အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ရဲ႕ အာေဘာ္ျဖစ္တဲ့ ဒီလႈိင္းစာေစာင္မွာ
အမ်ဳိးသား ဒီမုိကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အပတ္စဥ္နီးပါး
ေရးသားခဲ့တဲ့ “ဒီစကား” ဆိုတဲ့ စာစုေလးေတြကို စုစည္းထုတ္ေ၀လိုက္တဲ့ စာအုပ္
ျဖစ္ပါတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရာျပည့္ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ ထုတ္ေ၀ပါတယ္။
“ဒီစကား ၁၀၀” ပါတဲ့။ ေရႊျပည္တန္ စာေပက ၂၀၁၄ ဒီဇင္ဘာမွာ ပထမအႀကိမ္အျဖစ္
အုပ္ေရ ၁၀၀၀၊ တန္ဖိုး ၃၅၀၀ က်ပ္နဲ႔ ထုတ္ေ၀ပါ တယ္။ စီစဥ္သူက ေက်ာ္ထက္ေအာင္
(ေရႊျပည္တန္) ပါ။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို အထူး မိတ္ဆက္ေပးစရာ လိုမယ္ မထင္ပါဘူး။
မိခင္ႀကီး ေဒၚခင္ၾကည္ က်န္းမာေရး မေကာင္းလို႔ လာေရာက္ျပဳစုရင္း ရွစ္ေလးလုံး အေရးေတာ္ပုံနဲ႔ ႀကဳံႀကိဳက္လို႔ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး ေလာကထဲ ၀င္ေရာက္ လာသူလို႔ ေျပာခ်င္ေျပာ၊ ဆိုခ်င္ဆို၊ ဒီကေန႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို က်ေနာ္တို႔ ျပည္သူတရပ္လုံးကေရာ၊ ကမၻာ့ အသိုင္းအ၀ိုင္းကေရာ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားတာ ျငင္းပယ္စရာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ယူဆမိ ပါတယ္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ဟာ ၁၉၉၀ ခု ပါတီစုံ အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ကိုယ္စားလွယ္အမ်ားစု တင္ေျမွာက္ခံခဲ့ၾကရတာ အားလုံးအသိ၊ ကမၻာအသိ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ စစ္အာဏာရွင္ ေတြက ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္းပဲ အာဏာလႊဲအပ္ မေပးခဲ့ပါဘူး။ ဗိုလ္ေစာေမာင္က ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံဥပေဒနဲ႔ အာဏာရယူမယ္ လား၊ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံနဲ႔ အာဏာရယူမယ္လား ဆိုၿပီး ေျပာၾကားခဲ့ေပမယ့္ ဗိုလ္ေစာေမာင္ ဖယ္ရွားခံခဲ့ရတဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ဗိုလ္သန္းေရႊ၊ ဗုိလ္ခင္ညြန္႔တို႔ဟာ တိုင္းျပဳျပည္ျပဳ လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲ မဟုတ္ပါပဲ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲၿပီးမွ အာဏာအပ္ႏွင္းႏိုင္မယ္ ဆိုၿပီး အခ်ိန္ဆြဲဆန္႔လာလိုက္တာ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ထိ ဆိုပါေတာ့။
၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္က သပိတ္ေမွာက္ခဲ့လို႔ ျပည္ေထာင္စု ႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးပါတီက အမ်ားစု အႏုိင္ရခဲ့တယ္။ စစ္ဘက္ အရာရွိႀကီးေတြ အရပ္ဘက္ကူးေျပာင္းၿပီး အာဏာရယူခဲ့ၾကတယ္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲက်မွ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္က ၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့တယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လည္း ေကာ့မႉးၿမိဳ႕နယ္က ေရြးေကာက္ခံ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။
