲရည္ရြယ္ခ်က္က ၁၉၈၈ လူထုအေရးပုံကို အၾကမ္းဖက္ အဖ်က္လုပ္ရပ္အျဖစ္ ပုံေဖၚျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ဆရာက ျပန္ေျပာျပသျဖင့္ သိရသည္။ ဆရာက ဖူးစကက္ ၂၅ မ်က္ႏွာ သူ႕အျမင္ကို ေရးေပးခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။ ျပပြဲက်င္းပသည့္ အင္ဗိြဳင္းခမ္းမ အ၀င္၀တြင္ တပ္မေတာ္သာအမိ၊ တပ္မေတာ္သာ အဖ ဆိုေသာ ေဆာင္ပုဒ္နဖူးစည္းမွစ၍ ေ၀ဖန္ခဲ့သည္။ ျပည္သူသာအမိ ျပည္သူသာအဖ သာျဖစ္ရမည္ဟု ဆရာက ျပင္းတန္ေသာ စကားေ၀ါဟာရမ်ားသုံးကာ ေ၀ဖန္ခဲ့ေၾကာင္း ေျပာျပ သည္။ ဆရာ့အား ၎ျပပြဲကို ျပသခဲ့သည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ႏိုင္ငံေရးကိုစြန္႔၍ စစ္အုပ္စုႏွင့္လက္တြဲရန္ စစ္ေထာက္လွမ္းေရးမွ ဗိုလ္မႉးခ်ဳပ္သန္းထြန္းက စည္းရုံးျခင္းျဖစ္သည္။ ဆရာက ‘စစ္လႊမ္းမိုးေရးဒႆန’ကို သူအသက္ရွင္ေနသေရြ႕ တိုက္ဖ်က္မည္ဟု တုန္ျပန္ခဲ့သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ၁၉၉၂ ႏွစ္ ဇြန္လတြင္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္က အမ်ားျပည္သူ ဆူပူအံုႂကြေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ ေနာက္ကြယ္မွ ႀကိဳးကိုင္ အားေပးခဲ့သည္ဟု စြပ္စြဲကာ အင္းစိန္ ေထာင္ထဲမွာပင္ ေထာင္ဒဏ္ (၁၁) ႏွစ္ ထပ္မံ ခ်မွတ္ခံရသည္။
ဆရာ ဦးဝင္းတင္အား ၁၉၈၉ ခု ဇူလိုင္လ (၄) ရက္ေန႔ဖမ္းဆီးခ်ိန္မွ စ၍ အင္းစိန္ေထာင္ အထူးတိုက္ဝင္းအတြင္းထားရွိ၍ ပတ္ဝန္းက်င္ ႏွင့္ လုံး၀ အဆက္အသြယ္ျဖတ္ေတာက္ထားခဲ့သည္။ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းတြင္ ဆရာ ဦးဝင္းတင္အား အထူးတိုက္မွ ( ၃ ) တိုက္သို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ ထားခဲ့သည္။ အက်ဥ္းေထာင္အတြင္း အာဏာပိုင္မ်ား၏ မတရားျပဳမႈမ်ားကို ဆန္႔က်င္တိုက္ပြဲဆင္ရာတြင္ ဦးေဆာင္ခဲ့သည္။ ေထာင္တြင္းႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားအခြင့္အေရးအတြက္ တိုက္ပြဲဝင္ရင္း သတင္းစဥ္တခုကို တိုက္ဝင္းအတြင္း ထုတ္ေဝႏိုင္ခဲ့သည္။ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္ တြင္ Suu-Slorc Dialogue “ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးအေျဖရွာေရးလမ္းစဥ္” ကို ေရးသားခဲ့သည္။ ‘ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အားျပန္လႊတ္ေပးရန္’ ‘အမ်ိဳးသား ညီလာခံ ဖ်က္သိမ္းေပးရန္’ ‘စစ္မွန္ေသာ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးမႈမ်ားစတင္ရန္’ သေဘာထားစာတမ္းကို