ၾကားကာလ ၁၉၉၀ -၂၀၁၀ ေတြမွာ အမ်ဳိးသား ဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ဟာ အခက္အခဲ၊ အထုအေထာင္းေတြ ၾကားက ႐ုန္းကန္လႈပ္ရွားခဲ့ရတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လည္း ႏွစ္ရွည္လမ်ား ေနအိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္ ခံခဲ့ရတယ္။ အဲဒီမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က “ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္းမွ လြတ္ကင္းေရးႏွင့္ အျခားေရးသားခ်က္မ်ား” ပထမအႀကိမ္ ၁၉၉၁၊ ဒုတိယအႀကိမ္ ၁၉၉၅၊ ထပ္မံထုတ္ေ၀ျခင္း ၂၀၁၀၊ (Freedom from Fear: And Of her Writings) စာအုပ္ရယ္၊ “ျမန္မာျပည္မွ ေပးစာမ်ား” ပထမအႀကိမ္ ၁၉၉၇၊ ထပ္မံထုတ္ေ၀ျခင္း ၂၀၁၀၊ (Letter from Burma) စာအုပ္ရယ္၊ စာအုပ္ ႏွစ္အုပ္ ေရးသားခဲ့တယ္။
ကမၻာ့ အရပ္ရပ္က ေပးအပ္ၾကတဲ့ ဘြဲ႔၊ ဆုေတြလည္း ႏိုဘယ္ဆု (Noble Prize for Peace Oslo, Norway 1991) အပါအ၀င္ ၁၁၈ ဆုေတာင္ ရရွိခဲ့ပါတယ္။ အခုထိ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ ျမန္မာျပည္ ဒီမိုကေရစီ ရရွိဖို႔ အတြက္ က်ေနာ္တို႔ကို ဦးေဆာင္ၿပီး တိုက္ပြဲ၀င္ေနတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ ျဖစ္ပါတယ္။
အခု “ဒီစကား ၁၀၀” စာအုပ္မွာ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ စတင္ တည္ေထာင္စဥ္ ကတည္းက ပါ၀င္ခဲ့တဲ့ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ယခု အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ နာယကႀကီး ဦးတင္ဦးရဲ႕ အမွာစကား၊ ဒီစကား ၁ မွ ၁၀၀၊ ကိုယ္ေရး မွတ္တမ္း အက်ဥ္း၊ ရရွိခဲ့ေသာ ဂုဏ္ထူး၊ ဘြဲ႔ထူးနဲ႔ ဆုတံဆိပ္မ်ား ပါ၀င္ၾကပါတယ္။
ဦးတင္ဦးရဲ႕ အမွာစာမွာ “ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အပတ္တကုတ္ ေရးသားေနသည့္ ဒီစကားမ်ားသည္ ေနာင္ ႏွစ္ကာလ ၾကာလာသည့္အခါ ဂႏၳ၀င္ေျမာက္ စာေပလက္ရာတခု ျဖစ္လာႏိုင္႐ုံသာမက သမုိင္းတန္ဖိုး အလြန္ႀကီးမားသည့္ စာစုမ်ား ျဖစ္လာလိမ့္မည္ဟု ဧကန္မုခ် ယုံၾကည္ပါသည္” လို႔ညႊန္းဆိုထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ “ဒီစကား ၁၀၀” မွာ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္တဲ့ အေလ်ာက္ ေတာင္သူလယ္သမား၊ အလုပ္သမား၊ ေက်ာင္းသား၊ လူငယ္၊ ျပည္သူေတြရဲ႕ အေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အျမင္ေတြ ေတြ႔ၾကရတယ္။ ဒါ့အျပင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး၊ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး စတဲ့ ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ႐ုိးသား ရွင္းလင္း ျပတ္သားတဲ့ အျမင္ေတြလည္း ေတြ႔ၾကရတယ္။ ၿပီးေတာ့ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေတြ႔အႀကဳံ အျမင္ေတြလည္း ေတြ႔ၾကရတယ္။
ေနာက္ သူမရဲ႕ စ႐ိုက္၊ အေလ့အက်င့္နဲ႔ ခံစားမႈတခ်ဳိ႕။ ဒီစာအုပ္မွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ ႀကီးျမတ္တဲ့ အေျမာ္အျမင္ ေတြကို သိရွိခြင့္ ရလိုက္သလို သူမရဲ႕ ႐ိုးသားျဖဴစင္လွတဲ့ ေနမႈ၊ ထုိင္မႈ သိရွိခြင့္ရျခင္း ၀ိေရာဓိဟာ ထူးျခားခ်က္တရပ္ ျဖစ္လိမ့္မယ္ ထင္ပါရဲ႕။