ေရးသားျဖန္႔ေဝခဲ့သည္။ ထိုေနာက္ သုံးပြင့္ဆိုင္ေဆြးေႏြးပြဲ စတင္ရန္၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၊ န၀တ၊ လူမ်ိဳးစုေခါင္းေဆာင္မ်ား ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးမွသာလၽွင္ ျမန္မာႏိုင္ငံလက္ငင္းႀကဳံေတြ႕ေနရေသာ ျပႆနာအရပ္ရပ္ကို ေျဖရွင္းႏိုင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ႏိုင္ငံေရးေပၚလစီတရပ္ခ်မွတ္ ထုတ္ျပန္ေၾကညာခဲ့သည္။
၁၉၉၅ ခုႏွစ္ ဩဂုတ္လတြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လြတ္ေျမာက္လာၿပီးေနာက္ စစ္မွန္ေသာ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးပြဲမ်ား အရိပ္အေယာင္ မေတြ႕ရသျဖင့္ “Appeal to the world” ကမၻာႀကီးသို႔ ပန္ၾကားခ်က္တေစာင္ကို ေရးသား၍ ဘ၀တူေထာင္က်ႏိုင္ငံေရးရဲေဘာ္မ်ား၏ အကူအညီျဖင့္ ေထာင္ျပင္ပသို႔ ေရာက္ရွိျပန္႔ႏွန္႔ ေအာင္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ႏိုင္သည္။ ထိုစာတြင္ စစ္အစိုးရ၏ လုပ္ရပ္မ်ားသည္ ႐ိုးသားမွန္ကန္မႈမရွိသျဖင့္ ႏိုင္ငံတကာမွ စစ္အာဏာရွင္ နအဖအား ဝိုင္ဝန္းအေရးယူေပးပါရန္ ေတာင္းဆိုခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ရက္ပိုင္းအတြင္း “Appeal to the Public” ကမၻာ့ျပည္သူမ်ားသို႔ ပန္ၾကားခ်က္ကို ေရးသားျဖန္႔ေဝခဲ့သည္။ ယင္း “ပန္ၾကားခ်က္” တြင္ စစ္အာဏာရွင္တို႔သည္ ကမၻာ့ျပည္သူမ်ား အား အထပ္ထပ္အဖန္ဖန္ လိမ္လည္လွည့္ျဖႇားေနသည္ကို ဒဏ္ခတ္ေသာအားျဖင့္ နည္းမ်ိဳးစုံဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ၾကပါရန္ တိုက္တြန္း ထားသည္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လြတ္ေျမာက္လာၿပီးေနာက္ ဇူလိုင္လအတြင္းမွာပင္ ‘ေထာင္တြင္းလူ႕အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖါက္မႈ အစီရင္ခံစာ’ ကို ျမန္မာႏိုင္ငံလူ႕အခြင့္အေရးေစာင့္ၾကည့္သူ ‘မစၥတာ ယိုဇိုယိုကိုတာ’မွတဆင့္ ကုလသမဂၢေ႐ႊ ရတုညီလာခံသို႔ ေရာက္ရွိေအာင္ စုေပါင္းေဆာင္႐ြက္ ၾကရာတြင္ ဆရာဦးဝင္းတင္ဦးေဆာင္ခဲ့သည္၊၊ ထို႔ျပင္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္အေနျဖင့္ အတုအေယာင္ အမ်ိဳးသားညီလာခံမွ ႏႈတ္ထြက္ သင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳခ်က္ကို ေထာင္တြင္းႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ား စုေပါင္း လက္မွတ္ေရးထိုး၍ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ အေထြေထြအတြင္းေရးမႉး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ထံေပးပို႔ႏိုင္ခဲ့သည္၊၊ ထို႔ျပင္ လက္ငင္း အေရးအႀကီးဆုံး လုပ္ငန္းစဥ္ (၂) ခုကို အေကာင္အထည္ ေဖၚရန္လိုအပ္ေၾကာင္း အႀကံျပဳတိုက္တြန္းခဲ့သည္။ ယင္း လုပ္ငန္းစဥ္ (၂)ရပ္မွာ ပါတီျပဳျပင္ေရး (Party Reform) ႏွင့္ ညီလာခံ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး (NC Reform) တို႔ျဖစ္သည္။ ဆရာ ဦးဝင္းတင္သည္ ေထာင္တြင္း၌ ‘ထ’ေလးလုံးေပၚလစီကို ခ်မွတ္လမ္းၫႊန္မႈ ေပးခဲ့ေပသည္။ “ထူေထာင္ရမယ္၊ ထိန္းသိမ္းရမယ္၊ ထိုင္မေနနဲ႔၊ ထိေတြ႕ရမယ္” ဆိုသည့္ ေပၚလစီျဖစ္သည္။ ယင္းေပၚလစီက ေထာင္တြင္းရွိ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ား စိတ္ဓါတ္ မက်ေရး၊ စစ္ေထာက္လွမ္းေရး၏ ဦးေႏွာက္ခဝါခ်မႈမခံရေရး၊ မိမိ၏ အေတြးအေခၚအသိအျမင္ ပိုမို အားေကာင္း တိုးတက္လာ ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ေရး၊ အက်ဥ္းသားအခြင့္အေရးမ်ား ပိုမိုရရွိေရးအတြက္ အာဏာပိုင္တို႔၏ဖိႏွိပ္မႈမ်ားကို ငုံ႔မခံေရး၊ အခြင့္အေရးမ်ား အတြက္ ညီညီၫြတ္ၫြတ္ တိုက္ပြဲဝင္ေရးမ်ားကို လမ္းၫႊန္ေပးႏိုင္ခဲ့သည္၊၊
၁၉၉၅ ဇူလိုင္လလယ္တြင္ ေထာင္တြင္းႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႕အစည္း အင္အားစုအသီးသီးပါဝင္စုစည္းေသာ ေထာင္တြင္း လူ႕အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ား၊ ေထာင္တြင္းဖိႏွိပ္ၫွင္းပန္းမႈမ်ား၊ ရဲဘက္စခန္းမ်ား၏ ငရဲခန္းမ်ား၊ လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံ အေျခအေန တို႔ ပါဝင္ေသာ (၈၃) မ်က္ႏွာပါ စာတမ္း ‘ေထာင္တြင္းလူ႕အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖါက္မႈအစီရင္ခံစာ’ကို အျပင္သို႕ခိုးထုတ္ႏိုင္ခဲ့သည္၊၊ တိုက္ဆိုင္စြာပင္ ေဒၚစုကလည္း ဇူလိုင္(၁၀) တြင္ ေနအိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္မွလြတ္ေျမာက္လာခ်ိန္ျဖစ္သည္၊၊ ေနာက္တိုက္ဆိုင္မႈတခုမွာ ထိုစဥ္က ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာလူ႕အခြင့္အေရး ေစာင့္ၾကည့္သူ ကုလသမဂၢသံတမန္ မစၥတာယိုဇိုယိုကိုတာလည္း မေရွးမေႏွာင္းမွပင္ ရန္ကုန္သို႕ေရာက္လာခ်ိန္ျဖစ္သည္၊၊ ဤသို႕ျဖင့္ အစီရင္ခံစာမွာ ေခ်ာေမာစြာပင္ မစၥတာ ယိုဇိုယိုကိုတာ၏ လက္သို႕ ေရာက္သြားခဲ့ေၾကာင္း သတင္းၾကားခဲ့ရပါသည္၊၊ ထို႕ျပင္တဆက္တည္းမွာပင္ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္အားက်င္းပဆဲ အမ်ိဳးသားညီလာခံမွ ႏႈတ္ထြက္သင့္ေၾကာင္း ေထာင္တြင္းႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားက စုေပါင္း လက္မွတ္ေရးထိုး ကာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ထံေပးပို႕ႏိုင္ခဲ့ၾကပါသည္၊၊ ဤကဲ့သို႕ေထာင္တြင္း၌ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ား ညီညီၫြတ္ၫြတ္ စိတ္ဓါတ္မက်ဘဲ ႏိုင္ငံေရးတာဝန္မ်ားကိုဆက္လက္ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ျခင္းမွာ ဦးဝင္းတင္ ကဲ့သို႕ေသာ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္း တေယာက္၏ ဦးေဆာင္လမ္းၫႊန္မႈ ရွိေန ေသာေၾကာင့္ဆိုသည္မွာ အလြန္ထင္ရွားပါသည္၊၊
၁၉၉၅ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလတြင္ ထို (၈၃) မ်က္ႏွာပါစာတမ္း ‘ေထာင္တြင္းလူ႕အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖါက္မႈအစီရင္ခံစာ’ ကုလသမဂၢသို႔ ေရာက္ရွိသြားျခင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အာဏာပိုင္မ်ား အႀကီးအက်ယ္ေဒါသေပါက္ကြဲကာ၊ (၄) တိုက္ မွ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားတဦး ျဖစ္သူ တပ္ၾကပ္ႀကီးေဟာင္း တင္ဝင္းအား စစ္ေထာက္လွမ္းေရးမွ ေသြးေဆာင္စည္း႐ုံး၍ တိုက္ဝင္းအတြင္းရွိ လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို စစ္ေဆးေမးျမန္းခဲ့သည္၊၊ တင္ဝင္း ကသူ႕အား စစ္ေထာက္လွမ္းေရးက ျပန္လႊတ္ေပးမည္ဟူေသာ မက္လုံးေၾကာင့္ သစၥာေဖါက္ခဲ့ သည္၊၊ ဤသို႕ျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားထားရာ တိုက္ဝင္းအတြင္း ရွိ လၽွိဳ႕ဝွက္ခ်က္မ်ား ေပါက္ၾကားကာ ေရဒီယို အပါအဝင္ စာ႐ြက္စာတမ္းမ်ား သိမ္းဆည္းခံခဲ့ရပါသည္၊၊ ‘အမ်ိဳးသားေန႕စိန္ရတုသဘင္ အထိမ္းအမွတ္ လက္ေရးစာေစာင္’ ႏွင့္ ဖုန္းေမာ္ အထိမ္းအမွတ္ ‘ေသြးသစ္လႈိင္း’စာေစာင္၊ အပတ္စဥ္ လက္ေရးသတင္းစာေစာင္မ်ားလည္း သိမ္းဆည္းခံရပါသည္၊၊ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသား (၆၃) ေယာက္ကို ေထာင္ထဲမွာပင္ စစ္ေထာက္လွမ္းေရးက ထပ္မံဖမ္းဆီး တိုက္ပိတ္လိုက္ပါသည္၊၊
သို႕ျဖင့္ ဆရာဦးဝင္းတင္အပါအဝင္ က်ေနာ္တို႕ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသား (၈) ေယာက္ကို နာမည္ေက်ာ္ စစ္ေခြးတိုက္တြင္ တိုက္ပိတ္ လိုက္ပါသည္၊၊ စစ္ေခြးတိုက္ (၁) ခန္းတြင္ ေဒါက္တာျမင့္ႏိုင္ (ကန္႕ဘလူ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္)၊ (၂) ခန္းတြင္ စာေရးသူ၊ (၃) ခန္းတြင္ ေဒါက္တာ ေဇာ္ျမင့္ေမာင္ (အမရပူရလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္) (၄) ခန္းတြင္ မ်ိဳးျမင့္ညိမ္း၊ (၅) ခန္းတြင္ ေဒါက္တာ ခင္ေဇာ္ဝင္း၊ (၇) ခန္းတြင္ ဦးႏိုင္းႏိုင္း( ပုဇြန္ေတာင္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္)၊ အခန္း(၈)တြင္ ဦးထြန္းဝင္း (မင္းဗ်ားစီးနင္းတိုက္ခိုက္မႈ) ႏွင့္ အခန္း(၁၀)တြင္ ဆရာဦးဝင္းတင္ ျဖစ္ပါသည္၊၊ စစ္ေခြးတိုက္တခုလုံးတြင္ က်ေနာ္တို႔ရွစ္ေယာက္သာရွိပါသည္၊၊ သမံတလင္းေပၚတြင္ အိပ္ၾကရၿပီး ေသာက္ေရအိုးႏွင့္တကြ မည္သည့္ အသုံးအေဆာင္မၽွ မေပးပါ၊၊ အဆိုးဆုံးကိစၥမွာ အိမ္သာသြားရန္ ဘာမၽွစီစဥ္မေပးျခင္းျဖစ္သည္၊၊ သီတင္းတပတ္မၽွလည္း ေရခ်ိဳးခြင့္မေပးဘဲ ထားခဲ့သည္၊၊ က်ေနာ္တို႕က ကိုယ့္အတြက္ထက္ ဆရာဦးဝင္းတင္အတြက္ ပို၍ စိုးရိမ္ခဲ့ၾကသည္၊၊ ဆရာသည္ ထိုစဥ္က အူက်ေဝဒနာ ခြဲစိပ္ကုသမႈ ခံယူထားရသည္မွာ မၾကာေသး၊၊ ထို႕ေၾကာင့္ ဤမၽွဆိုး႐ြားလွေသာ ၫွင္းပမ္းႏွိပ္စက္မႈဒဏ္ေၾကာင့္ ဆရာ့က်န္းမာေရးပိုမိုဆိုး႐ြားသြားမည္ကို အားလုံးကစိုးရိမ္ခဲ့ၾကသည္၊၊ သို႕ေသာ္ ဆရာကား အၿပဳံးမပ်က္၊ အျခားသူမ်ားကိုပင္ စိတ္ဓါတ္မက်ရန္ အားေပးေနခဲ့ေပသည္၊၊
၁၉၉၆ မတ္လ(၁၂)ရက္တြင္ ဆရာ့ (၆၆)ႏွစ္ေျမာက္ေမြးေန႕ပြဲကို ထိုစစ္ေခြးတိုက္မွာပင္ က်ေနာ္တို႕ဆင္ႏြဲခဲ့ၾကသည္ကို သတိရေနမိသည္၊၊က်ေနာ္တို႕အားလုံးက သီခ်င္းျဖင့္၎ ကဗ်ာျဖင့္၎ ဆရာ့ ေမြးေန႕ကို ဂုဏ္ျပဳ႐ြတ္ဆိုခဲ့ၾကသည္၊၊ ဆရာကလည္း သူ႕ဘ၀ ျဖတ္သန္းမႈ အေတြ႕အႀကဳံအခ်ိဳ႕ကို ျပန္ေျပာင္းေျပာျပခဲ့သည္၊၊ ဆရာက လူ႕ဘ၀ဆိုသည္မွာ စိန္ေခၚမႈမ်ားကို ရင္ဆိုင္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ စိန္ေခၚမႈကို ရင္မဆိုင္လို၍ ထြက္ေျပးပါက ဘ၀႐ႈံးသမားအျဖစ္ နိဂုံးခ်ဳပ္ရ႐ုံသာရွိေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ စိန္ေခၚမႈမွန္သမၽွကို ရဲရဲဝံ့ဝံ့ ရင္ဆိုင္ရန္ ျပင္ဆင္ထားျခင္းသည္ ေအာင္ျမင္ ျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္သည္ဟု က်ေနာ္ တို႕ကို အားတက္ဖြယ္ရာစကားမ်ား ေျပာၾကားခဲ့သည္၊၊
စစ္ေခြးတိုက္တြင္ ဆရာႏွင့္ အတူေနရစဥ္က – “ျမန္မာျပည္မွာ ႏိုင္ငံေရး လုပ္ေတာ့မယ္ဆိုကတည္းက စစ္အာဏာရွင္ေတြနဲ႕ ရင္ဆိုင္ရမယ္ဆိုတာ က်ေနာ္တို႕ ႀကိဳတင္ တြက္ဆ ထားရမယ္၊၊ အာဏာရွင္ကို ပလင္ေပၚကဆြဲခ်တဲ့အခါ အဆင္မသင့္ရင္ အသက္ေတာင္ ေပးခ်င္ ေပးရလိမ့္မယ္ဆိုတာလည္း က်ေနာ္တို႔ ျမင္ထားဖို႕လိုပါတယ္၊၊ က်ေနာ္တို႕ေခတ္မွာ က်ေနာ္တို႕တာဝန္မေက်ရင္ ေနာက္လာမယ့္ မ်ိဳးဆက္ေတြက က်ေနာ္တို႕ကို အျပစ္တင္ စရာျဖစ္လိမ့္မယ္၊၊ အနည္းဆုံး ေနာက္တက္လာမယ့္ လူငယ္မ်ိဳးဆက္ကို လြတ္လပ္ေရးနဲ႕ တရားမၽွတေရးအတြက္ ဘယ္လမ္းကိုေလၽွာက္ရမယ္ ဆိုတာ ေလာက္ေတာ့ စံနမူနာျပႏိုင္ရမယ္၊၊ က်ေနာ္တို႕ကိုယ္တိုင္ အလံမလွဲစတမ္း စြန္႕လႊတ္စြန္႕စားျပႏိုင္မွ ေနာက္လူငယ္ မ်ိဳးဆက္ကလည္း ဒီအလံကိုဆက္လက္စြဲကိုင္ခ်ီတက္ၾကမွာျဖစ္တယ္၊၊ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႕ အေနနဲ႕စစ္လႊမ္းမိုးေရး ဒႆနကို အျမစ္ကလွန္ႏိုင္ဖို႕ ဒီပြဲမွာ အလံ မလွဲစတမ္း ယုံၾကည္ခ်က္ကို ၿမဲၿမဲဆုပ္ကိုင္ထားၾကဖို႕လိုပါတယ္၊၊”- ဟု ဆရာေျပာခဲ့ဖူးေသာ စကားရပ္ကို ယခု ျပန္လည္ စဥ္းစားၾကည့္ေသာအခါ ဆရာကိုယ္တိုင္က စိန္ေခၚမႈမ်ားအတြက္ အသင့္ျပင္ဆင္ထားပုံကို ေတြ႕ရသည္၊၊
“အာဏာရွင္ကို ပလင္ေပၚကဆြဲခ်တဲ့အခါ အဆင္မသင့္ရင္ အသက္ေတာင္ ေပးခ်င္ ေပးရလိမ့္မယ္ဆိုတာလည္း က်ေနာ္တို႔ ျမင္ထားဖို႕ပါတယ္၊၊” ဆိုေသာ ဆရာ့စကားမွာ အျမင့္ဆုံးေသာစိန္ေခၚမႈႀကီးမႈကို ရင္ဆိုင္ရန္ ဆရာ့အေနႏွင့္ အသင့္ျပင္ဆင္ထားၿပီးျဖစ္သည္ကို ခံစားသိရွိ ႏိုင္သည္၊၊ ထို႔ျပင္ ဆရာ၏ “ထူေထာင္ရမယ္၊ ထိန္းသိမ္းရမယ္၊ ထိုင္မေနနဲ႔၊ ထိေတြ႕ရမယ္” ဆိုသည့္ လမ္းၫႊန္ခ်က္မွာလည္း စိန္ေခၚမႈမ်ားကို ရင္ဆိုင္ အႏိုင္ယူႏိုင္ေရးအတြက္ ျပင္ဆင္ခိုင္းျခင္းျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ႏိုင္သည္၊၊ ဆရာဦးဝင္းတင္သည္ က်န္းမာေရးအေျခအေန အလြန္စိုးရိမ္စရာ အေျခအေန၌ပင္၊ သူ႕၏ ရဲရင့္ျပတ္သားေသာ စိန္ေခၚမႈမ်ားျဖင့္ မ်ိဳးဆက္သစ္တို႔ကို လမ္းျပခဲ့သည္၊၊ ဆရာသည္ အက်ဥ္းေထာင္တြင္း၌ အထီးက်န္ဘ၀ကို (၁၉) ႏွစ္ေက်ာ္ ျဖတ္သန္းရင္း စစ္အာဏာရွင္တို႔၏ စိန္ေခၚမႈကို ရင္ဆိုင္အံတု ျပခဲ့သည္၊၊ ေထာင္မွ ျပန္လြတ္ျပီးေနာက္တြင္လည္း အျပာေရာင္ အက်ဥ္းသား၀တ္စုံကို ေသသည့္တိုင္ ၀တ္ဆင္ျခင္းျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ စနစ္ဆိုးေအာက္မွ မလြတ္ေျမာက္ေသးေၾကာင္း လူထုအား သတိေပးႏိႈးေဆာ္သြားခဲ့သည္။
မ်ိဳးဆက္သစ္တို႔အေနျဖင့္ ဆရာဦးဝင္းတင္ကို အားက်အတုယူရင္း ျမန္မာႏိုင္ငံ စစ္လႊမ္းမိုးမႈ အရိပ္မည္း ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ ေပၚေပါက္လာမည့္ စိန္ေခၚမႈအသစ္မ်ားကို ရင္ဆိုင္အံတုရန္ ျပင္ဆင္ၾကရေပဦးမည္၊၊ ဆရာေမွ်ာ္မွန္းခဲ့ေသာ စစ္အာဏာရွင္စနစ္အျမစ္ျဖဳတ္ေရး တိုက္ပြဲအသစ္၊ စိန္ေခၚမႈအသစ္တို႔ကို ရင္ဆိုင္ အႏိုင္ယူေရး အတြက္ မ်ိဳးဆက္သစ္တို႕ဆက္လက္ ျပင္ဆင္ၾကရေပဦးမည္၊၊ စိန္ေခၚမႈမ်ားကို ရင္ဆိုင္ရဲသည့္ ဆရာဦး၀င္းတင္စိတ္ဓါတ္ အဓြန္႕ရွည္ပါေစ။
(ဆရာ ဦး၀င္းတင္ (ဟံသာ၀တီ) အား ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ ဦးညႊတ္ဂုဏ္ျပဳလိုက္ပါသည္။)
Comments
Post a Comment