“အႏုပညာရွင္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရး ဆက္စပ္မႈက ႐ိုး႐ိုးေလးပါ။ ဒီ လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းထဲက ျဖစ္တဲ့ အႏုပညာရွင္ေတြဟာ ဒီလူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္း အေပၚမွာ တာ၀န္ရွိပါတယ္” (ဒီ ၁၇)
“ကိုယ့္ရဲ႕ တန္ဖိုးဆိုတာက လုပ္ပိုင္ခြင့္၊ ရာထူး၊ ေနရာ၊ အာဏာ၊ ပစၥည္းဥစၥာနဲ႔ ျဖတ္လို႔ မရတဲ့ ဘာအက်ဳိးအျမတ္ကိုမွ မေမွ်ာ္မွန္းဘဲ တာ၀န္ကိုထမ္းေဆာင္တဲ့ သိကၡာပါပဲ။ ဒီသိကၡာ တည္ေနသေရြ႕ ခ်မ္းသာဒဏ္ရဲ႕ ႐ုိက္ခတ္မႈကို ခံႏိုင္စြမ္းအား ျပည့္ေနမွာပါ” (ဒီ ၂၁)
“ဒီမိုကေရစီ အတြက္ လုပ္ေဆာင္မႈေတြကို မလိုလားတာေၾကာင့္ ပါတီႏိုင္ငံေရးနဲ႔ အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေရးဟာ မတူသလို၊ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္ေနသလို ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိေရးေတြနဲ႔လည္း ရင္ဆုိင္ခဲ့ရပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြကို အေျခခံမွသာ ယခုေခတ္ႀကီးမွာ ဒီမိုကေရစီေရး လုပ္ႏုိင္တာပါ” (ဒီ ၂၇)
“လူငယ္ေတြ အတြက္ အလုပ္အကိုင္ ဖန္တီးေရးက ဦးစားေပးရမယ့္ ကိစၥလို႔ က်မ ျမင္ပါတယ္။ အလုပ္အကိုင္ရွိမွ ကုိယ့္ ဘ၀ရပ္တည္ေရး အတြက္ ကိုယ္တိုင္ထမ္းေဆာင္ႏုိင္မွာ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ အစား၊ အ၀တ္၊ ေနအိမ္ စတာေတြနဲ႔ သာမက စိတ္ဓာတ္ေရးရာ အရ လုိအပ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ မိမိကိုယ္မိမိ ယုံၾကည္မႈ၊ လူသားတေယာက္ရဲ႕ အေျခခံ ဂုဏ္သိကၡာတို႔နဲ႔ ဆိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူငယ္ေတြ အလုပ္လက္မဲ့ ျဖစ္တာ ၾကာလာတဲ့ အခါ စိတ္ေလ႐ုံမက လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းအေပၚ မေက်နပ္စိတ္၊ နာက်ည္းစိတ္ေတြ ျဖစ္လာတတ္ပါတယ္” (ဒီ-၂၈)
“ျပႆနာဟာ ဘယ္ေလာက္ အေရးႀကီးသည္ျဖစ္ေစ၊ ေျဖရွင္းနည္းက ပိုအေရးႀကီးပါတယ္ လို႔ က်မ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ျပႆနာ ေျဖရွင္းတတ္ဖို႔ ဒီမုိကေရစီ ရွင္သန္ဖြံ႔ၿဖိဳးေစလိုသူေတြ အားလုံး ေလ့က်င့္ယူရပါ လိမ့္မယ္။ အႏုိင္အရႈံးဆိုတာ ထာ၀ရ မဟုတ္တဲ့အျပင္ ႏုိင္ျခင္း၊ ရႈံးျခင္းဟာ အဓိကမဟုတ္ပါဘူး။ အဓိက က်တာက ႏိုင္ျခင္း၊ ရႈံးျခင္းရဲ႕ အက်ဳိးဆက္ ပါ” (ဒီ ၃၁)
“ႏုိင္ငံေရးကို စိတ္၀င္စားတဲ့ လူငယ္ေတြကို ေဖေဖရဲ႕ လက္သုံးစကား အဆိုေလးကို ျပန္သတိေပးခ်င္ပါတယ္။ လုပ္ရဲတာက သတၱိမဟုတ္ဘူး၊ ခံရဲတာက သတၱိ တဲ့။ ဒါကို တလြဲအဓိပၸာယ္ မေကာက္ပါနဲ႔။ ဘာမွမလုပ္ဘဲ ျဖစ္သမွ်သာခံ ဆိုတဲ့ သေဘာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ္လုပ္ဖို႔ ဆုံးျဖတ္လိုက္တဲ့ အလုပ္ရဲ႕ အက်ဳိးဆက္ေတြကို ခံရဲရမယ္ ဆိုလိုတာပါ” (ဒီ ၃၅)
“ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အမွန္တကယ္ လိုလားသူေတြဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရဲ႕ အႀကီးဆုံး ရန္သူျဖစ္တဲ့ မိမိတို႔ အတြင္း အမုန္းစိတ္ကို တိုက္ဖ်က္ႏုိင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ မ်က္ႏွာထားခ်ဳိတာ၊ စကားခ်ဳိတာက အေပၚယံမွ်သာပါ။ ႏွလုံးသားထဲကပါ ခ်ဳိမွ အမုန္းတရားရဲ႕ အက်ဳိးဆက္ေတြကို ေမတၱာ၊ က႐ုဏာနဲ႔ ျပန္ေခ်ႏိုင္မွ စစ္မွန္တဲ့၊ တည္တံ့ခိုင္မာတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို က်မတို႔ တည္ေဆာက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္” (ဒီ ၄၇)
“ကိုယ့္ ပတ္၀န္းက်င္က ကိုယ္လိုလူသားေတြ အေၾကာင္း တကယ္နားလည္ခ်င္တဲ့ ဆႏၵရွိရင္ နားလည္မႈ တည္ေဆာက္ဖို႔ မခက္ပါဘူး။ နားလည္ႏိုင္ၿပီ ဆိုရင္ သည္းခံခြင့္လႊတ္ဖို႔ မခက္ေတာ့ပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ ေလာကႀကီးမွာ တခဏသာ ပြင့္သြားရတာ ခ်ယ္ရီပန္းေတြသာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကမၻာေျမႀကီး သက္တမ္းနဲ႔ ယွဥ္ရင္ က်မတို႔ အားလုံးဟာ တခဏေလးသာ ေနသြားရတဲ့ ဘ၀တေလွ်ာက္ လူ႔ေလာကႀကီး အနည္းငယ္ေလး ျဖစ္ျဖစ္ သာယာသြားေအာင္ လုပ္မယ္ ဆိုရင္ က်မတို႔အားလုံးဟာ ဆာကူရာပန္းပြင့္ေလးေတြ ေပါ့” (ဒီ ၅၇)
“က်မတို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ အာဇာနည္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားဟာ က်မတို႔ ႏိုင္ငံ အတြက္ ကမၻာ တည္သေရြ႕ ဂုဏ္ယူစရာ၊ အတုယူစရာ ျဖစ္ရတဲ့ အေၾကာင္းခံကေတာ့ ထိုပုဂၢိဳလ္မ်ားရဲ႕သတၱိဟာ ေမတၱာကိုအေျခခံလုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။ တုိင္းျပည္နဲ႔ ျပည္သူအေပၚထားတဲ့ ေမတၱာ၊ ေစတနာေၾကာင့္ အႏၲရာယ္မ်ားတဲ့ လုပ္ငန္းေတြကို စြန္႔စား ေဆာင္ရြက္ သြားၾကတာပါ” (ဒီ ၆၇)
“၈.၈.၈၈ အေရးေတာ္ပုံကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ႏိုင္ငံေရး ေလာကထဲ ၀င္ေရာက္လာခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ အေနနဲ႔ ခံယူခ်က္အသီးသီး ရွိၾကပါလိမ့္မယ္။ အေျပာင္းအလဲကို လုိလားသူခ်ည္း ပါပဲလို႔ ယူဆႏို္င္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္လိုအေျပာင္းအလဲ လိုခ်င္ၾကတယ္ ဆိုတာကေတာ့ တဦးနဲ႔တဦး တူညီၾကမွာ မဟုတ္ပါဘူး” (ဒီ ၇၁)
“က်မတို႔ႏုိင္ငံမွာ အေၾကာက္တရားေတြ လႊမ္းမိုးခဲ့တာ ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္း မ်ားလွပါၿပီ။ ဒီအေၾကာက္သံသရာႀကီးမွ လြတ္ကင္းေအာင္ က်မတို႔ လူငယ္ေတြကို ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေပးဖ႔ို လိုပါတယ္။ က်မတို႔ ႏုိင္ငံရဲ႕ ျပႆနာေတြကို မွန္မွန္ကန္ကန္၊ ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ ရင္ဆိုင္ႏုိင္ဖို႔၊ အားေပးဖို႔ လိုပါတယ္” (ဒီ ၈၅)
“သစၥာဆိုတာ အမွန္တရား ဆိုေတာ့ ‘မင္း’ လုပ္သူမ်ားသာ အမွန္တရားရွိမယ္ ဆိုရင္ တိုင္းျပည္ အတြက္ ေကာင္းတာေပါ့။ အမွန္တရားကို အေလးထားတဲ့ သူေတြဟာ ကတိက၀တ္ေတြ ကိုလည္း အေလးထားမွာပါ။ ေပါ့ေပါ့နဲ႔ အဆင္ေျပသလို ကတိေပးၾကမွာ မဟုတ္ပါဘူး” (ဒီ ၈၉)
“အခုလို ကမၻာက သိေအာင္ ဒီမုိကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို ေလွ်ာက္လွမ္းေနပါတယ္ လို႔ ေၾကညာေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ အစိုးရကို မေက်နပ္၊ မယုံၾကည္ေၾကာင္း ေဖာ္ထုတ္တာကို ျပစ္မႈလို႔ သတ္မွတ္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ရာဇ၀င္႐ိုင္းလွ ပါတယ္” (ဒီ ၉၉)
လိုအပ္သေလာက္သာ ထုတ္ႏႈတ္ျပသလိုက္ရတာပါ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ “ဒီစကား ၁၀၀” ဟာ ေစတနာ အျပည့္၊ ေမတၱာအျပည့္၊ သတၱိအျပည့္နဲ႔ ေရးသားထားတာ ျဖစ္ေလေတာ့ က်ေနာ္တို႔ အတြက္ ၁၀၀ စလုံး အဖိုးထုိက္ ရတနာခ်ည္း ပါပဲ။ ဒီေတာ့ “ဒီစကား ၁၀၀” စာအုပ္ကို က်ေနာ္တို႔ စာအုပ္စင္ေပၚမွာ အစဥ္အၿမဲ ထားလိုက္ၾကရ ေအာင္ပါ။ ။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို အထူး မိတ္ဆက္ေပးစရာ လိုမယ္ မထင္ပါဘူး။
မိခင္ႀကီး ေဒၚခင္ၾကည္ က်န္းမာေရး မေကာင္းလို႔ လာေရာက္ျပဳစုရင္း ရွစ္ေလးလုံး အေရးေတာ္ပုံနဲ႔ ႀကဳံႀကိဳက္လို႔ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး ေလာကထဲ ၀င္ေရာက္ လာသူလို႔ ေျပာခ်င္ေျပာ၊ ဆိုခ်င္ဆို၊ ဒီကေန႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို က်ေနာ္တို႔ ျပည္သူတရပ္လုံးကေရာ၊ ကမၻာ့ အသိုင္းအ၀ိုင္းကေရာ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားတာ ျငင္းပယ္စရာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ယူဆမိ ပါတယ္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ဟာ ၁၉၉၀ ခု ပါတီစုံ အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ကိုယ္စားလွယ္အမ်ားစု တင္ေျမွာက္ခံခဲ့ၾကရတာ အားလုံးအသိ၊ ကမၻာအသိ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ စစ္အာဏာရွင္ ေတြက ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္းပဲ အာဏာလႊဲအပ္ မေပးခဲ့ပါဘူး။ ဗိုလ္ေစာေမာင္က ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံဥပေဒနဲ႔ အာဏာရယူမယ္ လား၊ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံနဲ႔ အာဏာရယူမယ္လား ဆိုၿပီး ေျပာၾကားခဲ့ေပမယ့္ ဗိုလ္ေစာေမာင္ ဖယ္ရွားခံခဲ့ရတဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ဗိုလ္သန္းေရႊ၊ ဗုိလ္ခင္ညြန္႔တို႔ဟာ တိုင္းျပဳျပည္ျပဳ လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲ မဟုတ္ပါပဲ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲၿပီးမွ အာဏာအပ္ႏွင္းႏိုင္မယ္ ဆိုၿပီး အခ်ိန္ဆြဲဆန္႔လာလိုက္တာ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ထိ ဆိုပါေတာ့။
၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္က သပိတ္ေမွာက္ခဲ့လို႔ ျပည္ေထာင္စု ႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးပါတီက အမ်ားစု အႏုိင္ရခဲ့တယ္။ စစ္ဘက္ အရာရွိႀကီးေတြ အရပ္ဘက္ကူးေျပာင္းၿပီး အာဏာရယူခဲ့ၾကတယ္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲက်မွ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္က ၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့တယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လည္း ေကာ့မႉးၿမိဳ႕နယ္က ေရြးေကာက္ခံ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။
ၾကားကာလ ၁၉၉၀ -၂၀၁၀ ေတြမွာ အမ်ဳိးသား ဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ဟာ အခက္အခဲ၊ အထုအေထာင္းေတြ ၾကားက ႐ုန္းကန္လႈပ္ရွားခဲ့ရတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လည္း ႏွစ္ရွည္လမ်ား ေနအိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္ ခံခဲ့ရတယ္။ အဲဒီမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က “ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္းမွ လြတ္ကင္းေရးႏွင့္ အျခားေရးသားခ်က္မ်ား” ပထမအႀကိမ္ ၁၉၉၁၊ ဒုတိယအႀကိမ္ ၁၉၉၅၊ ထပ္မံထုတ္ေ၀ျခင္း ၂၀၁၀၊ (Freedom from Fear: And Of her Writings) စာအုပ္ရယ္၊ “ျမန္မာျပည္မွ ေပးစာမ်ား” ပထမအႀကိမ္ ၁၉၉၇၊ ထပ္မံထုတ္ေ၀ျခင္း ၂၀၁၀၊ (Letter from Burma) စာအုပ္ရယ္၊ စာအုပ္ ႏွစ္အုပ္ ေရးသားခဲ့တယ္။
ကမၻာ့ အရပ္ရပ္က ေပးအပ္ၾကတဲ့ ဘြဲ႔၊ ဆုေတြလည္း ႏိုဘယ္ဆု (Noble Prize for Peace Oslo, Norway 1991) အပါအ၀င္ ၁၁၈ ဆုေတာင္ ရရွိခဲ့ပါတယ္။ အခုထိ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ ျမန္မာျပည္ ဒီမိုကေရစီ ရရွိဖို႔ အတြက္ က်ေနာ္တို႔ကို ဦးေဆာင္ၿပီး တိုက္ပြဲ၀င္ေနတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ ျဖစ္ပါတယ္။
အခု “ဒီစကား ၁၀၀” စာအုပ္မွာ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ စတင္ တည္ေထာင္စဥ္ ကတည္းက ပါ၀င္ခဲ့တဲ့ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ယခု အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ နာယကႀကီး ဦးတင္ဦးရဲ႕ အမွာစကား၊ ဒီစကား ၁ မွ ၁၀၀၊ ကိုယ္ေရး မွတ္တမ္း အက်ဥ္း၊ ရရွိခဲ့ေသာ ဂုဏ္ထူး၊ ဘြဲ႔ထူးနဲ႔ ဆုတံဆိပ္မ်ား ပါ၀င္ၾကပါတယ္။
ဦးတင္ဦးရဲ႕ အမွာစာမွာ “ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အပတ္တကုတ္ ေရးသားေနသည့္ ဒီစကားမ်ားသည္ ေနာင္ ႏွစ္ကာလ ၾကာလာသည့္အခါ ဂႏၳ၀င္ေျမာက္ စာေပလက္ရာတခု ျဖစ္လာႏိုင္႐ုံသာမက သမုိင္းတန္ဖိုး အလြန္ႀကီးမားသည့္ စာစုမ်ား ျဖစ္လာလိမ့္မည္ဟု ဧကန္မုခ် ယုံၾကည္ပါသည္” လို႔ညႊန္းဆိုထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ “ဒီစကား ၁၀၀” မွာ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္တဲ့ အေလ်ာက္ ေတာင္သူလယ္သမား၊ အလုပ္သမား၊ ေက်ာင္းသား၊ လူငယ္၊ ျပည္သူေတြရဲ႕ အေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အျမင္ေတြ ေတြ႔ၾကရတယ္။ ဒါ့အျပင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး၊ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး စတဲ့ ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ႐ုိးသား ရွင္းလင္း ျပတ္သားတဲ့ အျမင္ေတြလည္း ေတြ႔ၾကရတယ္။ ၿပီးေတာ့ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေတြ႔အႀကဳံ အျမင္ေတြလည္း ေတြ႔ၾကရတယ္။
ေနာက္ သူမရဲ႕ စ႐ိုက္၊ အေလ့အက်င့္နဲ႔ ခံစားမႈတခ်ဳိ႕။ ဒီစာအုပ္မွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ ႀကီးျမတ္တဲ့ အေျမာ္အျမင္ ေတြကို သိရွိခြင့္ ရလိုက္သလို သူမရဲ႕ ႐ိုးသားျဖဴစင္လွတဲ့ ေနမႈ၊ ထုိင္မႈ သိရွိခြင့္ရျခင္း ၀ိေရာဓိဟာ ထူးျခားခ်က္တရပ္ ျဖစ္လိမ့္မယ္ ထင္ပါရဲ႕။
“အႏုပညာရွင္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရး ဆက္စပ္မႈက ႐ိုး႐ိုးေလးပါ။ ဒီ လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းထဲက ျဖစ္တဲ့ အႏုပညာရွင္ေတြဟာ ဒီလူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္း အေပၚမွာ တာ၀န္ရွိပါတယ္” (ဒီ ၁၇)
“ကိုယ့္ရဲ႕ တန္ဖိုးဆိုတာက လုပ္ပိုင္ခြင့္၊ ရာထူး၊ ေနရာ၊ အာဏာ၊ ပစၥည္းဥစၥာနဲ႔ ျဖတ္လို႔ မရတဲ့ ဘာအက်ဳိးအျမတ္ကိုမွ မေမွ်ာ္မွန္းဘဲ တာ၀န္ကိုထမ္းေဆာင္တဲ့ သိကၡာပါပဲ။ ဒီသိကၡာ တည္ေနသေရြ႕ ခ်မ္းသာဒဏ္ရဲ႕ ႐ုိက္ခတ္မႈကို ခံႏိုင္စြမ္းအား ျပည့္ေနမွာပါ” (ဒီ ၂၁)
“ဒီမိုကေရစီ အတြက္ လုပ္ေဆာင္မႈေတြကို မလိုလားတာေၾကာင့္ ပါတီႏိုင္ငံေရးနဲ႔ အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေရးဟာ မတူသလို၊ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္ေနသလို ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိေရးေတြနဲ႔လည္း ရင္ဆုိင္ခဲ့ရပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြကို အေျခခံမွသာ ယခုေခတ္ႀကီးမွာ ဒီမိုကေရစီေရး လုပ္ႏုိင္တာပါ” (ဒီ ၂၇)
“လူငယ္ေတြ အတြက္ အလုပ္အကိုင္ ဖန္တီးေရးက ဦးစားေပးရမယ့္ ကိစၥလို႔ က်မ ျမင္ပါတယ္။ အလုပ္အကိုင္ရွိမွ ကုိယ့္ ဘ၀ရပ္တည္ေရး အတြက္ ကိုယ္တိုင္ထမ္းေဆာင္ႏုိင္မွာ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ အစား၊ အ၀တ္၊ ေနအိမ္ စတာေတြနဲ႔ သာမက စိတ္ဓာတ္ေရးရာ အရ လုိအပ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ မိမိကိုယ္မိမိ ယုံၾကည္မႈ၊ လူသားတေယာက္ရဲ႕ အေျခခံ ဂုဏ္သိကၡာတို႔နဲ႔ ဆိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူငယ္ေတြ အလုပ္လက္မဲ့ ျဖစ္တာ ၾကာလာတဲ့ အခါ စိတ္ေလ႐ုံမက လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းအေပၚ မေက်နပ္စိတ္၊ နာက်ည္းစိတ္ေတြ ျဖစ္လာတတ္ပါတယ္” (ဒီ-၂၈)
“ျပႆနာဟာ ဘယ္ေလာက္ အေရးႀကီးသည္ျဖစ္ေစ၊ ေျဖရွင္းနည္းက ပိုအေရးႀကီးပါတယ္ လို႔ က်မ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ျပႆနာ ေျဖရွင္းတတ္ဖို႔ ဒီမုိကေရစီ ရွင္သန္ဖြံ႔ၿဖိဳးေစလိုသူေတြ အားလုံး ေလ့က်င့္ယူရပါ လိမ့္မယ္။ အႏုိင္အရႈံးဆိုတာ ထာ၀ရ မဟုတ္တဲ့အျပင္ ႏုိင္ျခင္း၊ ရႈံးျခင္းဟာ အဓိကမဟုတ္ပါဘူး။ အဓိက က်တာက ႏိုင္ျခင္း၊ ရႈံးျခင္းရဲ႕ အက်ဳိးဆက္ ပါ” (ဒီ ၃၁)
“ႏုိင္ငံေရးကို စိတ္၀င္စားတဲ့ လူငယ္ေတြကို ေဖေဖရဲ႕ လက္သုံးစကား အဆိုေလးကို ျပန္သတိေပးခ်င္ပါတယ္။ လုပ္ရဲတာက သတၱိမဟုတ္ဘူး၊ ခံရဲတာက သတၱိ တဲ့။ ဒါကို တလြဲအဓိပၸာယ္ မေကာက္ပါနဲ႔။ ဘာမွမလုပ္ဘဲ ျဖစ္သမွ်သာခံ ဆိုတဲ့ သေဘာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ္လုပ္ဖို႔ ဆုံးျဖတ္လိုက္တဲ့ အလုပ္ရဲ႕ အက်ဳိးဆက္ေတြကို ခံရဲရမယ္ ဆိုလိုတာပါ” (ဒီ ၃၅)
“ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အမွန္တကယ္ လိုလားသူေတြဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရဲ႕ အႀကီးဆုံး ရန္သူျဖစ္တဲ့ မိမိတို႔ အတြင္း အမုန္းစိတ္ကို တိုက္ဖ်က္ႏုိင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ မ်က္ႏွာထားခ်ဳိတာ၊ စကားခ်ဳိတာက အေပၚယံမွ်သာပါ။ ႏွလုံးသားထဲကပါ ခ်ဳိမွ အမုန္းတရားရဲ႕ အက်ဳိးဆက္ေတြကို ေမတၱာ၊ က႐ုဏာနဲ႔ ျပန္ေခ်ႏိုင္မွ စစ္မွန္တဲ့၊ တည္တံ့ခိုင္မာတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို က်မတို႔ တည္ေဆာက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္” (ဒီ ၄၇)
“ကိုယ့္ ပတ္၀န္းက်င္က ကိုယ္လိုလူသားေတြ အေၾကာင္း တကယ္နားလည္ခ်င္တဲ့ ဆႏၵရွိရင္ နားလည္မႈ တည္ေဆာက္ဖို႔ မခက္ပါဘူး။ နားလည္ႏိုင္ၿပီ ဆိုရင္ သည္းခံခြင့္လႊတ္ဖို႔ မခက္ေတာ့ပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ ေလာကႀကီးမွာ တခဏသာ ပြင့္သြားရတာ ခ်ယ္ရီပန္းေတြသာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကမၻာေျမႀကီး သက္တမ္းနဲ႔ ယွဥ္ရင္ က်မတို႔ အားလုံးဟာ တခဏေလးသာ ေနသြားရတဲ့ ဘ၀တေလွ်ာက္ လူ႔ေလာကႀကီး အနည္းငယ္ေလး ျဖစ္ျဖစ္ သာယာသြားေအာင္ လုပ္မယ္ ဆိုရင္ က်မတို႔အားလုံးဟာ ဆာကူရာပန္းပြင့္ေလးေတြ ေပါ့” (ဒီ ၅၇)
“က်မတို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ အာဇာနည္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားဟာ က်မတို႔ ႏိုင္ငံ အတြက္ ကမၻာ တည္သေရြ႕ ဂုဏ္ယူစရာ၊ အတုယူစရာ ျဖစ္ရတဲ့ အေၾကာင္းခံကေတာ့ ထိုပုဂၢိဳလ္မ်ားရဲ႕သတၱိဟာ ေမတၱာကိုအေျခခံလုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။ တုိင္းျပည္နဲ႔ ျပည္သူအေပၚထားတဲ့ ေမတၱာ၊ ေစတနာေၾကာင့္ အႏၲရာယ္မ်ားတဲ့ လုပ္ငန္းေတြကို စြန္႔စား ေဆာင္ရြက္ သြားၾကတာပါ” (ဒီ ၆၇)
“၈.၈.၈၈ အေရးေတာ္ပုံကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ႏိုင္ငံေရး ေလာကထဲ ၀င္ေရာက္လာခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ အေနနဲ႔ ခံယူခ်က္အသီးသီး ရွိၾကပါလိမ့္မယ္။ အေျပာင္းအလဲကို လုိလားသူခ်ည္း ပါပဲလို႔ ယူဆႏို္င္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္လိုအေျပာင္းအလဲ လိုခ်င္ၾကတယ္ ဆိုတာကေတာ့ တဦးနဲ႔တဦး တူညီၾကမွာ မဟုတ္ပါဘူး” (ဒီ ၇၁)
“က်မတို႔ႏုိင္ငံမွာ အေၾကာက္တရားေတြ လႊမ္းမိုးခဲ့တာ ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္း မ်ားလွပါၿပီ။ ဒီအေၾကာက္သံသရာႀကီးမွ လြတ္ကင္းေအာင္ က်မတို႔ လူငယ္ေတြကို ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေပးဖ႔ို လိုပါတယ္။ က်မတို႔ ႏုိင္ငံရဲ႕ ျပႆနာေတြကို မွန္မွန္ကန္ကန္၊ ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ ရင္ဆိုင္ႏုိင္ဖို႔၊ အားေပးဖို႔ လိုပါတယ္” (ဒီ ၈၅)
“သစၥာဆိုတာ အမွန္တရား ဆိုေတာ့ ‘မင္း’ လုပ္သူမ်ားသာ အမွန္တရားရွိမယ္ ဆိုရင္ တိုင္းျပည္ အတြက္ ေကာင္းတာေပါ့။ အမွန္တရားကို အေလးထားတဲ့ သူေတြဟာ ကတိက၀တ္ေတြ ကိုလည္း အေလးထားမွာပါ။ ေပါ့ေပါ့နဲ႔ အဆင္ေျပသလို ကတိေပးၾကမွာ မဟုတ္ပါဘူး” (ဒီ ၈၉)
“အခုလို ကမၻာက သိေအာင္ ဒီမုိကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို ေလွ်ာက္လွမ္းေနပါတယ္ လို႔ ေၾကညာေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ အစိုးရကို မေက်နပ္၊ မယုံၾကည္ေၾကာင္း ေဖာ္ထုတ္တာကို ျပစ္မႈလို႔ သတ္မွတ္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ရာဇ၀င္႐ိုင္းလွ ပါတယ္” (ဒီ ၉၉)
လိုအပ္သေလာက္သာ ထုတ္ႏႈတ္ျပသလိုက္ရတာပါ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ “ဒီစကား ၁၀၀” ဟာ ေစတနာ အျပည့္၊ ေမတၱာအျပည့္၊ သတၱိအျပည့္နဲ႔ ေရးသားထားတာ ျဖစ္ေလေတာ့ က်ေနာ္တို႔ အတြက္ ၁၀၀ စလုံး အဖိုးထုိက္ ရတနာခ်ည္း ပါပဲ။ ဒီေတာ့ “ဒီစကား ၁၀၀” စာအုပ္ကို က်ေနာ္တို႔ စာအုပ္စင္ေပၚမွာ အစဥ္အၿမဲ ထားလိုက္ၾကရ ေအာင္ပါ။ ။
Comments
Post a Comment